GRID_STYLE

NONE

ΡΟΗ:

latest

Έφυγε ο Θ. Αγγελόπουλος, αλλά τι μας …αφήνει

Του Θανάση Νικολαΐδη ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ σε χρόνια δύσκολα -χρόνια της ποίησης. Τότε που μάθαιναν γράμματα δυσανάλογα με τα μέσα της εποχής και το τ...

Του Θανάση Νικολαΐδη

ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ σε χρόνια δύσκολα
-χρόνια της ποίησης. Τότε που μάθαιναν γράμματα δυσανάλογα με τα μέσα της εποχής και το ταλέντο ξεχύνονταν δραπετεύοντας απ’ τον στενό κλοιό της φτώχιας και της έλλειψης των μέσων. Γι αυτό και τ’ άρπαξε και τα ξεζούμισε (τα μέσα), όταν του δόθηκαν απλόχερα για να δημιουργήσει και ν’ απλωθεί σ’ όλον τον κόσμο η τέχνη του.
ΗΡΘΕ η (παγκόσμια) αναγνώριση, ήρθε κι ο θάνατος, νωρίτερα απ’ ό,τι περίμενε κι ο πιο απαισιόδοξος. Κι ήταν μια άτυχη στιγμή αρκετή για να...
περάσει στην αιωνιότητα ο ποιητής.
ΔΕΝ θα προσθέσουμε κάτι-όλα ειπώθηκαν. Αμέτρητοι στο ξόδι του, φίλοι του που λυπήθηκαν κι άλλοι που σφετερίστηκαν τη γνωριμία του μ’ εκείνον. Εμείς που (ξανα)είδαμε τον «Θίασο» για δείγμα της γραφής του, θυμηθήκαμε τον ιδεολόγο, πέρα απ’ τον ποιητή και σκηνοθέτη.
Ωστόσο, πέρα απ’ τις δημιουργίες του, φεύγοντας, μας άφησε κι άλλα πολλά και αρνητικά, που μας ζώνουν σαν τα φίδια. Απ’ το νοσοκομειακό που «χάλασε» και χωρίς μηχανισμό αντικατάστασής του, που στοιχίζει ανθρώπινες ζωές. Τον δρόμο κάπου εκεί στη Δραπετσώνα για τα πλάνα του, γεμάτον χαρτάκια και σκουπίδια από εκείνα τα γνωστά των δρόμων της Ελλάδας, που σε πληγώνει. Τον νεοέλληνα και πάντα «βιαστικό» στη δεξιά λωρίδα, ξωπίσω του το «100» να χάνει τον κλέφτη και να χάνεται στην κίνηση, το ασθενοφόρο με τα σλάλομ ανάμεσα στους απαθείς του βολάν και το πυροσβεστικό παγιδευμένο να σφυρίζει δαιμονισμένα.
ΠΟΙΟΥΣ άλλους μας άφησε ο μεγάλος Αγγελόπουλος; Συναδέλφους του άξιους και μαθητές του ικανούς να συνεχίσουν. Σκηνοθέτες της σχολής του, την κόρη του, κανόνες που θα μείνουν. Ωστόσο, κατεβαίνοντας τα σκαλιά, όλο και λιγοστεύει η τέχνη, όλο και πιο συνήθεις και καθημερινούς συναντάμε, για να καταλήξουμε στον κατιμά. Εκεί όπου η τέχνη γίνεται πλάκα και προχειρότητα για να απολαμβάνει τα σίριαλ της καθημερινότητας ο εθισμένος τηλεθεατής/τρια, μπουκωμένος με το τηλεοπτικό σκουπιδαριό που χύνεται απ’ τη συσκευή πατώντας το κουμπί.
ΤΗΝ ώρα που ακούγονταν επικήδειοι, λίγο πριν φτυαρίσουν χώμα οι νεκροθάφτες, την ίδια στιγμή που όφειλαν να σιγήσουν, κυράτσες στο γυαλί σε σταυροπόδι μας μπόλιαζαν την αγωνία τους για τα κιλά που πήρανε. Μη λιγοστέψουν τα σκιάχτρα με τη ματιά εναγώνια απ’ την κάμερα στο μόνιτορ.

14 σχόλια

  1. πασοκοτσοκαρα σαν και σενα..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΚΟΙΤΑ ΜΑΚΑΚΑ ΕΛΛΗΝΑ,
    ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΝΕΘΕΣΕΣ ΝΑ ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΘΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΤΡΟΪΚΑ...

    Κοίτα μακάκα Έλληνα σε ποιον ανέθεσες να διαπραγματευθεί με τη Τρόικα.
    Σε ποιον ανέθεσες να υπερασπισθεί το μισθό και τη σύνταξή σου. Σε ποιον ανέθεσες να αποφασίσει για το αν αύριο θα βρεθείς άστεγο σκουπίδι στους δρόμους...
    παρέα με Πακιστανούς, Αφγανούς, Γεωργιανούς και πάσης φύσεως μετανάστες που προσγειώνονται σαν ακρίδες στη χώρα σου.

    Με ποιο κριτήριο μακάκα Έλληνα εξέλεξες βουλευτή τον Κουτρουμάνη, η επιτροπή του οποίου επιχείρησε να βολέψει τους παιδεραστές;

    Θα σου πω εγώ μακάκα. Τον έκανες βουλευτή επειδή κελαηδούσε σαν κανάρα στα παράθυρα του Αυτιά.
    Τον εξέλεξες βουλευτή επειδή τον έβλεπες στα παράθυρα του Κουρή. Ότι ακριβώς έκανε και με τον κάτοικο των βορείων προαστίων πλέον, Χρήστο Πρωτόππαπα.

    Ότι ακριβώς έκανες και με τον Πολυζωγόπουλο, τον Σπυρόπουλο και πάει λέγοτας.

    Τους παραθυράτους του Αυτιά και του Πολυζωγόπουλο τους εξέλεξες βουλευτές με την ίδια ευκολία που στέλνεις το αγόρι σου να το «εκπαιδεύσει» ο Ψινάκης και τη κόρη σου να βγει στο πάνελ της Βάσιας Λόη, για να λάβει κι εκείνη με τη σειρά της την αντίστοιχη εκπαίδευση.

    Κάτσε λοιπόν μακάκα Έλληνα στον καναπέ του σπιτιού απέναντι από τη τηλεόραση. Κάθησε βουβός και άπραγος.

    Ως τη στιγμή που θα διαπιστώσεις ότι εξακολουθείς να κάθεσαι στον καναπέ μόνο που ο καναπές σου θα είναι στην ύπαιθρο, κάπου στο Σχιστό και διαμέρισμά σου θα είναι ο ουρανός.

    Μόνος, εσύ και ο καναπές σου, δίπλα στο τούνελ που σκοτώθηκε ο Αγγελόπουλος να μετράς τα άστρα και τα τσακάλια.

    Κοίτα μακάκα Έλληνα κατάματα τις συνέπειες των προσωπικών σου επιλογών…

    Aπό το : Κουρδιστό Πορτοκάλι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ΕΠειδη η τεχνη ειναι κατι το υποκειμενικο,και επειδη βαρεθηκα να ακουω υμνους συνεχως για τις μαλακιες και τα εργα που δεν βλεπονται και ειναι για μυαλοσακατεμενους,να λυπομαστε μονο επειδη ενας ακομα ανθρωπος εφυγε.Ενας απλος ανθρωπος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δεν εξέλεξε ο μακάκας ο Έλληνας βουλευτή τον Κουτρουμάνη τον Πρωτόππαπα.
    τον Πολυζωγόπουλο, τον Σπυρόπουλο

    τον Μανώλη,

    ολοι αυτοι οι αρουραιοι πρωτο διαλεχτηκαν απο τις τοπικες κοινωνιες, τους επεσημαναν στα καφενεία που επαιζαν καλο τάβλι

    στα σχολεια, που βοηθουσαν τα στουρναρια των αφενταδων να περάσουν τις πανελλήνιες,

    στα φροντιστηρια που τα επερναν μαυρα, και εβριζαν τον καπιταλισμό και τη παγκοσμιοποιηση

    Ολοι αυτοι οι ποντικαιοι

    εσπρωχναν και σπρώχνονταν απο τις τοπικές μαφίες στα σωματεία, στα κανάλια και σε καταμαυρες φυλλάδες.

