GRID_STYLE

NONE

ΡΟΗ:

latest

Ο ΥΜΝΟΣ ΜΙΑΣ ΧΩΡΙΑΤΙΣΣΑΣ

Aπό τον Θανάση Ν. Παπαθανασίου Δεκαπενταύγουστος… Ώρα, φίλοι, να στήσουμε αυτί στον ύμνο που ξεστόμισε μια χωριάτισσα, εργάτρια (μπορε...

Aπό τον Θανάση Ν. Παπαθανασίου

Δεκαπενταύγουστος…
Ώρα, φίλοι, να στήσουμε αυτί στον ύμνο που ξεστόμισε μια χωριάτισσα, εργάτρια (μπορεί και καθαρίστρια). Μια δοξολογία των οραμάτων απελευθέρωσης από κάθε σκλαβιά, παιάνας για έναν ελευθερωτή Θεό που δεν είναι ουδέτερος, αλλά παλεύει με το μέρος των κατατρεγμένων.
Από το ευαγγέλιο του Λουκά το απόσπασμα που ακολουθεί, από τον ύμνο που ανέπεμψε η Παναγία ανταποκρινόμενη στο μαντάτο ότι θα γεννήσει τον Χριστό (1: 46-53):
«Η ψυχή μου δοξάζει τον Κύριο, και το πνεύμα μου νιώθει αγαλλίαση για το Θεό, το σωτήρα μου, γιατί έδειξε την ευμένειά του στην ταπεινή του δούλη. Από τώρα θα με καλοτυχίζουν όλες οι γενιές, γιατί ο δυνατός Θεός έκανε σ’ εμένα έργα θαυμαστά. Άγιο είναι τ’ όνομά του, και το έλεός του υπάρχει από γενιά σε γενιά, σ’ όσους με δέος τον υπακούνε.
Έδειξε έμπρακτα τη δύναμή του: διασκόρπισε τους περήφανους και χάλασε τα σχέδια που είχανε στο νου τους. Καθαίρεσε άρχοντες από τους θρόνους τους και ταπεινούς ανύψωσε.
Ανθρώπους που πεινούσαν τους γέμισε με αγαθά και πλούσιους τους έδιωξε με χέρια αδειανά…».
Δύσκολη ίσως γλώσσα για τον σημερινό άνθρωπο. Και κυρίως για όσους δεν διακρίνουν ότι η φράση «δούλη Θεού» σημαίνει «κανενός ανθρώπου και καμιάς εξουσίας δούλη», αλλά ολόκαρδη και ηθελημένη αφοσίωση σε έναν Θεό ερωτευμένο με τον άνθρωπο. Όσοι αγαπούν θα το νιώσουν…
Ο ύμνος δονείται από την έννοια της υπόσχεσης, της προσδοκίας και της εμπιστοσύνης ότι η υποταγή της ζωής σε κάθε λογής θανατίλα (πνευματική και κοινωνική, αδιάκριτα) δεν είναι παντοτινή. Οι χριστιανοί το λέμε πίστη.
Το 2ον αιώνα μ.Χ. ο αντιχριστιανός φιλόσοφος Κέλσος διατύπωσε μια ένσταση, η οποία σήμερα αποτελεί πολύτιμη πληροφορία για το τι σήμανε η εμφάνιση του Χριστιανισμού: Δείγμα παραλογισμού των χριστιανών – λέει περιφρονητικά ο Κέλσος– είναι η διδασκαλία τους ότι ο Χριστός «γεννήθηκε σ’ ένα χωριό της Ιουδαίας από μια ντόπια, άπορη χειρώνακτα… Θα ταίριαζε μήπως να ερωτευτεί ο θεός μια κακόμοιρη που τίποτε το αρχοντικό δεν είχε πάνω της; Κι ο ίδιος ο Χριστός, άλλωστε, ακριβώς επειδή ήταν φτωχός, πήγε να δουλέψει εργάτης στην Αίγυπτο» [*].
Βρωμομετανάστες, θα έλεγαν πολλοί σήμερα μάνα και γιο. Και αποτυχημένους, στη νεοφιλελεύθερη αξιολόγηση…
Η λαϊκή ευσέβεια κουβαλά πολλά – και διαυγή και θολά. Αλλά το σημαντικό εδώ είναι ότι η λαϊκή αγάπη για την Παναγία, διασώζει το συμ-πονετικό (σκεφτείτε το συγκλονιστικό νόημα της λέξης: την πιο βαθειά, ειλικρινή και βιωμένη αλληλεγγύη) και απελευθερωτικό μεδούλι της. Κι όταν την αποκαλεί Ελευθερώτρια, την αποκαλεί κυριολεκτικά, από κάθε σκλαβιά (πνευματική και κοινωνική, αδιάκριτα), και σε πείσμα κάθε λογιοτατισμού που μεταλλάσσει την Παναγία σε άνευρο, ανάλατο διάκοσμο του όποιου κατεστημένου.
Ανταπόκριση ελεύθερη και έμπρακτη, σε ένα κάλεσμα απελευθερωτικό, ενός Θεού που αδιάκοπα δρα στην ιστορία. Αυτή η ανταπόκριση είναι το μυστήριο της Παναγίας, μακριά από μοιρολατρίες και απάθειες. Αχ, και να το αντέξουμε…

ΣΗΜΕΙΩΣΗ:

* Μια παραπάνω ματιά, στο κείμενό μου: «Διδάσκοντας γύπτους και τσελεπήδες περί περιτομής και αβατάρα. ‘Ιθαγένεια’ και ‘ερώτημα περί της αληθείας’ σε συνθήκες πολυπολιτισμικότητας», http://www.oodegr.com/oode/koinwnia/koinwnia/didaskontas1.htm

3 σχόλια

  1. Και τι σκατά έχουν κάνει μάνα και γιος, 2000 χρόνια τώρα, για τον δόλιο άνθρωπο ρε; Ήρθαν για την ειρήνη την αγάπη την ισότητα· αρχίδια στο πάτερο. Όλα μια απάτη, και το ιερατείο να κυκλοφορεί μερσέντες. Οι άλλοι στην άλλη ζωή έτσι; Και τα καθάρματα να πλουτίζουν με τα θαύματα. Υποκριτές λίγες είναι οι μέρες σας, το ιντερνέτ θα σας καταπιεί. Βρομεροί παπάδες..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΝΑΓΙΑΣΕΙ ΤΟ ΣΤΟΜΑ ΣΟΥ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ΟΥ ΝΑ ΧΑΘΕΙΤΕ ΗΛΙΘΙΟΙ. ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΙ ΕΧΕΤΕ ΚΑΝΕΙ ΕΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΣΑΣ.
    ΝΑ ΜΙΛΑΣ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΣΚΟΥΠΙΔΙ ΒΛΑΧΑΝΤΕΡΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΕΡΕΥΛΟΓΗΜΕΝΗ
    ΤΟ ΘΕΜΑ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟ ΠΟΥ ΚΑΤΑΓΕΣΕ ΓΙΑ ΤΙ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΣΤΟΝ ΚΑΘΕ ΠΟΝΕΜΕΝΟ. ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΣΕ ΟΛΟΝ ΤΟΝ ΠΛΑΝΗΤΗ ΚΛΙΝΟΥΝ ΤΟ ΓΟΝΥ
    ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΗΝ ΘΕΟΤΟΚΟ ΕΣΥ ΜΕΙΝΕ ΜΕ ΤΟΝ ΦΘΟΝΟ ΣΟΥ ΑΜΕΛΗΤΕΑ ΠΟΣΟΤΗΤΑ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΠΡΟΣΟΧΗ! Την ευθύνη για το περιεχόμενο των σχολίων φέρει αποκλειστικά ο συγγραφέας τους και όχι το site. Η ανάρτηση των σχολίων μπορεί να έχει μια μικρή χρονική καθυστέρηση

Αρχειοθήκη ιστολογίου

ΦΟΡΜΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *