Άρθρο μήνυμα του Μίκη Θεοδωράκη στην κυβέρνηση και την πολιτεία για τη στήριξη του Πολιτισμού φιλοξένησαν τα «ΝΕΑ». Σε αυτό ο γνωστός μουσι...
Άρθρο μήνυμα του Μίκη Θεοδωράκη στην κυβέρνηση και την πολιτεία για τη στήριξη του Πολιτισμού φιλοξένησαν τα «ΝΕΑ». Σε αυτό ο γνωστός μουσικοσυνθέτης τονίζει πως κατανοεί τις προτεραιότητες ωστόσο υπογραμμίζει πως και ο Πολιτισμός πρέπει να τύχει στήριξης.
«Λυπάμαι πολύ αλλά είμαι υποχρεωμένος να θυμίσω στους δημόσιους άνδρες και κυρίως στην κυβέρνηση ότι η υστεροφημία τους εξαρτάται περισσότερο από τη συμβολή τους στον Πολιτισμό παρά από οτιδήποτε άλλο», αναφέρει μεταξύ άλλων.
Αναλυτικά το άρθρο του Μίκη Θεοδωράκη στα «ΝΕΑ Σαββατοκύριακο»:
Στη δεκαετία του ‘50 η χώρα ήταν κατεστραμμένη και υπήρχε η κυριαρχία του Παλατιού και της αστυνομικής βίας.
Παρ’ όλα αυτά υπήρχε πολιτιστική ζωή. Ενδεικτικά μόνο αναφέρω τις θεατρικές παραστάσεις, τις συναυλίες της Κρατικής Ορχήστρας, το Ελληνικό Χορόδραμα.
Στη δεκαετία του ‘60 οι σκληρές οικονομικές συνθήκες αλλά και η συνεχιζόμενη αστυνομική βία δεν μπόρεσαν να εμποδίσουν την πολιτιστική μας αναγέννηση.
Στη δεκαετία του ‘70 είχαμε τη χούντα. Αμέσως μετά, η πολιτιστική ζωή συνέχισε τον δρόμο της.
Στη δεκαετία του ‘80 οι μεγάλες κοινωνικές ανακατατάξεις βοήθησαν την ανάπλαση της καλλιτεχνικής μας ζωής.
Στις δεκαετίες του ‘90 και του 2000 οι πολιτιστικές εκδηλώσεις (με τη βοήθεια πάντα του κράτους και των δήμων) συνεχίστηκαν.
Στη δεκαετία του 2010 άρχισε η παρακμή, για να φτάσουμε στη δεκαετία του 2020 στο ΜΗΔΕΝ.
Αναγνωρίζω ότι οι συνθήκες (πανδημία, οικονομία, τουρκική απειλή) θα πρέπει να είναι – και είναι – μεταξύ των εθνικών μας προτεραιοτήτων.
Ο σκοπός όμως αλλά και η προϋπόθεση για όλα, είναι η Παιδεία και ο Πολιτισμός. Οσο μεγάλος και αν είναι ο πλούτος μιας χώρας, η Ιστορία διδάσκει ότι εκείνο που μένει τελικά είναι ο Πολιτισμός της.
Ποιος γνωρίζει σήμερα τις καθημερινές αποφάσεις για τα κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα που απασχόλησαν τον Περικλή και άλλους στην αρχαία Αθήνα; Κανείς! Ομως όλοι γνωρίζουν και μάλιστα επί πολλούς αιώνες τον Πολιτισμό που εκείνοι οι δημόσιοι άνδρες βοήθησαν να δημιουργηθεί.
Και φυσικά χάρη στη χρηματοδότηση του Πολιτισμού από το ταμείο του κράτους! Με πολιτικούς χωρίς την παιδεία και το όραμα του Περικλή και των άλλων δημοσίων παραγόντων, δεν θα υπήρχαν η Ακρόπολη και ο Παρθενώνας. Δεν θα υπήρχαν τα θέατρα. Δεν θα υπήρχαν ίσως ο Σοφοκλής και ο Φειδίας.
Γιατί αν ο καλλιτέχνης γνωρίζει ότι δεν υπάρχει τρόπος να φτάσει το έργο του στην κοινωνία, τότε δεν θα το γράψει, δεν θα το συνθέσει, δεν θα το λαξεύσει.
Δεν θα υπήρχε ίσως ούτε το κοινό που διψά για τα έργα της εποχής του.
Το ίδιο συμβαίνει και με τους ερμηνευτές που έχουν ανάγκη να ερμηνεύσουν καινούρια έργα θεατρικά, μουσικά, χορευτικά.
Λυπάμαι πολύ αλλά είμαι υποχρεωμένος να θυμίσω στους δημόσιους άνδρες και κυρίως στην κυβέρνηση ότι η υστεροφημία τους εξαρτάται περισσότερο από τη συμβολή τους στον Πολιτισμό παρά από οτιδήποτε άλλο.
Το παράδειγμα του Περικλή που ανέφερα, δεν είναι μοναδικό. Εάν παρακολουθήσουμε σχολαστικά την ιστορία της Τέχνης, θα δούμε ότι πίσω από κάθε της κατάκτηση υπάρχει το δημόσιο πρόσωπο του αντίστοιχου τόπου και της αντίστοιχης εποχής, που παραμένει στην ανάμνηση των ανθρώπων επειδή βοήθησε τη δημιουργία νέας σκέψης και νέων καλλιτεχνικών έργων.
Και για να μην πάμε πολύ μακριά, ας δούμε ποια είναι τα πρόσωπα που έμειναν στη μνήμη και στην ιστορία τον τελευταίο αιώνα στη χώρα μας. Είναι οι περισσότεροι πολιτικοί ή ποιητές, συγγραφείς, δημιουργοί, μουσικοί, ζωγράφοι, γενικά άνθρωποι του Πνεύματος και της Τέχνης;
Σήμερα τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το πλοίο ΕΛΛΑΣ έχουν να κάνουν με το Μηχανοστάσιο και με τον τυφώνα Τουρκία.
Το λιμάνι όμως στο οποίο θα πρέπει να κατευθύνεται, είναι η Παιδεία και ο Πολιτισμός. Και ποιος φροντίζει γι’ αυτή την πορεία, αφού κυβέρνηση και αντιπολίτευση απασχολούνται μονάχα με το Μηχανοστάσιο και τον θυελλώδη καιρό που μας θαλασσοδέρνει χωρίς να υπάρχει πολιτιστικό όραμα;
Κάποτε το Μηχανοστάσιο θα διορθωθεί και θα έρθει μπουνάτσα.
Τότε και μόνο τότε, η πολιτική ηγεσία θα ανακαλύψει ότι το λιμάνι στο οποίο θα έχουμε φτάσει, θα είναι μια αδιέξοδη λιμνοθάλασσα με μοναδικό πολιτιστικό ήχο τον κοασμό των βατράχων…
Αναλυτικά το άρθρο του Μίκη Θεοδωράκη στα «ΝΕΑ Σαββατοκύριακο»:
Ο κοασμός των βατράχων
Από την πλευρά της δημιουργίας και της παρουσίας πνευματικής και καλλιτεχνικής ζωής στη χώρα μας, η δεκαετία του 2020 είναι η πιο φτωχή σε σύγκριση με όλες τις δεκαετίες από το 1940 μέχρι σήμερα. Στη δεκαετία του ‘40 είχαμε πόλεμο, ξένη κατοχή, εμφύλιο πόλεμο.Στη δεκαετία του ‘50 η χώρα ήταν κατεστραμμένη και υπήρχε η κυριαρχία του Παλατιού και της αστυνομικής βίας.
Παρ’ όλα αυτά υπήρχε πολιτιστική ζωή. Ενδεικτικά μόνο αναφέρω τις θεατρικές παραστάσεις, τις συναυλίες της Κρατικής Ορχήστρας, το Ελληνικό Χορόδραμα.
Στη δεκαετία του ‘60 οι σκληρές οικονομικές συνθήκες αλλά και η συνεχιζόμενη αστυνομική βία δεν μπόρεσαν να εμποδίσουν την πολιτιστική μας αναγέννηση.
Στη δεκαετία του ‘70 είχαμε τη χούντα. Αμέσως μετά, η πολιτιστική ζωή συνέχισε τον δρόμο της.
Στη δεκαετία του ‘80 οι μεγάλες κοινωνικές ανακατατάξεις βοήθησαν την ανάπλαση της καλλιτεχνικής μας ζωής.
Στις δεκαετίες του ‘90 και του 2000 οι πολιτιστικές εκδηλώσεις (με τη βοήθεια πάντα του κράτους και των δήμων) συνεχίστηκαν.
Στη δεκαετία του 2010 άρχισε η παρακμή, για να φτάσουμε στη δεκαετία του 2020 στο ΜΗΔΕΝ.
Αναγνωρίζω ότι οι συνθήκες (πανδημία, οικονομία, τουρκική απειλή) θα πρέπει να είναι – και είναι – μεταξύ των εθνικών μας προτεραιοτήτων.
Ο σκοπός όμως αλλά και η προϋπόθεση για όλα, είναι η Παιδεία και ο Πολιτισμός. Οσο μεγάλος και αν είναι ο πλούτος μιας χώρας, η Ιστορία διδάσκει ότι εκείνο που μένει τελικά είναι ο Πολιτισμός της.
Ποιος γνωρίζει σήμερα τις καθημερινές αποφάσεις για τα κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα που απασχόλησαν τον Περικλή και άλλους στην αρχαία Αθήνα; Κανείς! Ομως όλοι γνωρίζουν και μάλιστα επί πολλούς αιώνες τον Πολιτισμό που εκείνοι οι δημόσιοι άνδρες βοήθησαν να δημιουργηθεί.
Και φυσικά χάρη στη χρηματοδότηση του Πολιτισμού από το ταμείο του κράτους! Με πολιτικούς χωρίς την παιδεία και το όραμα του Περικλή και των άλλων δημοσίων παραγόντων, δεν θα υπήρχαν η Ακρόπολη και ο Παρθενώνας. Δεν θα υπήρχαν τα θέατρα. Δεν θα υπήρχαν ίσως ο Σοφοκλής και ο Φειδίας.
Γιατί αν ο καλλιτέχνης γνωρίζει ότι δεν υπάρχει τρόπος να φτάσει το έργο του στην κοινωνία, τότε δεν θα το γράψει, δεν θα το συνθέσει, δεν θα το λαξεύσει.
Δεν θα υπήρχε ίσως ούτε το κοινό που διψά για τα έργα της εποχής του.
Το ίδιο συμβαίνει και με τους ερμηνευτές που έχουν ανάγκη να ερμηνεύσουν καινούρια έργα θεατρικά, μουσικά, χορευτικά.
Λυπάμαι πολύ αλλά είμαι υποχρεωμένος να θυμίσω στους δημόσιους άνδρες και κυρίως στην κυβέρνηση ότι η υστεροφημία τους εξαρτάται περισσότερο από τη συμβολή τους στον Πολιτισμό παρά από οτιδήποτε άλλο.
Το παράδειγμα του Περικλή που ανέφερα, δεν είναι μοναδικό. Εάν παρακολουθήσουμε σχολαστικά την ιστορία της Τέχνης, θα δούμε ότι πίσω από κάθε της κατάκτηση υπάρχει το δημόσιο πρόσωπο του αντίστοιχου τόπου και της αντίστοιχης εποχής, που παραμένει στην ανάμνηση των ανθρώπων επειδή βοήθησε τη δημιουργία νέας σκέψης και νέων καλλιτεχνικών έργων.
Και για να μην πάμε πολύ μακριά, ας δούμε ποια είναι τα πρόσωπα που έμειναν στη μνήμη και στην ιστορία τον τελευταίο αιώνα στη χώρα μας. Είναι οι περισσότεροι πολιτικοί ή ποιητές, συγγραφείς, δημιουργοί, μουσικοί, ζωγράφοι, γενικά άνθρωποι του Πνεύματος και της Τέχνης;
Σήμερα τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το πλοίο ΕΛΛΑΣ έχουν να κάνουν με το Μηχανοστάσιο και με τον τυφώνα Τουρκία.
Το λιμάνι όμως στο οποίο θα πρέπει να κατευθύνεται, είναι η Παιδεία και ο Πολιτισμός. Και ποιος φροντίζει γι’ αυτή την πορεία, αφού κυβέρνηση και αντιπολίτευση απασχολούνται μονάχα με το Μηχανοστάσιο και τον θυελλώδη καιρό που μας θαλασσοδέρνει χωρίς να υπάρχει πολιτιστικό όραμα;
Κάποτε το Μηχανοστάσιο θα διορθωθεί και θα έρθει μπουνάτσα.
Τότε και μόνο τότε, η πολιτική ηγεσία θα ανακαλύψει ότι το λιμάνι στο οποίο θα έχουμε φτάσει, θα είναι μια αδιέξοδη λιμνοθάλασσα με μοναδικό πολιτιστικό ήχο τον κοασμό των βατράχων…
Τελείως Φιλικά στον Μεγάλο Μίκη Μας!
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν υπάρχει πλοίο "ΕΛΛΑΣ"! ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ "ΚΑΦΕΝΕΙΟ Η ΕΛΛΑΣ" και επειδή υπάρχει μια παλιά φωτογραφία πλοίου στον "ΚΑΦΕΝΕΙΟ Η ΕΛΛΑΣ" είδες την φωτογραφία την παλιά και ταξίδεψες!
Δεν πρόκειται να ρθούν ποτέ πλέον μπουνάτσες!
Η ΕΝΤΟΛΗ ΕΙΝΑΙ: "ΑΥΤΗ Η ΧΩΡΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΣΤΡΑΦΕΙ ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΏΣ ΙΣΤΟΡΙΑ!"
Γιατί όμως; (Δεν θα αναφερθώ κάν στους Λούστρους Λακεδοραγιάδες Merde της Ανθελληνικής Πολιτείας/Εξουσίας!)
Διότι στην ΕΛΛΑΔΑ Μπήκαν οι ΑΡΧΕΣ/ΚΑΝΟΝΕΣ/ΝΟΜΟΙ/ΑΞΙΕΣ/ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ/ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΌΠΟΥ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΑΝΘΡΩΠΟΣ "ΕΦΤΙΑΞΕ" "ΕΓΙΝΕ" ΠΡΟΣΩΠΟ/ΑΤΟΜΟ! ΕΚΕΊ ΓΝΩΡΙΣΕ ΤΟ "ΕΓΩ" ΤΟΥ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ ΤΟ "ΕΜΕΙΣ" ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ (ΤΟ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΓΙΓΝΕΣΘΑΙ/ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ!)!
ΓΙΑΥΤΟ ΠΑΝΤΑ ΚΤΥΠΟΥΣΑΝ ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΤΗΝ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ ΤΟΥ ΙΧΘΥΣ! ΔΙΟΤΙ Ο ΙΧΘΥΣ ΠΑΝΩ ΣΤΟΝ ΣΤΑΥΡΟ ΤΟΥ ΑΚΥΡΩΣΕ ΤΟ ΑΙΩΝΙΟ ΧΡΕΟΣ/ΠΡΟΠΑΤΩΡΙΚΟ ΑΜΑΡΤΗΜΑ! ΕΚΑΝΕ ΜΙΑ ΒΙΑΙΑ ΤΟΜΗ ΜΕ ΤΟ ΠΑΛΙΟ ΦΟΒΙΚΟ/ΑΙΩΝΙΟ ΧΡΕΟΣ που σήμερα ΟΛΟΙ ΤΟΥΣ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΕΠΑΝΑΦΕΡΟΥΝ ΜΕ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΜΟΡΦΕΣ (βλ. ΜΝΗΜΟΝΙΑ ΓΙΑ 99 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΧΡΙ ΤΟ 2109 και μετά ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΛΛΑΔΑ!)! ΔΙΟΤΙ Ο ΙΧΘΥΣ ΕΔΩΣΕ "ΠΡΟΣΩΠΟ" ΣΤΟΝ ΚΑΘΕ ΑΝΘΡΩΠΟ! ΔΙΟΤΙ Ο ΙΧΘΥΣ ΜΕ ΒΙΑ ΠΕΤΑΞΕ ΈΞΩ ΑΠΌ ΤΟΝ ΝΑΟ/ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΟΥ ΠΑΤΕΡΑ ΤΟΥ ΤΟΥΣ "ΕΜΠΟΡΟΥΣ" ΜΕ ΤΟΝ ΒΟΥΡΔΟΥΛΑ!
ΓΙΑΥΤΟ ΑΥΤΗ Η ΕΝΤΟΛΗ: Η ΕΛΛΑΔΑ/ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΛΑΟΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΣΤΡΑΦΕΙ Η ΠΑΙΔΕΙΑ ΤΟΥ Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΟΥ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ("ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ"/ΣΥΝΟΘΗΛΕΥΜΑ ΤΩΝ ΣΚΟΠΙΩΝ)!
ΓΚΡΕΜΙΣΤΕ ΜΕ ΤΟΝ ΒΟΥΡΔΟΥΛΑ ΤΟΥ ΙΧΘΥΣ ΤΑ ΜΝΗΜΟΝΙΑ ΤΗΣ ΥΠΟΤΑΓΗΣ ΥΠΟΤΕΛΕΙΑΣ ΥΠΟΔΟΥΛΩΣΗΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΟΚΡΑΤΙΚΟΛΑΪΚΗΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗΣ ΜΑΣ! ΤΟ "ΧΡΕΟΣ" ΤΩΝ ΜΝΗΜΟΝΙΩΝ ΓΙΑ 99 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΧΡΙ 2109 ΕΙΝΑΙ ΣΑΤΑΝΙΚΟ ΨΕΜΑ! Η ΕΛΛΑΣ Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΛΑΟΣ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΕΘΝΟΣ ΔΕΝ ΧΡΩΣΤΑ ΣΤΟ ΨΕΜΑ ΣΤΟ ΣΑΤΑΝΙΚΟ ΨΕΜΑ! ΚΑΨΤΕ ΤΑ ΜΝΗΜΟΝΙΑ!
....ΑΥΤΑ....