    Αυτές που κανένας δεν διαβαζει!

    Αυτοι οι ιδιοι αρουραιοι στριμώχνονται και στα μπλόγκς των χιλιαδων ανωνυμων πολιτών, να διαμορφώσουν γραμμή και γνώμη,

    μπάς και τους προσέξει το αφεντικό τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. εξοχος ο 1.17..
    αλλα στο τελος
    ο λαος τους ψηφισε..
    πολλες φορες..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Καημένε Αγγελόπουλε, τι σού`μελλε να πάθεις....

    Θα ήθελα να απευθύνω μέσω του blog σας, ως απλός, άγνωστος και ανώνυμος πολίτης, έναν ειλικρινή αποχαιρετισμό για τον Θεόδωρο Αγγελόπουλο,
    προφανώς ειλικρινέστερο, από εκείνους των λιβανιστών του και αγιοποιητών του...


    Καημένε Αγγελόπουλε,
    τι σού`μελλε να πάθεις,
    να γλύφουν και να φτύνουν σε,
    τη μέρα που εχάθεις...

    Κατ` αρχήν, κρίμα τον άνθρωπο και Θεός `σχωρέσ`τον.

    Κατά τα λοιπά:

    Δεν είμαι σκηνοθέτης, δεν είμαι κινηματογραφιστής, δεν είμαι καν του κύκλου των κινηματογραφανθρώπων...
    Είμαι όμως σινεφίλ. Και λατρεύω τον καλό κινηματογράφο.

    Γνωρίζουμε οι παροικούντες, κάποιες βασικές αλήθειες.

    1ον: Στους 10 Έλληνες, που έχουν κάτσει να δουν ταινίες του Αγγελόπουλου (γιατί υπάρχουν πάρα πολλοί που ούτε καν ξέρουν ποιος είναι), οι 3 την παράτησαν κάπου στη μέση γιατί βαρέθηκαν. Άλλοι 2 κοιμήθηκαν, 2 άντεξαν να την δουν ολόκληρη και τη σιχάθηκαν, 2 παριστάνουν ότι τη λάτρεψαν για να είναι "in" στον κύκλο τους και υπάρχει και ένας που είτε πραγματικά τη λάτρεψε είτε απλώς τη βρήκε συμπαθητική.

    2ον: Αν η γιαγιά μου είχε πάρει το κρατικό χρήμα που είχε πάρει όλα αυτά τα χρόνια ο Αγγελόπουλος,την ώρα που δεκάδες άλλοι σκηνοθέτες προσπαθούσαν να κάνουν δουλειά με δανεικά και με προσωπικό ρίσκο, τότε και η γιαγιά μου θα είχε κατορθώσει να επιβληθεί ως "ποιήτρια των εικόνων", προωθώντας στο εξωτερικό τις ταινίες της και το προφίλ της, κατά τρόπο που οι φτωχοί συνάδελφοί της, ουδέποτε θα μπορούσαν.

    3ον: Ο Αγγελόπουλος είχε το (κρατκό) χρήμα και επί μακρόν τον υποστηρικτικό κρατικό μηχανισμό, για να δημιουργήσει και έπειτα να "εξάγει" προφίλ και να επανεισαχθεί στην Ελλάδα, σε μια πολύ πιο ωραία συσκευασία εγκεκριμένη από τη διεθνή δικτατορική μειονότητα της υποκουλτουριάρικης διανόησης. Συμφωνώ ότι οι περισσότερες ταινίες του έχουν πολύ ωραία φωτογραφία, ενδεχομένως "ποιητική" οπτική και πολύ καλή σκηνοθεσία, αλλά ως "θέματα" και σενάρια, στην πλειοψηφία τους δεν βλέπονται ή είναι απίστευτα κουραστικές... Με λίγα λόγια: Πολύ ωραία συσκευασία, μούφα το περιεχόμενο.

    4ον: Σε μεγάλο βαθμό, ο Αγγελόπουλος υπήρξε δημιούργημα της ΠΑΣΟΚοαριστερής διανόησης που τον επέβαλε ως αυθεντία, όπως επέβαλε δεκάδες άλλους από τη δεκαετία του 1980 και μετά, για να συντηρεί τη μυθολογία του τύπου "εμείς είμαστε προοδευτικοί, διανοούμενοι και στοχαστες και όλοι οι άλλοι είναι φασιστοειδή, και απολίτιστοι μπουρζουάδες".

    Με λίγα λόγια. Καλός ο Αγγελόπουλος. Κρίμα που σκοτώθηκε. Αλλά αισθάνομαι πως το ίδιο σύστημα που τον επέβαλε ως "ποιητή των εικόνων", προσπαθεί να τον επιβάλει και ως "άγιο των σκηνοθετών".

    Και αυτό καταντά τόσο εμετικό από τους ζωντανούς, που καταλήγει να πυροδοτεί και τα όποια δεικτικά ή επικριτικά σχόλια για τον άνθρωπο που χάθηκε, σε χρόνο, προφανώς ανάρμοστο (με δεδομένο το πρόσφατο του θανάτου του).

    Όσο ανάρμοστη είναι η διαφωνία για την ποιότητα του Αγγελόπουλου και του έργου του, ανήμερα του θανάτου του και ανήμερα της κηδείας του, άλλο τόσο ανάρμοστη είναι η ενστικτώδης πρεμούρα της δικτατορίας των ψευτοδιανοούμενων, για την αγιοποίησή του...

    Συνεπώς, ναι. Για να βρούμε τη χρυσή και (κατά τη γνώμη μου) αληθινή τομή:

    Ο Θεόδωρος Αγγελόπουλος υπήρξε ένας πολύ καλός σκηνοθέτης που είχε την τύχη, να βρει επαρκή υποστήριξη (ενίοτε σε σημείο σκανδαλώδους εύνοιας).
    Και επειδή στην άλλη πλευρά που ταξίδεψε, δεν υπάρχουν ούτε "λογικές ιδεολογικού μάρκετινγκ", ούτε "φατριασμοί", είμαι βέβαιος, πως θα γελάει και ο ίδιος με τους ενθουσιώδεις λιβανιστές του, έχοντας απεκδυθεί οριστικώς και αμετακλήτως, ακόμα και κάθε ίχνος αυτής της όποιας αλαζονίας, κάποιοι του καταλογίζουν.

    Ο Νεκρός δεδικαίωται... Όχι όμως και οι κατασκευαστές του, ούτε οι μετά θάνατον εκμεταλλευτές του.
    That`s All. Τελεία και Παύλα.

    Μετά τιμής

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ο Αγγελόπουλος είχε το (κρατκό) χρήμα και επί μακρόν τον υποστηρικτικό κρατικό μηχανισμό, για να δημιουργήσει και έπειτα να "εξάγει" προφίλ και να επανεισαχθεί στην Ελλάδα..

    ΕΞΟΧΟΣ..
    τον ιδιο ακριβως ρολο παιζουν και οι εδρες που χρηματοδοτει η ελλαδα σε πανεπιστημια του εξωτερικου..
    εδρα καραμανλη στο tufts της ΝΔ..
    εδρα ελληνικων σπουδων στο LSE του ΠΑΣΟΚ..

    ειλικρινη συγχαρητηρια για το αρθρο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Τελικά, πολύς αχάριστος κοσμος ζεί σ αυτο το τόπο.

    Βγηκαν ολοι οι μαιδανοι, που σχεδόν τους ξεχασαμε, και άρχισαν τα μνημοσυνα για τον Αγγελοπουλο.

    Τί καλος ανθρωπος ο μακαρίτης, που οσο ζουσε, μητε που εβαζαν το ονομα του στο στόμα τους.

    Κανένας αχάριστος ομως δεν λεει μια καλη κουβέντα για κεινο το παιδί,

    τον Ειδικο Φρουρό,

    που τον έβγαλε απ τη μέση, και μας απαλλαξε, απο ενα ανοχλητικο, απρόβλεπτο, άθεο, που δεν πίστευε σε κανένα κόμμα και πολιτικό.

    Νά ναι καλά το παληκάρι, και ο θεός θα το ανταμειψει,

    και ζωή σε σας πατριώτες,
    όλα εδώ πλερώνονται.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Πάνω απ΄όλα έφυγε άδικα. Ελαφρυ το χώμα που τον σκεπάζει.
    Δεν είμαι άνθρωπος της Τέχνης και δεν μπόρεσα να καταλάβω, την ύστατη στιγμή που τον έβαζαν στον τάφο η κόρη του αυτό που είδε πρέπον ήταν να στηθεί σε εξέδρα να κατευθύνει την κάμερα και όχι να ξεπροβοδίσει τον Πατέρα της …………..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ναι στην αντικειμενική αναγνώριση,
    όχι στην υποκριτική στα όρια του κιτς πρεμούρα υπερ-ανάδειξης γιά έναν μεγάλο Έλληνα με διεθνή αναγνώριση μεν,
    έχοντος μονόπατη όραση μόνο από το αριστερό μάτι δε.

    Οι υπερβολές πολλών μου θυμίζουν Βόρεια Κορέα.

    ΚΠ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. εισαι γνησιος δεξιος 3.36..
    πανω απολα
    η κοινωνικη καταξιωση
    και η διεθνης αναγνωριση..

    μπου χα χα..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. 28 Ιαν 2012 3:47:00 μ.μ.

    ==================================

    Από την κηδεία του ηγέτη της Βόρειας Κορέας έρχεσαι?
    Θρηνούσες και συ?

    ΚΠ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Δημήτρης είπε...

    Η Ελλάδα των Ψωμιάδηδων!

    Μια παρατήρηση για το σχολιαστή και τους ομοίους του:

    Στους 10 Έλληνες που θα πάνε να ακούσουν ένα ορατόριο του Χαίντελ, οι 5 θα σηκωθούν να φύγουν το πρώτο λεπτό, οι 4 θα αποκοιμηθούν και 1 θα προσπαθήσει να το καταλάβει.

    Θα αμφισβητήσουμε το Χαίντελ;Θα πούμε ότι τον επέβαλαν οι παντοδύναμοι Γερμανοί;

    Στους 10 Έλληνες που θα ακούσουν ποίηση Σεφέρη, οι 4 θα σκεφθούν πώς θα περάσει η ώρα να φύγουν,οι 3 θα παριστάνουν ότι την απολαμβάνουν και 2 θα ευφρανθούν ίσως.

    Θα αμφισβητήσουμε το Σεφέρη;Θα πούμε ότι ότι τον επέβαλε η πλούσια και ισχυρή μεγαλοαστική τάξη, στην οποία ανήκε;

    Ας σιωπήσουν κάποιοι, όχι γιατί υπάρχει περίπτωση να αντιληφθούν ποτέ τί συμβαίνει γύρω τους, αλλά τουλάχιστον για ένα λόγο:

    Μετά από τόσα υποτιμητικά σχόλια σε καθημερινό πια επίπεδο, για μια Ελλάδα της διαφθοράς και της γενικής απαξίας και μετά από πολύ καιρό, ακούστηκε στα πέρατα του κόσμου, πάλι η Ελλάδα του πολιτισμού.

    Και αυτό συνέβη, εξαιτίας του τραγικού θανάτου του μεγάλου δημιουργού Θεόδωρου Αγγελόπουλου.

    Τουλάχιστον σιωπή...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. πλακα εχετε κωλοβαλκανιοι..
    εμενα δεν με αρεσει
    ΑΛΛΑ
    επηρε τον χρυσο φοινικα..
    ΑΛΛΑ
    εδοξασε την ελλαδα..

    αν σας ξαναφερνε τους ολυμπιακους ο σημιτης θα τους ξαναπληρωνατε,
    κομπλεξικοι φουστανελαδες..

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΠΡΟΣΟΧΗ! Την ευθύνη για το περιεχόμενο των σχολίων φέρει αποκλειστικά ο συγγραφέας τους και όχι το site. Η ανάρτηση των σχολίων μπορεί να έχει μια μικρή χρονική καθυστέρηση

Αρχειοθήκη ιστολογίου

ΦΟΡΜΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *