ΑΠΑΓΟΡΕΥΜΕΝΗ ΑΤΖΕΝΤΑ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ Του ΒΑΣΙΛΗ ΜΠΟΥΖΙΩΤΗ Πρώτος σου «πρόδωσα» πως ο ακάματος καλλιτεχνικά Αλέξανδρος Κοέν θα ανεβάσε...
ΑΠΑΓΟΡΕΥΜΕΝΗ ΑΤΖΕΝΤΑ
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ
Του ΒΑΣΙΛΗ ΜΠΟΥΖΙΩΤΗ
Πρώτος σου «πρόδωσα» πως ο ακάματος καλλιτεχνικά Αλέξανδρος Κοέν θα ανεβάσει στο «Θέατρο Εξαρχείων» το «Ταξίδι μακριάς μέρας μέσα στη νύχτα» και λίγο πριν από την πρεμιέρα της φιλόδοξης δουλειάς, έχω... για τα μάτια σου μόνο και αποκλειστικό φωτογραφικό υλικό από αυτήν! Δες φωτό και πάμε να στα πω όλα.
Στην έβδομη παραγωγή της η Εταιρεία Θεάτρου Υπερίων παρουσιάζει το κορυφαίο αυτοβιογραφικό έργο του Γιουτζήν Ο’Νηλ «Ταξίδι μακριάς μέρας μέσα στη νύχτα» σε σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Κοέν που θα ανέβει στο Θέατρο Εξαρχείων με ισχυρή διανομή η οποία έχει ως εξής Στέφανος Κυριακίδης, Αννίτα Δεκαβάλλα, Χάρης Μαυρουδής και Γιώργης Βασιλόπουλος. Ο Κοέν έχει κάνει και την μετάφραση του έργου, η Χριστίνα Κωστά τα σκηνικά και τα κοστούμια, η Ρέινα Εσκενάζυ τις κινηματογραφήσεις, ο Αλέξανδρος Αλεξάνδρου τους φωτισμούς. Βοηθοί σκηνοθέτη είναι οι Αλίκη Μπομποτά- Τίφανη Δανιήλ, την διεύθυνση παραγωγής έχει ο Λευτέρης Κώτσης και οι φωτογραφίες είναι του Πάτροκλου Σκαφιδά.
Ο βραβευμένος με Νόμπελ Ο’Νηλ θεωρείται ο πρωτεργάτης του αμερικανικού θεάτρου, και το ΤΑΞΙΔΙ ΜΑΚΡΙΑΣ ΜΕΡΑΣ ΜΕΣΑ ΣΤΗ ΝΥΧΤΑ το αριστούργημά του. Ο Άρθουρ Μίλλερ, ο Τεννεσσή Γουίλλιαμς, ο Ντέηβιντ Μάμετ και ο Τόνυ Κούσνερ ομολογούν πως ο Ο’Νηλ τούς άνοιξε το δρόμο. Ο ίδιος πίστευε ότι το ΤΑΞΙΔΙ ήταν ό,τι καλύτερο είχε γράψει ποτέ. Είχε ήδη γράψει σαράντα εννέα θεατρικά έργα όταν βρήκε το κουράγιο ν’ αντιμετωπίσει τα φαντάσματα του παρελθόντος του που τον στοίχειωναν σε όλη του τη ζωή και να ολοκληρώσει αυτό που χρόνια σχεδίαζε: το πλέον αυτοβιογραφικό του έργο, εκείνο που θα του χαρίσει το τέταρτο Βραβείο Πούλιτζερ της καριέρας του, «ένα έργο για την παλαιά του θλίψη που γράφτηκε με δάκρυα και αίμα». Όσο το γράφει δεν αφήνει κανέναν να το διαβάσει· αλλά, και όταν το τελειώσει, δηλώνει ρητώς πως δε θέλει να εκδοθεί ή να παρασταθεί παρά είκοσι πέντε χρόνια μετά από το θάνατό του. Έτσι συνθέτει ένα ανατριχιαστικά εξομολογητικό έργο, όπου συμπεριλαμβάνει την ίδια του την οικογένεια: τον πατέρα, τη μητέρα, τον αδερφό, αλλά και τον εαυτό του. Ακριβώς γι αυτό, οι χαρακτήρες του έργου είναι ολοζώντανοι, πολυδιάστατοι, γεμάτοι αντιφάσεις και κινούνται μονίμως σε μια ατμόσφαιρα υψηλής συναισθηματικής θερμοκρασίας.
Ένας πατέρας που η επιτυχημένη καριέρα του ως ηθοποιού δεν μπορεί να σταματήσει την αυτοκαταστροφή του από τα ίδια του τα πάθη, μια μητέρα που προσπαθεί να ξεγελάσει τους άλλους και τον εαυτό της σχετικά με την εξάρτησή της από τη μορφίνη, και δυο γιοι που αγωνίζονται να σταθούν στα πόδια τους και να ξεπεράσουν την αποτυχία και το ποτό.
Ανήμποροι να ξεφύγουν από το παρελθόν τους αλλά και να αντιμετωπίσουν την πραγματικότητα του παρόντος, οι Ταϋρόουν θέτουν σε δοκιμασία τους δεσμούς μιας οικογένειας που είναι παγιδευμένη σ’ έναν αέναο κύκλο αγάπης, αλληλοκατηγοριών, ενοχών και συγχώρεσης. Καθώς βυθίζονται όλο και περισσότερο στις εξαρτήσεις τους, ανοίγουν οι παλιές πληγές και ξετυλίγεται το κουβάρι της αλήθειας.
Κανένας άλλος θεατρικός συγγραφέας δεν μπορεί να ξεπεράσει τον Ο’Νηλ στη δύναμη με την οποία εκθέτει την οικογενειακή ζωή του σύγχρονου Δυτικού κόσμου, ούτε να την απογυμνώσει με τόσο σκληρό και ταυτόχρονα συγκινητικό τρόπο, έτσι που όλοι να νιώθουμε ότι αντικρίζουμε τα μυστικά της δικής μας οικογένειας.
Με εκπληκτική ενότητα τόπου και χρόνου και φανερές επιρροές από τον Στρίντμπεργκ, ο Ο’Νηλ γράφει μια μουσική παρτιτούρα για τα τέσσερα εύθραυστα πρόσωπα μιας οικογένειας που, ενώ αγαπιούνται πολύ, δε βρίσκουν τρόπο να υπερασπιστούν ο ένας τον άλλον. Το έργο βαδίζει με καταιγιστικό ρυθμό παρακολουθώντας (όπως μαρτυρά κι ο τίτλος) την αγωνιώδη προσπάθεια των ηρώων να κρυφτούν μες στη νύχτα, μες στην ομίχλη, μες στο παρελθόν.
Παρ’ όλη την απελπισία που διατρέχει το έργο νιώθουμε, όπως και σε όλα τα μεγάλα σκοτεινά έργα –Μπέκετ, Σαίξπηρ, Ίψεν– θαυμασμό, συμπόνια ακόμη κι ελπίδα για τα πάσχοντα πρόσωπα, που όσο κι αν πληγώνουν ο ένας τον άλλον, τους ενώνει η αγάπη.
ΤΟ ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΕΞΑΡΧΕΙΩΝ δίνεται από τις 11 έως και τις 20 Μαΐου, Παρασκευή και Σάββατο στις 21. 00 και Κυριακή στις 20.00
Δεν υπάρχουν σχόλια
ΠΡΟΣΟΧΗ! Την ευθύνη για το περιεχόμενο των σχολίων φέρει αποκλειστικά ο συγγραφέας τους και όχι το site. Η ανάρτηση των σχολίων μπορεί να έχει μια μικρή χρονική καθυστέρηση