GRID_STYLE

NONE

ΡΟΗ:

latest

Η Χαμένη Ευκαιρία...

...της αναβίωσης μιας μαραμένης δάφνης του Σωτήρη Γλυκοφρύδη Το νεοελληνικό κράτος από τη στιγμή της ιδρύσεώς του απετέλεσε ένα υβρίδιο με...

...της αναβίωσης μιας μαραμένης δάφνης
του Σωτήρη Γλυκοφρύδη

Το νεοελληνικό κράτος από τη στιγμή της ιδρύσεώς του απετέλεσε ένα υβρίδιο μεταξύ του αρχαιοελληνικού ιδεαλισμού, του βυζαντινού πρακτικισμού, και του συμφέροντος της εκκλησίας.
Η Ελλάδα δεν συντέθηκε σε κράτος με την έννοια της δημιουργίας μιας ξεκάθαρης ταυτότητας, υπήρξε και υπάρχει ως ένας «αχταρμάς», ένα συνονθύλευμα θέσεων, πράξεων και ιδεών μη ταυτόσημων (κι επικολλούμενων μεταξύ τους), πράγμα που συνέτεινε στην αδυναμία μιας ξεκάθαρης συνείδησης. Το μπέρδεμά μας έφτασε σε σημείο ώστε οι Ιταλοί να μας ονομάζουν Γραίγους, δηλαδή Έλληνες παλιούς, σύμφωνα με την...
πραγματική ονομασία μας, κι εμείς να επιμένουμε πως είμαστε Ρωμιοί, δηλαδή Ρωμαίοι. Πλήρης αποχαύνωση, δηλαδή. Όλα τα παραπάνω απετέλεσαν αυτό που ονομάζω «χαμένη ευκαιρία της ανασύστασης του ελληνικού έθνους» με αίτια κατά τη γνώμη μου (τα κυριότερα) να προέρχονται από:
1/. Την εισδοχή της μη εξελιγμένης εκκλησίας στη νεότευκτη παιδεία. Πλην ολίγων εξαιρέσεων κάποιων φωτισμένων ιερέων, η παιδεία μας με τη διείσδυση σε αυτή του ιερατείου μετετράπη σε βυζαντινολογία, λόγω της εμπάθειας της εκκλησίας που αρνήθηκε να επαναπροσδιορίσει. Πώς δημιουργείται Ελληνοχριστιανικός πολιτισμός όταν ο λαός δεν κατανοήσει την έννοια του χρηστού ανθρώπου; Ο παράγοντας ο οποίος διαμέλισε τον Ελληνισμό κι έκανε την αρχαία Ελλάδα μια «μάντρα οικοδομικών υλικών», επανήλθε, πιο ήπιος μεν αυτή τη φορά, αλλά βυζαντινολογώντας, παράγοντας μιαν ανάλογη ηθική και πορεία αυτοκρατορικού πατριαρχείου. Δεν αντιλέγω ότι η εκκλησία σε ώρες δύσκολες συνέτεινε να κρατηθεί η ταυτότητα του Ελληνισμού, αλλά αυτό ήταν ένα μέσο στήριξης της υποστάσεώς της. Επιπλέον, επιτέλεσε πολύ μικρό δείγμα στήριξης της προσπάθειας για την αποκατάσταση της αλήθειας, την οποία η ίδια είχε φαλκιδεύσει. Ποτέ η αλήθεια δεν ελέχθη έτσι όπως έπρεπε μέσω της παιδείας, με αποτέλεσμα κατά τη διαδρομή της εξέλιξης του κράτους να πλανάται ασαφής. Και αλήθεια ασαφής, ουκ εστί παιδεία και αλήθεια.
2/. Αντιστροφή της σχέσης Αλήθειας / Κράτους - Έθνους από το πρότυπο του Σολωμού. Σε αυτό φταίει ο Παπαρηγόπουλος, ο οποίος ταυτοποιήθηκε ως επίσημος ιστορικός του νεοελληνικού έθνους. Πήρε το «Εθνικόν είναι ότι είναι Αληθές» του Διον. Σολωμού και το αντέστρεψε, κάνοντάς το «Αληθές είναι ότι είναι Εθνικόν». Επίσης, γράφει την ιστορία του με πνεύμα ότι «η ιστορία δεν είναι εγχειρίδιο ηθικής», όπως κάπου αναφέρει, πράγμα ολέθριο για τη διαμόρφωση των πρότυπων μας. Κατά τον τρόπο αυτό διαμορφώσαμε μιαν ιστορία και πρότυπα με βάση την ανηθικότητα, ή τουλάχιστον την ασαφή ηθικότητα, θεωρώντας δεδομένο να αποδεχτούμε εγκλήματα και ατοπήματα ως στοιχείο ύπαρξης μεγαλοσύνης, που επέδρασαν αρνητικά στο εγχειρίδιο της ηθικής μας. Πολλές φορές, ακραίες ανηθικότητες απεκρύβησαν, δημιουργώντας με τον τρόπο αυτό τον τρίτο ή τον τέταρτο μεσαίωνα της πνευματικής υπόστασής μας.
3/. Το επακόλουθο ατύχημα που συνέβη στο (νέο)Ελληνισμό, ήταν οι ηγέτες. Φαυλότητα, ανικανότητα, εμπάθεια και μεγαλοϊδεατισμός, αλλά τα τελευταία χρόνια η επανεμφάνιση της κλεψιάς και της δοσιλογίας, μας έσπρωξαν έξω από το κορμό του πολιτισμού στον οποίο πρέπει να ανήκουμε. Τα πρότυπα της πρώτης και δεύτερης άλωσης του Βυζαντίου, από τους Λατίνους και τους Τούρκους, αντίστοιχα, επαναλαμβάνονται. Έργα βιτρίνας, έλλειψη πραγματικής παιδείας, οικονομική καταστροφή, αναπτύχθηκαν έτσι όπως τότε. «Αλίμονο, η δάφνη κατεμαράνθη», αναφέρει κάπου ο Λιαντίνης. Και αυτό είναι γεγονός. Αντί ο νεοελληνισμός να την ποτίσει με το νερό μιας νέας Κασταλίας, την πότισε με το πιο ασαφές δισυπόστατο υγρό. Η ευκαιρία της αναβίωσης της δάφνης, πράγματι εχάθη. Κάθε μέρα, όλο πιο πολύ, προκύπτουμε όλο πιο απόμακροι ώστε να θεωρούμεθα «τέκνα των Ελλήνων».

6 σχόλια

  1. * ΓΑΠ *


    ΑΝ ΔΕΝ ΜΠΕΙ ΦΥΛΑΚΗ ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΥΤΙΣΤΙΚΟ ΚΑΘΑΡΜΑ

    ΑΥΤΗ Η ΧΩΡΑ

    ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΔΕΝ ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΣΩΘΕΙ
    ΑΣ ΔΙΑΛΥΘΕΙ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΑΝ ΓΡΑΨΕΙΣ ΑΛΛΕΣ ΔΕΚΑ ΣΕΛΙΔΕΣ ΠΑΠΑΡΟΛΟΓΙΕΣ ΘΑ ΨΑΧΝΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΥΠΕΥΘΥΝΟΥΣ ΤΗΣ ΚΑΤΑΝΤΙΑΣ ΜΑΣ ΣΤΟΥΣ ΕΞΩΓΗΙΝΟΥΣ.......................
    ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΕΙΝΑΙ ΠΙΟ ΑΠΛΑ ΑΛΛΑ ΔΕ ΣΥΜΦΕΡΟΥΝ ΝΑ ΤΑ ΛΕΜΑ ΩΣ ΕΧΟΥΝ. ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΝΑ ΨΑΧΝΟΜΑΣΤΕ ΔΗΘΕΝ "ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ" ΠΑΡΑ ΝΑ ΒΑΛΛΟΥΜΕ ΤΟ ΔΑΧΤΥΛΟ ΜΑΣ ΣΤΟΝ ΤΥΠΟ ΗΛΩΝ ..........................

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Απʼ την εποχή του αυτοκράτορα Θεοδοσίου και καθʼ όλη την περίοδο της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας οι τιμωρίες για τους «αλητήριους, ανόσιους και μιαρούς έλληνες» εξελίχθηκαν σε φρικτά βασανιστήρια. «…Δεν θα χάσει μόνο την περιουσία του η οποία θα προγραφεί, αλλά θα υποστεί σωματικό βασανισμό με μεταλλικά όργανα…» («Ιουστινιάνειος Κώδικας» 1.11.8.). Με αυτές τις μεθοδεύσεις οι έλληνες κάτοικοι της ρωμαϊκ...ής αυτοκρατορίας γενοκτονήθηκαν ή μεταλλάχθηκαν σε ρωμιούς. Πίσω απʼ την μεθόδευση αυτή βρισκόταν βέβαια το χριστιανικό ιερατείο, που είχε καταλάβει ως ανίατη νόσος το παλάτι της Κωνσταντινούπολης καθοδηγώντας τους ρωμαίους αυτοκράτορες: «…Θεσπίζουμε δε και νόμο σύμφωνα με τον οποίο τα παιδιά όταν είναι σε μικρή ηλικία, θα πρέπει να βαπτίζονται αμέσως και χωρίς αναβολή, όπως και όσοι είναι μεγαλύτεροι στην ηλικία θα πρέπει να συχνάζουν στις ιερότατες εκκλησίες μας και διδάσκονται τις θείες γραφές και τους θείους κανόνες» («Ιουστινιάνειος Κώδικας» 1.11.10). Από εδώ ξεκίνησε και το χριστιανικό βάπτισμα ως τελετή εξευτελισμού του έλληνα (γύμνωση βρέφους, αποβολή του σατανά-έλληνα από μέσα του με την αποτρόπαια φράση "απεταξάμην", κόψιμο μαλλιών, φτύσιμο στο κεφάλι του και άλλα φρικτά που παραπέμπουν σε μαγικές πράξεις βουντού), που υποχρεούνται νʼ ακολουθούν ως «θεία» παράδοση οι παλαιοί και οι σύγχρονοι εν αφασία συμπολίτες μας. Ένας τρόπος αποποίησης «του αλητήριου, μιαρού και ανόσιου έλληνα»! Όλοι εμείς, οι κάτοικοι αυτής της χώρας είμαστε υπερήφανοι, που είμαστε οι απόγονοι ενός απʼ τους σπουδαιότερους και λαμπρότερους λαούς της αρχαιότητας, τους έλληνες. Έτσι, σήμερα οι πλείστοι εξʼ ημών λέμε, ότι τα πάμε καλά με τους προγόνους μας, με την πατρίδα μας, με το έθνος μας και με την ιστορία μας. Θαυμάζουμε τον Περικλή και τη δημοκρατία, τον Λεωνίδα με τους 300, τον Μέγα Αλέξανδρο, τους φ...ιλοσόφους και τους επιστήμονες καθώς και τα επιτεύγματά τους, τους αθλητές, τα λαμπρά αρχαία οικοδομήματα, τʼ αγάλματα, τους ναούς κ.ά. Ουσιαστικά όμως, χρησιμοποιούμε τους αρχαίους έλληνες, όταν μας συμφέρει και εντελώς φαρισσαϊκά, αφού απʼ την άλλη μεριά τους κατηγορούμε για ειδωλολατρία, ομοφυλοφιλία και παιδεραστία, οκνηρία και τεμπελιά, ότι κατείχαν απάνθρωπα δούλους, ότι ήταν κακοί κατακτητές άλλων λαών, ότι ήταν μισογύνηδες και άλλα παρόμοια. Eνα ατέλειωτο καφενείο, μιά απέραντη τουαλέτα «Στον φανταστικό χωροχρονικό παγκόσμιο χάρτη, η οδός των ελλήνων ξεκίνησε ως μία κεντρική πλατιά και αστραφτερή λεωφόρος και σιγά-σιγά εξελίχθηκε σε στενό συνοικιακό δρομάκι… Αυτό που με χαλάει αφάνταστα στη χώρα μου είναι η διαφθορά, η αναξιοκρατία, η άκρατη ιδιοτέλεια, η συναλλαγή, ο φθόνος, η καφενειακή φλυαρία, η επιδειξιομανία, η εθνικιστική κομπορρημοσύνη…» (Θέμης Λαζαρίδης, καθηγητής Χημείας στο City College of New York).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ηλίθιε αρθρογραφε....
    Γρέγος, Γραικός, Greek , Greece προερχοναι από το λατινικό "Graecylus" ου σημαίνει "δούλος".

    Αυτό είστε για τον υπόλοιπο πλανήτη σκατο-νεοέλληνες, κατακάθια της Ευρώπης, μπουζουκοκέφαλοι, τουρκόσποροι.

    Οταν θα σας αποκαλούν οι ξενοι: Hellenes... τα ξαναλέμε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ειστε όλοι άσχετοι. Ουτε τους παλιούς Έλληνες , ούτε τους δούλους ονομαζαν γρεκους.

