Κανένας δεν ήρθε σε αυτό τον κόσμο με την γνώση για οποιοδήποτε αντικείμενο "προ-εγκατεστημένη". Σίγουρα θα ήταν ωραίο να μπορο...
Κανένας δεν ήρθε σε αυτό τον κόσμο με την γνώση για οποιοδήποτε αντικείμενο "προ-εγκατεστημένη". Σίγουρα θα ήταν ωραίο να μπορούσαμε, αλλά Matrix, να φορτώσουμε στον εγκέφαλο μας γνώσεις, αλλά έτσι δεν θα νιώθαμε τη χαρά της μάθησης και της εφαρμογής της γνώσης που αποκτούμε.
Η φωτογραφία είναι ένα αντικείμενο που παρατηρώντας, διαβάζοντας και εφαρμόζοντας μπορεί να σε οδηγήσει γρήγορα σε μονοπάτια που θα σου επιτρέπουν να δημιουργήσεις εικόνες που ίσως να ζήλευες ή να μην πίστευες ότι μπορείς να κάνεις.
Σαν νέοι φωτογράφοι, όλοι μας, αντιμετωπίσαμε προβληματισμούς και κάναμε λάθη που άλλες φορές τα ξεπεράσαμε εύκολα και άλλες χρειάστηκε να την "ψάξουμε" λίγο περισσότερο.
Ας δούμε λοιπόν ποια είναι τα κύρια λάθη που κάνει ένας νέος φωτογράφος και πως μπορούμε να τα αποφύγουμε.
Σαν νέοι φωτογράφοι, όλοι μας, αντιμετωπίσαμε προβληματισμούς και κάναμε λάθη που άλλες φορές τα ξεπεράσαμε εύκολα και άλλες χρειάστηκε να την "ψάξουμε" λίγο περισσότερο.
Ας δούμε λοιπόν ποια είναι τα κύρια λάθη που κάνει ένας νέος φωτογράφος και πως μπορούμε να τα αποφύγουμε.
Τοποθέτηση του θέματος στο κέντρο του κάδρου
Στο κέντρο του οφθαλμοσκοπίου βάζουν οι κυνηγοί το θήραμα και όχι οι φωτογράφοι το θέμα τους. Είναι ίσως το πρώτο πράγμα που πρέπει να ξεπεράσετε και γρήγορα. Είτε βγάζετε άνθρωπο, είτε ένα κτίριο, είτε οτιδήποτε άλλο, τοποθετώντας το θέμα σας στο κέντρο του κάδρου σας το κάνετε αδιάφορο.
Ένας από τους πιο βασικούς κανόνες της φωτογραφίας είναι "ο κανόνας των τρίτων". Ο κανόνας αυτός λέει ότι πρέπει να χωρίσετε νοητά το κάδρο σας σε 3 ίσα μέρη οριζοντίως και 3 ίσα μέρη καθέτως. Για να το πετύχετε θα πρέπει να φανταστείτε 2 οριζόντιες γραμμές και 2 κάθετες, οι οποίες απέχουν ίσες αποστάσεις η μία από την άλλη.
Βέβαια να το φανταστείτε χρειαζόταν πριν πολλά χρόνια. Πλέον με τις ψηφιακές μηχανές δεν έχετε παρά να ενεργοποιήσετε στο menu της μηχανής σας το Grid (πλέγμα), το οποίο στην ουσία εφαρμόζει τον κανόνα των τρίτων.
Σύμφωνα λοιπόν με τον κανόνα των τρίτων το θέμα σας πρέπει να τοποθετείται σε κάποιο από τα σημεία που τέμνονται οι γραμμές. Με αυτό τον τρόπο όλη η φωτογραφία γίνεται πιο ενδιαφέρουσα και το θέμα σας ξεχωρίζει καλύτερα.
Το θέμα στο κέντρο δείχνει βαρετό.
Χρησιμοποιώντας τον κανόνα των τρίτων, δίνετε ενδιαφέρον στο θέμα μας.
Συμβουλή: Προσέξτε τι στοιχεία θα συμπεριλάβετε στο κάδρο σας εφαρμόζοντας τον κανόνα των τρίτων. Κάδοι σκουπιδιών ή γόπες και σκουπίδια στο πάτωμα δεν είναι επιθυμητά, εκτός αν φωτογραφίζετε τις υπηρεσίες καθαριότητας της περιοχής σας.
Στραβός ορίζοντας
Ή στραβός είναι ο γιαλός ή στραβά αρμενίζουμε. Πρόκειται για μία έκφραση του λαού μας, που δεν ξέρω πως βγήκε, αλλά σίγουρα έχει φωτογραφική εφαρμογή. Είναι ίσως το νο1 λάθος που κάνουν όλοι οι νέοι φωτογράφοι (και μερικοί παλιοί δεν λένε να το διορθώσουν).
Όταν δημιουργείτε μία φωτογραφία, είτε είναι τοπίο, είτε πορτραίτο, αν μέσα στο κάδρο σας φαίνεται ο ορίζοντας θα πρέπει να φροντίζετε να είναι ευθυγραμμισμένος. Σίγουρα μπορεί να διορθωθεί ένας στραβός ορίζοντας σε κάποιο πρόγραμμα επεξεργασίας εικόνας, αλλά αυτό σημαίνει ότι θα χρειαστεί να "κοπεί" κάποιο μέρος της φωτογραφίας και να "πεταχτεί". Οπότε φροντίστε από πριν να έχετε ευθυγραμμισμένο τον ορίζοντα.
Στραβός ορίζοντας.
Διόρθωση στραβού ορίζοντα. Το πρόγραμμα για να ευθυγραμμίσει τον ορίζοντα, cropάρει ("πετσοκόβει) τη φωτογραφία, πετώντας όσα pixel δεν είναι στο φωτεινό μέρος της εικόνας.
Διορθωμένος ο ορίζοντας αλλά με μικρότερο κάδρο από την αρχική φωτογραφία.
Συμβουλή: Οι περισσότερες ψηφιακές μηχανές έχουν επιλογή στο menu τους, να εμφανίζουν το Grid (πλέγμα) στην οθόνη ή το οφθαλμοσκόπιο, ώστε να έχετε ένα οδηγό για να μην βγάζετε στραβό τον ορίζοντα. Εάν η μηχανή σας έχει την συγκεκριμένη λειτουργία, ενεργοποιήστε την και χρησιμοποιήστε την.
Grid (πλέγμα) που οπτικοποιεί τον κανόνα των τρίτων
Κομμένα πόδια και κεφάλια
Όταν έρχεται η ώρα να βγάλετε φωτογραφία την οικογένεια σε κάποια γιορτή ή την παρέα σας στην παραλία, δεν θα πρέπει να κόβετε τα πόδια ή τα κεφάλια των ανθρώπων που στήνονται για να τους απαθανατίσετε. Επίσης θα πρέπει να μην αφήνετε μεγάλα κενά από πάνω ή από κάτω αλλά να έχετε τους ανθρώπους που θέλετε να βγουν στην φωτογραφία συμμετρικά τοποθετημένους στο κάδρο σας.
Κομμένα πόδια.
Κομμένο κεφάλι.
Σωστά περιθώρια πάνω και κάτω.
Συμβουλή: Προσοχή στις ομαδικές φωτογραφίες στα πόδια των δύο ατόμων που βρίσκονται τέρμα αριστερά και τέρμα δεξιά. Επειδή συνήθως δεν είναι ακριβώς στην ευθεία αλλά λίγο πιο μπροστά από τους άλλους, ενδέχεται να κόψετε κατά λάθος την άκρη του παπουτσιού από το πόδι που βρίσκεται στην έξω πλευρά.
Πολλά στοιχεία μέσα στο κάδρο
Μία φωτογραφία δεν πρέπει να κουράζει τα μάτια. Η σύνθεση της πρέπει να είναι απλή και να περιέχει όλα εκείνα τα στοιχεία που θα κάνουν το θέμα σας να ξεχωρίζει και τίποτα παραπάνω. Πολλές φορές βλέποντας μία εικόνα μπροστά σας, φαντάζεστε ότι τοποθετώντας όσο περισσότερα στοιχεία στο κάδρο σας μπορείτε, τόσο πιο ενδιαφέρον θα γίνει. Λάθος. Η απλότητα συνήθως υπερισχύει της φλυαρίας.
Στη προσπάθεια να έχετε όλα τα στοιχεία που νομίζετε ότι ταιριάζουν (Άγαλμα, Επιγραφή αγάλματος, Λευκός Πύργος, Σημαίες, Πάρκο) έχετε μία εικόνα όπου η ματιά του θεατή χάνεται.
Το πιο απλό κάδρο δίνει την ευκαιρία στον θεατή να επικεντρωθεί στο θέμα σας.
Συμβουλή: Σε περιπτώσεις που υπέρ-ενθουσιάζεστε από το περιβάλλον στο οποίο βρίσκεται το θέμα σας, λειτουργήστε αφαιρετικά, σκεπτόμενοι τι από όλα τα στοιχεία του κάδρου σας θα μπορούσε να αφαιρεθεί χωρίς να επηρεάσει το θέμα σας ή το μήνυμα που θέλετε να περάσετε.
Λάθος φόντο
Το φόντο σε μία φωτογραφία είναι τόσο σημαντικό όσο και το θέμα. Ένα κακό φόντο μπορεί να αποσπάσει την προσοχή του θεατή από το θέμα σας και για αυτό θα πρέπει να προσέξετε πολύ καλά την επιλογή του. Επιλέξτε φόντο που να αναδεικνύει το θέμα σας. Προσέξτε τα χρώματα τα οποία χαρακτηρίζουν το θέμα σας και βρείτε ένα φόντο που δεν έχει τα ίδια χρώματα.
Η εικόνα έχει ένα πολύ "θορυβώδες" φόντο.
Ακόμα και όταν το θέμα σας δεν μπορεί να μετακινηθεί, μπορείτε να σκεφτείτε τρόπους να το αναδείξετε επιλέγοντας άλλη γωνία λήψης με πιο καθαρό φόντο.
Συμβουλή: Αν το φόντο σας είναι πολύ "θορυβώδες" και δεν μπορείτε να απαλλαγείτε από αυτό, επιλέξτε μεγάλο διάφραγμα (f/5.6, f/4, f/2.8, f/2, f/1.8), ώστε να το θολώσετε (μικρό βάθος πεδίου) και να κάνετε το θέμα σας να ξεχωρίζει.
Κουνημένες φωτογραφίες
Μία κουνημένη φωτογραφία μπορεί να σημαίνει 3 πράγματα. Πρώτον δεν κρατάτε σταθερά την μηχανή στα χέρια σας, δεύτερον όταν πατάτε το κουμπί λήψης τραντάζετε όλη η μηχανή, τρίτον η ταχύτητα του κλείστρου είναι πολύ χαμηλή ή γιατί δεν έχει πολύ φως ή γιατί την έχετε ρυθμίσει λάθος.
Για αρχή εξασκηθείτε στο να κρατάτε σωστά τη μηχανή σας, όσο πιο σταθερά γίνεται και έχετε στο νου σας όταν πατάτε το κουμπί της λήψης να μην την κουνήσετε.
Λήψεις που γίνονται στο χέρι, με ταχύτητες κλείστρου κάτω από 1/25 (π.χ.1/15, 1/8, 1/4), είναι καταδικασμένες να έχουν ως αποτέλεσμα μία κουνημένη φωτογραφία. Ειδικά την αυγή, το ηλιοβασίλεμα και την νύχτα επιλέξτε να χρησιμοποιήσετε τρίποδο.
Συμβουλή: Υπάρχει ένας παλιός κανόνας, ο οποίος λέει ότι η ταχύτητα κλείστρου θα πρέπει να είναι τουλάχιστον όσο η ρύθμιση του εστιακού μήκους του φακού. Έτσι για παράδειγμα αν φωτογραφίζετε με τον φακό σας στα 300mm, η ελάχιστη ταχύτητα που θα πρέπει να έχετε στο κλείστρο σας θα πρέπει να είναι 1/320.
ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΣΗΜΕΙΩΣΗ: ο κανόνας είχε βγει την εποχή του φιλμ, άρα ισχύει για Full Frame μηχανές. Για να αναγάγετε τον ίδιο κανόνα σε μηχανές με APS-C ή Four Thirds/ Micro Four Thirds αισθητήρα θα πρέπει πρώτα να μετατρέψετε τα χιλιοστά, στα οποία έχετε ρυθμίσει τον φακό σας, χρησιμοποιώντας τον κατάλληλο συντελεστή (crop factor). Για παράδειγμα σε μία μη Full Frame μηχανή της Nikon με APS-C αισθητήρα, όταν έχετε τον φακό σας στα 200mm, τότε τα πραγματικά χιλιοστά είναι 200mm x 1.5 = 300mm, άρα η ελάχιστη ταχύτητα κλείστρου που πρέπει να έχετε είναι 1/320.
- APS-C/ Νikon, Pentax, Samsung, Konica Minolta/Sony, Fujifilm, Epson, Sigma πολλαπλασιάζετε με 1.5
- APS-C/ Canon πολλαπλασιάζετε με 1.6
- Four Thirds System και Micro Four Thirds/ Olympus, Panasonic πολλαπλασιάζετε με 2
- Nikon CX (σειρά 1) πολλαπλασιάζετε με 2.7
- Pentax Q πολλαπλασιάζετε με 5.6
Φωτογραφίες που δεν έχουν εστιάσει ή έχουν εστιάσει σε λάθος σημείο
Η καρδιά μίας φωτογραφίας είναι το σημείο που έχετε εστιάσει. Βασική λειτουργία μιας μηχανής η εστίαση, γίνεται όταν πατάτε το κουμπί λήψης μέχρι τη μέση. Θα πρέπει να προσέχετε να μην πατάτε πολύ γρήγορα το κουμπί λήψης μέχρι κάτω, γιατί σε αυτή την περίπτωση μπορεί η μηχανή να μην προλάβει να εστιάσει ή να εστιάσει σε λάθος σημείο.
Επίσης ανάλογα με την ιστορία που θέλετε να πείτε μέσω της φωτογραφίας που θα δημιουργήσετε, η εστίαση παίζει το ρόλο της, οπότε σκεφτείτε καλά πριν αποφασίσετε που θα εστιάσετε.
Η εστίαση έχει γίνει στο φόντο και όχι στα πρόσωπα
Συμβουλή: Όταν φωτογραφίζετε ανθρώπους ή ζώα, το καλύτερο σημείο εστίασης, το οποίο δίνει δυναμική στις φωτογραφίες σας, είναι τα μάτια. Επίσης δοκιμάστε να χρησιμοποιήσετε την επιλογή κλειδώματος της εστίασης που αναφέρετε στο εγχειρίδιο χρήσης της μηχανής σας.
Είναι πολύ σημαντικό να εστιάσετε στα μάτια του θέματος σας
Σκοτεινό θέμα με κόντρα φως
Η μηχανή που έχετε στα χέρια σας έχει προγραμματιστεί να μετράει το συνολικό φως στο κάδρο σας και ανάλογα να ρυθμίζει το διάφραγμα του φακού, την ταχύτητα του κλείστρου και το ISO ώστε να δημιουργεί μία σωστή φωτογραφία. Όταν το φως έρχεται πίσω από το θέμα σας (είτε είναι ήλιος, είτε λάμπα του δρόμου), τότε το θέμα σας βγαίνει σκοτεινό, γιατί η μηχανή ξεγελιέται και νομίζοντας ότι υπάρχει αρκετό φως σε όλο το κάδρο κάνει τις ρυθμίσεις της, ώστε να βγάλει μία σωστή φωτογραφία και δεν λαμβάνει υπόψη της ότι το κυρίως θέμα δεν φωτίζεται σωστά.
Οι παλιοί αν θυμάστε λέγανε ότι ποτέ δεν βγάζουμε φωτογραφίες με κόντρα τον ήλιο, αλλά ο ήλιος πρέπει να βρίσκεται στην πλάτη μας.
Με το φως να έρχεται από πίσω το πρόσωπο βγαίνει σκοτεινό
Συμβουλή: Για να αποφύγετε να βγάλετε το θέμα σας σκοτεινό, όταν πρέπει πάση θυσία να βγάλετε μία φωτογραφία με κόντρα φως, έχετε τέσσερις λύσεις:
- να επιλέξετε στην μηχανή σας φωτομέτρηση spot ή centered. Με αυτό το τρόπο η μηχανή θα μετρήσει το φως στο θέμα σας και όχι στο σύνολο του κάδρου και θα κάνει τις ανάλογες ρυθμίσεις.
- να χρησιμοποιήσετε το κουμπί της αντιστάθμισης της έκθεσης (ρυθμίζοντας ανάλογα +1, +2 ή +3)
- να χρησιμοποιήσετε τη λειτουργία manual και να αγνοήσετε το φωτόμετρο, τοποθετώντας εσείς την ταχύτητα του κλείστρου, το διάφραγμα του φακού και το ISO, ώστε να βγει σωστά το θέμα σας.
- ειδικά όταν το θέμα σας είναι πρόσωπο, να χρησιμοποιήσετε το ενσωματωμένο flash (επιλέγετε την αναγκαστική χρήση flash, από το αντίστοιχο menu της μηχανής σας)
Χρήση flash για καλύτερο αποτέλεσμα
Χρήση της αντιστάθμισης της έκθεσης (στα αυτόματα προγράμματα μόνο)
Στο κέντρο του οφθαλμοσκοπίου βάζουν οι κυνηγοί το θήραμα και όχι οι φωτογράφοι το θέμα τους. Είναι ίσως το πρώτο πράγμα που πρέπει να ξεπεράσετε και γρήγορα. Είτε βγάζετε άνθρωπο, είτε ένα κτίριο, είτε οτιδήποτε άλλο, τοποθετώντας το θέμα σας στο κέντρο του κάδρου σας το κάνετε αδιάφορο.
Ένας από τους πιο βασικούς κανόνες της φωτογραφίας είναι "ο κανόνας των τρίτων". Ο κανόνας αυτός λέει ότι πρέπει να χωρίσετε νοητά το κάδρο σας σε 3 ίσα μέρη οριζοντίως και 3 ίσα μέρη καθέτως. Για να το πετύχετε θα πρέπει να φανταστείτε 2 οριζόντιες γραμμές και 2 κάθετες, οι οποίες απέχουν ίσες αποστάσεις η μία από την άλλη.
Βέβαια να το φανταστείτε χρειαζόταν πριν πολλά χρόνια. Πλέον με τις ψηφιακές μηχανές δεν έχετε παρά να ενεργοποιήσετε στο menu της μηχανής σας το Grid (πλέγμα), το οποίο στην ουσία εφαρμόζει τον κανόνα των τρίτων.
Σύμφωνα λοιπόν με τον κανόνα των τρίτων το θέμα σας πρέπει να τοποθετείται σε κάποιο από τα σημεία που τέμνονται οι γραμμές. Με αυτό τον τρόπο όλη η φωτογραφία γίνεται πιο ενδιαφέρουσα και το θέμα σας ξεχωρίζει καλύτερα.
Το θέμα στο κέντρο δείχνει βαρετό.
Χρησιμοποιώντας τον κανόνα των τρίτων, δίνετε ενδιαφέρον στο θέμα μας.
Συμβουλή: Προσέξτε τι στοιχεία θα συμπεριλάβετε στο κάδρο σας εφαρμόζοντας τον κανόνα των τρίτων. Κάδοι σκουπιδιών ή γόπες και σκουπίδια στο πάτωμα δεν είναι επιθυμητά, εκτός αν φωτογραφίζετε τις υπηρεσίες καθαριότητας της περιοχής σας.
Στραβός ορίζοντας
Ή στραβός είναι ο γιαλός ή στραβά αρμενίζουμε. Πρόκειται για μία έκφραση του λαού μας, που δεν ξέρω πως βγήκε, αλλά σίγουρα έχει φωτογραφική εφαρμογή. Είναι ίσως το νο1 λάθος που κάνουν όλοι οι νέοι φωτογράφοι (και μερικοί παλιοί δεν λένε να το διορθώσουν).
Όταν δημιουργείτε μία φωτογραφία, είτε είναι τοπίο, είτε πορτραίτο, αν μέσα στο κάδρο σας φαίνεται ο ορίζοντας θα πρέπει να φροντίζετε να είναι ευθυγραμμισμένος. Σίγουρα μπορεί να διορθωθεί ένας στραβός ορίζοντας σε κάποιο πρόγραμμα επεξεργασίας εικόνας, αλλά αυτό σημαίνει ότι θα χρειαστεί να "κοπεί" κάποιο μέρος της φωτογραφίας και να "πεταχτεί". Οπότε φροντίστε από πριν να έχετε ευθυγραμμισμένο τον ορίζοντα.
Στραβός ορίζοντας.
Διόρθωση στραβού ορίζοντα. Το πρόγραμμα για να ευθυγραμμίσει τον ορίζοντα, cropάρει ("πετσοκόβει) τη φωτογραφία, πετώντας όσα pixel δεν είναι στο φωτεινό μέρος της εικόνας.
Διορθωμένος ο ορίζοντας αλλά με μικρότερο κάδρο από την αρχική φωτογραφία.
Συμβουλή: Οι περισσότερες ψηφιακές μηχανές έχουν επιλογή στο menu τους, να εμφανίζουν το Grid (πλέγμα) στην οθόνη ή το οφθαλμοσκόπιο, ώστε να έχετε ένα οδηγό για να μην βγάζετε στραβό τον ορίζοντα. Εάν η μηχανή σας έχει την συγκεκριμένη λειτουργία, ενεργοποιήστε την και χρησιμοποιήστε την.
Grid (πλέγμα) που οπτικοποιεί τον κανόνα των τρίτων
Κομμένα πόδια και κεφάλια
Όταν έρχεται η ώρα να βγάλετε φωτογραφία την οικογένεια σε κάποια γιορτή ή την παρέα σας στην παραλία, δεν θα πρέπει να κόβετε τα πόδια ή τα κεφάλια των ανθρώπων που στήνονται για να τους απαθανατίσετε. Επίσης θα πρέπει να μην αφήνετε μεγάλα κενά από πάνω ή από κάτω αλλά να έχετε τους ανθρώπους που θέλετε να βγουν στην φωτογραφία συμμετρικά τοποθετημένους στο κάδρο σας.
Κομμένα πόδια.
Κομμένο κεφάλι.
Σωστά περιθώρια πάνω και κάτω.
Συμβουλή: Προσοχή στις ομαδικές φωτογραφίες στα πόδια των δύο ατόμων που βρίσκονται τέρμα αριστερά και τέρμα δεξιά. Επειδή συνήθως δεν είναι ακριβώς στην ευθεία αλλά λίγο πιο μπροστά από τους άλλους, ενδέχεται να κόψετε κατά λάθος την άκρη του παπουτσιού από το πόδι που βρίσκεται στην έξω πλευρά.
Πολλά στοιχεία μέσα στο κάδρο
Μία φωτογραφία δεν πρέπει να κουράζει τα μάτια. Η σύνθεση της πρέπει να είναι απλή και να περιέχει όλα εκείνα τα στοιχεία που θα κάνουν το θέμα σας να ξεχωρίζει και τίποτα παραπάνω. Πολλές φορές βλέποντας μία εικόνα μπροστά σας, φαντάζεστε ότι τοποθετώντας όσο περισσότερα στοιχεία στο κάδρο σας μπορείτε, τόσο πιο ενδιαφέρον θα γίνει. Λάθος. Η απλότητα συνήθως υπερισχύει της φλυαρίας.
Στη προσπάθεια να έχετε όλα τα στοιχεία που νομίζετε ότι ταιριάζουν (Άγαλμα, Επιγραφή αγάλματος, Λευκός Πύργος, Σημαίες, Πάρκο) έχετε μία εικόνα όπου η ματιά του θεατή χάνεται.
Το πιο απλό κάδρο δίνει την ευκαιρία στον θεατή να επικεντρωθεί στο θέμα σας.
Συμβουλή: Σε περιπτώσεις που υπέρ-ενθουσιάζεστε από το περιβάλλον στο οποίο βρίσκεται το θέμα σας, λειτουργήστε αφαιρετικά, σκεπτόμενοι τι από όλα τα στοιχεία του κάδρου σας θα μπορούσε να αφαιρεθεί χωρίς να επηρεάσει το θέμα σας ή το μήνυμα που θέλετε να περάσετε.
Λάθος φόντο
Το φόντο σε μία φωτογραφία είναι τόσο σημαντικό όσο και το θέμα. Ένα κακό φόντο μπορεί να αποσπάσει την προσοχή του θεατή από το θέμα σας και για αυτό θα πρέπει να προσέξετε πολύ καλά την επιλογή του. Επιλέξτε φόντο που να αναδεικνύει το θέμα σας. Προσέξτε τα χρώματα τα οποία χαρακτηρίζουν το θέμα σας και βρείτε ένα φόντο που δεν έχει τα ίδια χρώματα.
Η εικόνα έχει ένα πολύ "θορυβώδες" φόντο.
Ακόμα και όταν το θέμα σας δεν μπορεί να μετακινηθεί, μπορείτε να σκεφτείτε τρόπους να το αναδείξετε επιλέγοντας άλλη γωνία λήψης με πιο καθαρό φόντο.
Συμβουλή: Αν το φόντο σας είναι πολύ "θορυβώδες" και δεν μπορείτε να απαλλαγείτε από αυτό, επιλέξτε μεγάλο διάφραγμα (f/5.6, f/4, f/2.8, f/2, f/1.8), ώστε να το θολώσετε (μικρό βάθος πεδίου) και να κάνετε το θέμα σας να ξεχωρίζει.
Κουνημένες φωτογραφίες
Μία κουνημένη φωτογραφία μπορεί να σημαίνει 3 πράγματα. Πρώτον δεν κρατάτε σταθερά την μηχανή στα χέρια σας, δεύτερον όταν πατάτε το κουμπί λήψης τραντάζετε όλη η μηχανή, τρίτον η ταχύτητα του κλείστρου είναι πολύ χαμηλή ή γιατί δεν έχει πολύ φως ή γιατί την έχετε ρυθμίσει λάθος.
Για αρχή εξασκηθείτε στο να κρατάτε σωστά τη μηχανή σας, όσο πιο σταθερά γίνεται και έχετε στο νου σας όταν πατάτε το κουμπί της λήψης να μην την κουνήσετε.
Λήψεις που γίνονται στο χέρι, με ταχύτητες κλείστρου κάτω από 1/25 (π.χ.1/15, 1/8, 1/4), είναι καταδικασμένες να έχουν ως αποτέλεσμα μία κουνημένη φωτογραφία. Ειδικά την αυγή, το ηλιοβασίλεμα και την νύχτα επιλέξτε να χρησιμοποιήσετε τρίποδο.
Συμβουλή: Υπάρχει ένας παλιός κανόνας, ο οποίος λέει ότι η ταχύτητα κλείστρου θα πρέπει να είναι τουλάχιστον όσο η ρύθμιση του εστιακού μήκους του φακού. Έτσι για παράδειγμα αν φωτογραφίζετε με τον φακό σας στα 300mm, η ελάχιστη ταχύτητα που θα πρέπει να έχετε στο κλείστρο σας θα πρέπει να είναι 1/320.
ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΣΗΜΕΙΩΣΗ: ο κανόνας είχε βγει την εποχή του φιλμ, άρα ισχύει για Full Frame μηχανές. Για να αναγάγετε τον ίδιο κανόνα σε μηχανές με APS-C ή Four Thirds/ Micro Four Thirds αισθητήρα θα πρέπει πρώτα να μετατρέψετε τα χιλιοστά, στα οποία έχετε ρυθμίσει τον φακό σας, χρησιμοποιώντας τον κατάλληλο συντελεστή (crop factor). Για παράδειγμα σε μία μη Full Frame μηχανή της Nikon με APS-C αισθητήρα, όταν έχετε τον φακό σας στα 200mm, τότε τα πραγματικά χιλιοστά είναι 200mm x 1.5 = 300mm, άρα η ελάχιστη ταχύτητα κλείστρου που πρέπει να έχετε είναι 1/320.
- APS-C/ Νikon, Pentax, Samsung, Konica Minolta/Sony, Fujifilm, Epson, Sigma πολλαπλασιάζετε με 1.5
- APS-C/ Canon πολλαπλασιάζετε με 1.6
- Four Thirds System και Micro Four Thirds/ Olympus, Panasonic πολλαπλασιάζετε με 2
- Nikon CX (σειρά 1) πολλαπλασιάζετε με 2.7
- Pentax Q πολλαπλασιάζετε με 5.6
Φωτογραφίες που δεν έχουν εστιάσει ή έχουν εστιάσει σε λάθος σημείο
Η καρδιά μίας φωτογραφίας είναι το σημείο που έχετε εστιάσει. Βασική λειτουργία μιας μηχανής η εστίαση, γίνεται όταν πατάτε το κουμπί λήψης μέχρι τη μέση. Θα πρέπει να προσέχετε να μην πατάτε πολύ γρήγορα το κουμπί λήψης μέχρι κάτω, γιατί σε αυτή την περίπτωση μπορεί η μηχανή να μην προλάβει να εστιάσει ή να εστιάσει σε λάθος σημείο.
Επίσης ανάλογα με την ιστορία που θέλετε να πείτε μέσω της φωτογραφίας που θα δημιουργήσετε, η εστίαση παίζει το ρόλο της, οπότε σκεφτείτε καλά πριν αποφασίσετε που θα εστιάσετε.
Η εστίαση έχει γίνει στο φόντο και όχι στα πρόσωπα
Συμβουλή: Όταν φωτογραφίζετε ανθρώπους ή ζώα, το καλύτερο σημείο εστίασης, το οποίο δίνει δυναμική στις φωτογραφίες σας, είναι τα μάτια. Επίσης δοκιμάστε να χρησιμοποιήσετε την επιλογή κλειδώματος της εστίασης που αναφέρετε στο εγχειρίδιο χρήσης της μηχανής σας.
Είναι πολύ σημαντικό να εστιάσετε στα μάτια του θέματος σας
Σκοτεινό θέμα με κόντρα φως
Η μηχανή που έχετε στα χέρια σας έχει προγραμματιστεί να μετράει το συνολικό φως στο κάδρο σας και ανάλογα να ρυθμίζει το διάφραγμα του φακού, την ταχύτητα του κλείστρου και το ISO ώστε να δημιουργεί μία σωστή φωτογραφία. Όταν το φως έρχεται πίσω από το θέμα σας (είτε είναι ήλιος, είτε λάμπα του δρόμου), τότε το θέμα σας βγαίνει σκοτεινό, γιατί η μηχανή ξεγελιέται και νομίζοντας ότι υπάρχει αρκετό φως σε όλο το κάδρο κάνει τις ρυθμίσεις της, ώστε να βγάλει μία σωστή φωτογραφία και δεν λαμβάνει υπόψη της ότι το κυρίως θέμα δεν φωτίζεται σωστά.
Οι παλιοί αν θυμάστε λέγανε ότι ποτέ δεν βγάζουμε φωτογραφίες με κόντρα τον ήλιο, αλλά ο ήλιος πρέπει να βρίσκεται στην πλάτη μας.
Με το φως να έρχεται από πίσω το πρόσωπο βγαίνει σκοτεινό
Συμβουλή: Για να αποφύγετε να βγάλετε το θέμα σας σκοτεινό, όταν πρέπει πάση θυσία να βγάλετε μία φωτογραφία με κόντρα φως, έχετε τέσσερις λύσεις:
- να επιλέξετε στην μηχανή σας φωτομέτρηση spot ή centered. Με αυτό το τρόπο η μηχανή θα μετρήσει το φως στο θέμα σας και όχι στο σύνολο του κάδρου και θα κάνει τις ανάλογες ρυθμίσεις.
- να χρησιμοποιήσετε το κουμπί της αντιστάθμισης της έκθεσης (ρυθμίζοντας ανάλογα +1, +2 ή +3)
- να χρησιμοποιήσετε τη λειτουργία manual και να αγνοήσετε το φωτόμετρο, τοποθετώντας εσείς την ταχύτητα του κλείστρου, το διάφραγμα του φακού και το ISO, ώστε να βγει σωστά το θέμα σας.
- ειδικά όταν το θέμα σας είναι πρόσωπο, να χρησιμοποιήσετε το ενσωματωμένο flash (επιλέγετε την αναγκαστική χρήση flash, από το αντίστοιχο menu της μηχανής σας)
Χρήση flash για καλύτερο αποτέλεσμα
Χρήση της αντιστάθμισης της έκθεσης (στα αυτόματα προγράμματα μόνο)
Δεν υπάρχουν σχόλια
ΠΡΟΣΟΧΗ! Την ευθύνη για το περιεχόμενο των σχολίων φέρει αποκλειστικά ο συγγραφέας τους και όχι το site. Η ανάρτηση των σχολίων μπορεί να έχει μια μικρή χρονική καθυστέρηση