"Όσες τρίχες έχω στην κεφαλή μου, τόσες έκαμα επαναστάσεις..." λέει ο ασπρομάλλης άντρας - "κατηγορούμενος" στο κυπ...
"Όσες τρίχες έχω στην κεφαλή μου, τόσες έκαμα επαναστάσεις..." λέει ο ασπρομάλλης άντρας - "κατηγορούμενος" στο κυπριακό δικαστήριο, τον Μάρτιο του 2013. Η ιστορία του είναι μία από τις επτά που διαδραματίζονται στην Κύπρο των "κουρεμένων" καταθέσεων, "έρχονται όλες από... την τρύπα των τραπεζών" και καταλήγουν στον φακό τη Δανάης Στυλιανού, συνθέτοντας τη μεγάλη... "Ιστορία κουρέματος" ("A Haircut Story"), που θα προβληθεί στο 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, που ξεκινά, αύριο, στη Θεσσαλονίκη.
..."Μια μικρή οικονομία στο νοτιοανατολικό άκρο της Ευρώπης, που αντιπροσωπεύει το 0,2% του ΑΕΠ της Ευρωζώνης γίνεται το πρώτο κράτος, στο οποίο εφαρμόζεται "κούρεμα" καταθέσεων...
...Στη δεκαετία του ΄60 η Κύπρος παρήγαγε εσπεριδοειδή . Τα τελευταία χρόνια δημιούργησε έναν χρηματοπιστωτικό τομέα σχεδόν οκτώ φορές μεγαλύτερο από την οικονομία της... Ποιος θα πληρώσει τον λογαριασμό;" - είναι το κείμενο που εισαγάγει τον θεατή στα 75 λεπτά του ντοκιμαντέρ της Δανάης Στυλιανού.
Η σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα καταγράφεται σε όλες τις εκφάνσεις της στα 63 ελληνικά ντοκιμαντέρ του φετινού Φεστιβάλ.
Πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα, εικόνες της κρίσης, ανθρώπινα δικαιώματα, πορτρέτα ανθρώπων με ξεχωριστές ιστορίες ζωής, τέχνη, παραδόσεις, αλλά και μνήμες από το παρελθόν είναι τα θέματα, με τα οποία καταπιάνονται οι Έλληνες ντοκιμαντερίστες.
- Η σύγχρονη πολιτική σκηνή καταγράφεται στο... "Φασισμός Α.Ε." του Άρη Χατζηστεφάνου (εξετάζει το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον του φασισμού και τις διασυνδέσεις του με τα οικονομικά συμφέροντα κάθε εποχής) και το "Burning from the Inside" της Μάρσιας Τζιβάρα κινείται ανάμεσα σε Βερολίνο και Αθήνα "μιλώντας" για τα -εκτός νόμου στη Γερμανία- νεοναζιστικά φαινόμενα και το ελληνικό "φαινόμενο" της "Χρυσής Αυγής".
Πόσο "ασυνήθιστος" ήταν ο βασιλιάς Παύλος (1901-1964); Άγνωστα στιγμιότυπα της ζωής του βασιλιά, που ήταν ευρέως γνωστός σαν "βασιλικός σύζυγος" της πολυσυζητημένης Φρειδερίκης, καταθέτουν στο ντοκιμαντέρ του Νίκου Πολίτη μέλη της τέως Ελληνικής Βασιλικής Οικογένειας (Κωνσταντίνος, Σοφία, Ειρήνη, Μιχαήλ), καθηγητές πανεπιστημίων και ιστορικοί, καθώς και ο πρώην πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Μητσοτάκης.
Το διάρκειας 139(!) λεπτών ντοκιμαντέρ "Παύλος- ένας ασυνήθιστος βασιλιάς" προβλήθηκε, για πρώτη φορά, στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη πέρσι τον Μάρτιο, με αφορμή τη συμπλήρωση 50 ετών από τον θάνατό του.
"Η παρουσία του Παύλου πιθανότατα θα απέτρεπε τα Ιουλιανά του 1965 και ακόμα περισσότερο τη δικτατορία της 21ης Απριλίου" δηλώνει, στη διάρκεια του ντοκιμαντέρ ο ιστορικός Κώστας Μ. Σταματόπουλος, που ήταν ο επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ, ενώ την ίδια εκτίμηση έχει και ο πρώην πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Μητσοτάκης.
Όταν ο σκηνοθέτης Κίμων Τσακίρης (γνωστός από το πολυσυζητημένο "Sugartown: Οι Γαμπροί" του 2006) έφτασε στην Κοζάνη για να συναντήσει την τότε προϊσταμένη της Λ' Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων Γεωργία Καραμήτρου -Μεντεσίδη, η αρχαιολογία δεν αποτελούσε το... "τοπ" των θεμάτων στην ελληνική πραγματικότητα. Ήταν ακόμη το καλοκαίρι του 2012 και "Η αρχαιολόγος" κ. Καραμήτρου - γνωστή απ την πολυετή επιστημονική και ανασκαφική της δραστηριότητα στην περιοχή, έδινε την τελευταία μάχη της καριέρας της. Είχε μόνο μερικούς μήνες περιθώριο προκειμένου να σώσει ό,τι μπορούσε από έναν μεγάλο αρχαιολογικό χώρο, που θα χαθεί για πάντα στον βυθό μιας τεχνητής λίμνης στο υπό κατασκευή φράγμα Ιλαρίωνα της ΔΕΗ.
Έτσι, άρχισαν τα γυρίσματα της ταινίας που διήρκεσαν σχεδόν δυο χρόνια (ως τον Ιανουάριο του 2014). Η "Αρχαιολόγος" είχε να αντιμετωπίσει ένα... φράγμα αντικρουόμενων απόψεων, άγνοιας των ντόπιων, χρηματοδότησης, αλλά και πίεσης για την ολοκλήρωση των εργασιών από τη ΔΕΗ, και ο σκηνοθέτης της ταινίας το περιβάλλον της Δυτικής Μακεδονίας και μιας άλλης μορφής αρχαιολογία, που κλήθηκε να "καταγράψει" στα 90 λεπτά της ταινίας.
Το 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αρχίζει αύριο (Παρασκευή 13 Μαρτίου) και οι προβολές των 168 ταινιών, που φιλοξενεί φέτος στις οθόνες του, θα ολοκληρωθούν το βράδυ της επόμενης Κυριακής (22 Μαρτίου).
Δεν υπάρχουν σχόλια
ΠΡΟΣΟΧΗ! Την ευθύνη για το περιεχόμενο των σχολίων φέρει αποκλειστικά ο συγγραφέας τους και όχι το site. Η ανάρτηση των σχολίων μπορεί να έχει μια μικρή χρονική καθυστέρηση