    "Πατέρας" αυτού του επιθέτου (Graeculus) ήταν ο Κικέρων. Αυτό αληθεύει υπό την έννοια ότι ο διάσημος αυτός ρωμαίος πολιτικός και ρήτορας πρέπει να θωρηθεί πιθανότατα ο «ευρετής» αυτού του υποκοριστικού, το οποίο επανέρχεται στο έργο του επανειλημμένα (16 φορές!).

    Ομως η εξέταση αυτών των κειμένων αποδεικνύει ότι η παρατήρηση του συντάκτη της «βέβηλης» επιστολής πως ο Κικέρων δεν δίνει στο όνομα Graeculus υποτιμητική σημασία δεν ανταποκρίνεται στα πράγματα.

    Οι Graeculi κατά τον Κικέρωνα:
    Είναι κατ' αρχήν «παραμυθάδες»: Οι Γραικύλοι πλάθουν πολλές ιστορίες· σε μια από αυτές παρουσιάζουν κάποιον πως αυτοκτόνησε από ένα υψηλό τείχος, όχι γιατί του συνέβη κάτι δυσάρεστο, αλλά γιατί είχε διαβάσει ένα σοβαρό και μεγαλόπρεπο βιβλίο του Πλάτωνα με θέμα τον θάνατο (Pro Scauro 3-4).
    Ταυτόχρονα είναι ανόητοι: «Ο σοφός δεν θέλει να αντιμετωπίζεται από τους ανόητους με τρόπο ώστε όσοι τον ακούν είτε να τον θεωρούν βλάκα και Γραικύλο είτε (...) να φέρουν βαρέως που είναι οι ίδιοι βλάκες» (De oratore 1, 221).
    Είναι ένα μείγμα τεμπελιάς, φλυαρίας και πολυμάθειας: «Με βάζετε να απαντήσω σε μια ερωτησούλα, σαν να είμαι κανένας Γραικύλος, τεμπέλης και πολυλογάς και ίσως πολύξερος και πολυδιαβασμένος» (De oratore 1, 162).
    Είναι ακατάλληλοι ως δικαστές (5, Philipp. 12), απαράδεκτοι στις συνελεύσεις τους (Pro Sestio 126), παρατρεχάμενοι και κόλακες των ισχυρών (Pro Milone 55).
    Δυο από αυτούς, που χάρη στο φίλο τους Καίσαρα έγιναν ρωμαίοι πολίτες, είναι «τιποτένιοι Γραικύλοι» (13. Philipp. 33).


    Πόσο ταιριάζουν και στους ΝΕΟΕΛΛΗΝΕΣ αυτοι οι υποτιμητικοί χαρακτηρισμοι του Κικερωνα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ΕΙΔΑΤΕ ΤΙ ΠΡΟΣΦΕΡΟΥΝ ΑΥΤΑ ΤΑ ΣΠΟΥΔΑΓΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ- ΑΝΤΙ ΝΑ ΚΥΝΗΓΑΜΕ ΤΑ ΛΑΜΟΓΙΑ ΠΟΥ ΓΕΜΙΣΑΝ ΚΑΤΑΘΕΣΕΙΣ ΤΙΣ ΤΡΑΠΕΖΕΣ ΤΟΥ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ ΑΝΑΠΤΥΣΣΟΝΤΑΣ ΤΗ ΧΩΡΑ ΜΑΣ ΣΤΡΕΦΟΥΝ ΣΤΟΥΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ- ΡΩΜΑΙΟΥΣ ΙΣΩΣ ΝΕΟΛΙΘΙΚΟΥΣ ΝΑ ΒΡΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΙΤΙΑ ΤΗΣ ΜΙΖΕΡΙΑΣ ΜΑΣ

    ΨΗΦΙΣΤΕ ΦΥΣΙΚΑ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟ ΣΑΣ ΤΟΥΣ ΓΝΩΣΤΟΥΣ ΕΘΝΑΡΧΕΣ ΣΑΣ ΜΙΑΣ ΚΑΙ ΘΑ ΕΧΕΤΕ ΚΑΝΕΙ ΤΗΝ ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΗ ΣΑΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΠΡΟΣΟΧΗ! Την ευθύνη για το περιεχόμενο των σχολίων φέρει αποκλειστικά ο συγγραφέας τους και όχι το site. Η ανάρτηση των σχολίων μπορεί να έχει μια μικρή χρονική καθυστέρηση

Αρχειοθήκη ιστολογίου

ΦΟΡΜΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *