Tου Ζήση Γ.Σίσκου , υπ.Δρ.Θεολογίας, Προέδρου Συλλόγου Μεταπτυχιακών Φοιτητών & Υπ.Διδακτόρων Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ “Απόστολος Ιάσων ο...
Tου Ζήση Γ.Σίσκου,
υπ.Δρ.Θεολογίας, Προέδρου Συλλόγου Μεταπτυχιακών Φοιτητών & Υπ.Διδακτόρων Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ “Απόστολος Ιάσων ο Θεσσαλονικεύς"
Το βιβλίο αυτό έρχεται να απαντήσει σε είκοσι πέντε μύθους για την διαχρονική σχέση της επιστήμης και της θρησκείας, με βάση την επιστημονική αλήθεια η οποία φαντάζει πολυτέλεια στις ημέρες μας.
Από τη μια πλευρά οι είκοσι πέντε μύθοι της ιστορίας της ανθρωπότητας και της επιστήμης και από την άλλη είκοσι πέντε τολμηροί μελετητές που διψούν για την αποκατάσταση της αλήθειας, με συστηματικό τρόπο μελετούν και καταλήγουν μέσα από τα μονοπάτια της επιστημονικής αναζήτησης των πηγών και του ιστορικού πλαισίου της εποχής στην κορυφή της αλήθειας, η οποία δεν θέλει τη θρησκεία να εναντιώνεται στην επιστήμη. Το βιβλίο αυτό απαντά σε μια σειρά μυθικών ερωτημάτων, όπως:
Σήμανε τον θάνατο της αρχαίας επιστήμης η άνοδος του χριστιανισμού, όπως στην περίπτωση της Υπατίας που δολοφονήθηκε από εξαγριωμένους χριστιανούς της εποχής, σημαίνοντας το θάνατο της αρχαίας επιστήμης και φιλοσοφίας;
Κατέστειλε η μεσαιωνική εκκλησία την ανάπτυξη της επιστήμης γινόμενη εμπόδιο στην πνευματική πρόοδο της Ευρώπης για μια χιλιετία, όπως στην περίπτωση του Γαλιλαίου με τα φρικαλέα βασανιστήρια της Ιεράς Εξέτασης;
Πίστευαν οι χριστιανοί του μεσαίωνα ότι η γη είναι επίπεδη, διαφωνώντας με τη θεωρία της σφαιρικότητας της γης;
Δεν πρόσφερε τίποτα το μεσαιωνικό Ισλάμ στην επιστήμη;
Απαγορεύθηκε η ανθρώπινη ανατομή από τη μεσαιωνική εκκλησία;
Υποβίβασε ο Κοπέρνικος τον άνθρωπο από το κέντρο του κόσμου;
Θανατώθηκε φρικαλέα ο Giordano Bruno για τις νεωτερικές επιστημονικές του απόψεις η καταδικάστηκε για τις αιρετικές του αποκλίσεις;
Φυλακίστηκε και βασανίστηκε ο Γαλιλαίος για την υπεράσπιση του κοπερνικισμού και των επιστημονικών του ανακαλύψεων για την κίνηση της γης η μήπως ανακρίθηκε υπό την απειλή των βασανιστηρίων και παρέμεινε σε κατ' οίκον περιορισμό κατά τη διάρκεια της δίκης;
Υπήρξε η νεωτερική επιστήμη γέννημα του χριστιανισμού;
Απελευθερώθηκε η επιστήμη από τη θρησκεία με την επιστημονική επανάσταση;
Συνέβαλαν οι ρωμαιοκαθολικοί στην επιστημονική επανάσταση;
Μπορεί να αποδοθεί η διάκριση πνεύματος και σώματος στον Descartes;
Εξαλείφθηκε η ανάγκη για θεό με τη μηχανιστική κοσμολογία του Ισαάκ Νεύτων;
Αποδοκίμασε η εκκλησία τη νάρκωση για βιβλικούς λόγους;
Βασίζεται η θεωρία της οργανικής εξέλιξης σε έναν κυκλικό συλλογισμό;
Απομακρύνθηκε από την χριστιανική του πίστη ο Δαρβίνος με τη διατύπωση της εξελικτικής θεωρίας, στην οποία επανήλθε ευρισκόμενος στην κλίνη του θανάτου;
Κυριάρχησε ο Χάξλεϊ στην αντιμαχία του με τον Γουίλμπερφορς για την εξέλιξη και τη θρησκεία;
Κατέστρεψε ο Δαρβίνος τη φυσική θεολογία;
Ενέχονται Δαρβίνος και Χέκελ στη ναζιστική βιολογία;
Ηττήθηκαν οι αντιεξελικτιστές στη Δίκη Σκόουπς;
Πίστευε ο Einstein σε έναν προσωπικό Θεό;
Απέδειξε η κβαντομηχανική την αρχή της ελεύθερης βούλησης;
Συνιστά ο “ευφυής σχεδιασμός” μια επιστημονική αμφισβήτηση της εξελικτικής θεωρίας;
Είναι ο δημιουργισμός ένα αποκλειστικά αμερικανικό φαινόμενο;
Εκκοσμίκευσε η νεωτερική επιστήμη τον δυτικό πολιτισμό;
Ένα βιβλίο το οποίο δεν πρέπει να απουσιάζει από τις βιβλιοθήκες όσων επιθυμούν και μπορούν να αντέξουν στο φως της αλήθειας, έρχεται να διαφωτίζει την πραγματική σχέση της επιστήμης με τη θρησκεία, καταρρίπτοντας την σκοτεινή θελκτικότητα του μύθου που φαίνεται να κυριαρχεί ποικιλοτρόπως στην κοινωνία της πληροφορίας. Γνώρισε πρόσφατα την κυκλοφορία του στα ελληνικά, με τίτλο “Ο Γαλιλαίος στη φυλακή, μύθοι για την επιστήμη και τη θρησκεία”, από τις εκδόσεις Λογείον με την επιμέλεια του υπευθύνου των εκδόσεων Δρ. Ιωάννη Πλεξίδα και τη μεταφραστική προσπάθεια του Γιώργου - Ίκαρου Μπαμπασάκη, από την αγγλική έκδοση υπό τον τίτλο “Galileo Goes to Jail, and Other Myths about Science and Religion”, των εκδόσεων Harvard University Press, που...
κυκλοφόρησε το 2009 με την επιμέλεια του Ronald L. Numbers. Το βιβλίο αυτό έρχεται να απαντήσει σε είκοσι πέντε μύθους για την διαχρονική σχέση της επιστήμης και της θρησκείας, με βάση την επιστημονική αλήθεια η οποία φαντάζει πολυτέλεια στις ημέρες μας.
Από τη μια πλευρά οι είκοσι πέντε μύθοι της ιστορίας της ανθρωπότητας και της επιστήμης και από την άλλη είκοσι πέντε τολμηροί μελετητές που διψούν για την αποκατάσταση της αλήθειας, με συστηματικό τρόπο μελετούν και καταλήγουν μέσα από τα μονοπάτια της επιστημονικής αναζήτησης των πηγών και του ιστορικού πλαισίου της εποχής στην κορυφή της αλήθειας, η οποία δεν θέλει τη θρησκεία να εναντιώνεται στην επιστήμη. Το βιβλίο αυτό απαντά σε μια σειρά μυθικών ερωτημάτων, όπως:
Σήμανε τον θάνατο της αρχαίας επιστήμης η άνοδος του χριστιανισμού, όπως στην περίπτωση της Υπατίας που δολοφονήθηκε από εξαγριωμένους χριστιανούς της εποχής, σημαίνοντας το θάνατο της αρχαίας επιστήμης και φιλοσοφίας;
Κατέστειλε η μεσαιωνική εκκλησία την ανάπτυξη της επιστήμης γινόμενη εμπόδιο στην πνευματική πρόοδο της Ευρώπης για μια χιλιετία, όπως στην περίπτωση του Γαλιλαίου με τα φρικαλέα βασανιστήρια της Ιεράς Εξέτασης;
Πίστευαν οι χριστιανοί του μεσαίωνα ότι η γη είναι επίπεδη, διαφωνώντας με τη θεωρία της σφαιρικότητας της γης;
Δεν πρόσφερε τίποτα το μεσαιωνικό Ισλάμ στην επιστήμη;
Απαγορεύθηκε η ανθρώπινη ανατομή από τη μεσαιωνική εκκλησία;
Υποβίβασε ο Κοπέρνικος τον άνθρωπο από το κέντρο του κόσμου;
Θανατώθηκε φρικαλέα ο Giordano Bruno για τις νεωτερικές επιστημονικές του απόψεις η καταδικάστηκε για τις αιρετικές του αποκλίσεις;
Φυλακίστηκε και βασανίστηκε ο Γαλιλαίος για την υπεράσπιση του κοπερνικισμού και των επιστημονικών του ανακαλύψεων για την κίνηση της γης η μήπως ανακρίθηκε υπό την απειλή των βασανιστηρίων και παρέμεινε σε κατ' οίκον περιορισμό κατά τη διάρκεια της δίκης;
Υπήρξε η νεωτερική επιστήμη γέννημα του χριστιανισμού;
Απελευθερώθηκε η επιστήμη από τη θρησκεία με την επιστημονική επανάσταση;
Συνέβαλαν οι ρωμαιοκαθολικοί στην επιστημονική επανάσταση;
Μπορεί να αποδοθεί η διάκριση πνεύματος και σώματος στον Descartes;
Εξαλείφθηκε η ανάγκη για θεό με τη μηχανιστική κοσμολογία του Ισαάκ Νεύτων;
Αποδοκίμασε η εκκλησία τη νάρκωση για βιβλικούς λόγους;
Βασίζεται η θεωρία της οργανικής εξέλιξης σε έναν κυκλικό συλλογισμό;
Απομακρύνθηκε από την χριστιανική του πίστη ο Δαρβίνος με τη διατύπωση της εξελικτικής θεωρίας, στην οποία επανήλθε ευρισκόμενος στην κλίνη του θανάτου;
Κυριάρχησε ο Χάξλεϊ στην αντιμαχία του με τον Γουίλμπερφορς για την εξέλιξη και τη θρησκεία;
Κατέστρεψε ο Δαρβίνος τη φυσική θεολογία;
Ενέχονται Δαρβίνος και Χέκελ στη ναζιστική βιολογία;
Ηττήθηκαν οι αντιεξελικτιστές στη Δίκη Σκόουπς;
Πίστευε ο Einstein σε έναν προσωπικό Θεό;
Απέδειξε η κβαντομηχανική την αρχή της ελεύθερης βούλησης;
Συνιστά ο “ευφυής σχεδιασμός” μια επιστημονική αμφισβήτηση της εξελικτικής θεωρίας;
Είναι ο δημιουργισμός ένα αποκλειστικά αμερικανικό φαινόμενο;
Εκκοσμίκευσε η νεωτερική επιστήμη τον δυτικό πολιτισμό;
Όλα τα παραπάνω διαχρονικά και συνάμα μυθικά ερωτήματα που απασχόλησαν κυρίως τη δυτική διανόηση για τη σχέση της επιστήμης με τη θρησκεία, βρίσκουν την απάντησή τους σε αυτό το ανατρεπτικό βιβλίο, με εργαλείο την συστηματική εξέταση των ιστορικών πηγών και δεδομένων, με σκοπό την αποκατάσταση της αλήθειας. Σύμφωνα μ’ αυτήν, φαίνεται πως κανένας επιστήμονας δεν θυσιάστηκε εξαιτίας των επιστημονικών του απόψεων. Ενώ πρέπει να επισημανθεί ότι, από το σύνολο των είκοσι πέντε πρωταγωνιστών των μύθων, οι δώδεκα αυτοπροσδιορίζονται ως άθρησκοι η αγνωστικιστές και οι δεκατρείς ως πιστοί διαφόρων χριστιανικών ομολογιών και θρησκειών.
Στο βιβλίο αυτό αναιρούνται μύθοι οι οποίοι αβασάνιστα υποστηρίχθηκαν επί αιώνες τώρα στον δυτικό κόσμο για την σχέση της επιστήμης με τη θρησκεία, που τις ήθελαν να βρίσκονται σε αέναη σύγκρουση και αντιπαλότητα, μπροστά στην εξουσία και την κυριαρχία του κόσμου τούτου. Μύθοι οι οποίοι τις περισσότερες φορές είχαν τις καταβολές τους στις προσωπικές αναζητήσεις και σκοπιμότητες των υποστηρικτών τους, πολύ καλά καμουφλαρισμένοι και χωρίς φυσικά να απουσιάζει η αλήθεια από τον πυρήνα τους. Εκεί που φαινομενικά η θρησκεία έδειχνε να χάνει συνεχώς έδαφος μπροστά σε κάθε νέα κατάκτηση της επιστήμης, τότε από τη μια επιχειρούνταν μια επικίνδυνη ερμηνευτική συμφιλίωση της θρησκείας με την επιστήμη η καλύτερα της θεολογίας με τη φυσική φιλοσοφία και από την άλλη μια οργανωμένη εναντίωση της θρησκείας στην επιστημονική πρόοδο, όταν η επιστήμη είχε προσλάβει ένα διαβρωτικό ρόλο έναντι της πίστης.
Όλες αυτές οι εσφαλμένες αντιλήψεις και οι γερασμένοι μύθοι που σε τακτά χρονικά διαστήματα επανέρχονται ως ιστορικές αλήθειες και μας απασχολούν, σε αυτό το βιβλίο βρίσκουν την αληθινή τους αποκατάσταση σε μια πραγματική βάση. Κυρίως όμως το εν λόγω βιβλίο έρχεται να προσδιορίσει αυτήν την πραγματική βάση και να απαντήσει σε δύο καίρια ερωτήματα, οι απαντήσεις των οποίων πρέπει να αποτελούν τους δύο πυλώνες στην εξέταση της σχέσης θρησκείας και επιστήμης. Πρώτον, ότι οι έννοιες της επιστήμης και της θρησκείας δεν είχαν το ίδιο νόημα και περιεχόμενο στη μεσαιωνική εποχή, με αυτό που έχουν προσλάβει σήμερα, συνεπώς κατά την επιστημονική εξέταση των μεσαιωνικών κυρίως μύθων, θα πρέπει φυσική φιλοσοφία και θεολογία να θεωρούνται σε μια αδιαχώριστη σχέση. Και δεύτερον, ότι η εξέταση του ζητήματος της σχέσης θρησκείας και επιστήμης στο παρελθόν, δεν είναι επιστημολογικά ορθό να γίνεται με βάση τις μεταγενέστερες η και σύγχρονες κοινωνικές αρχές και δομές, απομονώνοντας το μύθο από το ιστορικό και κοινωνικό του πλαίσιο, και αγνοώντας συνάμα το ρόλο τον οποίο εξυπηρέτησε η εξυπηρετεί ο πυρήνας της αλήθειας του μύθου, τη δεδομένη χρονική στιγμή η περίοδο.
Τίτλος Βιβλίου: επ. Ronald L. Numbers, Ο Γαλιλαίος στη φυλακή: Μύθοι για την επιστήμη και τη θρησκεία, μτφρ. Γιώργος - Ίκαρος Μπαμπασάκης, επ. Ιωάννης Πλεξίδας, εκδ. Λογείον, Τρίκαλα 2011
δεν περιμέναμε να μας πεις κύριε θεολόγε ότι και η θρησκεία είναι μύθος!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπό την θρησκεία θα βγάζεις και σύ το ψωμάκι σου, θεολογώντας και μυθολογώντας!
Πού είναι, λοιπόν, η Αριστερά; τι κάνει επιτέλους η Αριστερά; Είναι ζήτημα αιτημάτων; «ποια είναι η άλλη προοπτική που δίνει η Αριστερά»; EROTHSEIS- EROTHSEIS-EROTHSEIS ! GIA DOKIMASTE NA KANETAI σύνδεση θεωρίας και πράξης, EPISTHMONIKHS FILOSOFIKHS THEORIAS KAI ZONTANHS YFISTAMENHS PRAGMATIKOTHTAS TOU ANTHROPOY. MHPOS DEITAI EKEI MESA TON AFHRHMENO ROMANTISMO THS ARISTERAS, OS ROMANTIKOI DIAXEIRHSTES THS FTOXEIAS (KAI PNEYMATIKHS) KAI THS MIZERIAS (KAI PNEYMATIKHS) TON KOINONION MAS. O LOGOS SHMERA THS ARISTERAS EINAI ENAS APLOS "PAPADISTIKOS" ROLOS, KAI O AMBONAS THS ARISTERAS EINAI NA PSAXNEI NA δικαιούται να σηκώσει το γάντι, EKEI POY TO PETA TO GANTI TO NOTHRO KAI BOTHRODH/BOURKODH SYGKEKRIMENO KAI OXI AFHRHMENO "SYSTHMA". H ARISTERA EXEI PRO POLLOU APOLESEI THN EPISTHMONIKH, THN FILOSOFIKH THN PRAGMATIKH DIASTASH THS ELLEIPSEIS THS/TON KOINONIAS/KOINONEION. OLOGOS THS MPOREI NA EINAI, KAI EINAI LOGOS SOSTOS, ALLA EXEI APHXHSEI OS ENAS HTHIKOPLASTIKOS KAI STHN "PRAXH MH SYGKEKRIMENOS". AKOUGETAI OS ANTIFASH, ALLA O LOGOS THS EINAI STHN IDIA "FASH" TOY YFISTAMENOY EKMETALEYTIKOY KAI ANTIANTHROPHNOY SYSTHMATOS, POY ... KATAPOLEMA ! "... κοινωνικό υποκείμενο, δρόμο για τη μετατροπή του σε ευρύτερο πολιτικό υποκείμενο ανατροπής, επανάστασης και δημιουργίας." OLETHRIO LATHOS THS ANALYSEIS/ANTILHPSEIS PERI "YPOKEIMENOY", ANTITHETOS, H ANATROPH KAI EPANASTASH ZOHS GINETAI ME "ANTIKEIMENA" THS EXELIXEIS ! KAI AYTO EINAI H PRAGMATIKH ANATROPH TO "ANTIKEIMENO", O ANTHROPOS ! H ARISTERA SHMERA, AS TOLMHSEI MESA APO EPISTHMONIKES k. FILOSOFIKES ANTHROPOKENTRIKES ENNOIES (OPOS ALLOSTE EKANAN KAI O MARX/ENGELS KAI O LENIN) NA ANATREPSEI THN IDH YPARXOUSA ANATRAMENH "LOGIKH". AS XEKINHSH APO THN IDIA ANTHROPHNH ONTOTHTA, APO TO "TELOS", APO TON THANATO/GHRAS, KAI NA ODEYSEI PROS THN NEOTHTA, THN GENA, THN DHMIOURGEIA THS ZOHS ! DIOTI OLOI XEROUME TO ... "TELOS" THN "ARXH" OYDEIS ! ALLOSTE OLA "PAIZONTAI" STO KAPITAL (KEFALH), O THYASONTAS TOY OLYMPIOY DIOS, KAI PAROUSIASTIKA, TO KATALABE KAI XRHSHMOPOIHSE ME EPISTHMONIKOTHTA TA EPISTHMONIKA EYXRHSTA EPISTHMONIKA/FILOSOFIKA ERGALEIA KAPOION PAGKOSMIOS GNOSTON EPISTHMONIKOFILOSOFON, THN ANAGKAIOTHTA THS PALHS KAI ANATROPHS TOY DOLOFONIKOY SYSTHMATOS POY LEMAI SHMERA KAPITALISMOS. "Η Αριστερά υπάρχει και είναι η μόνη που δικαιούται να σηκώσει το γάντι:" LATHOS, OLETHRIO LATHOS. H ARISTERA POTE DEN SHKONEI "TA GANTIA" POY THS RIXNOYN, DIOTI MIA ZOH THA ... SKYBEI NA MAZEYEI TA BROMIKA KAI APLYTA GANTIA TOYS ! DEN EINAI AYTOS O ROLOS APENANTI STHN ZOH, THS ARISTERAS. ALLA H ARISTERA PSAXNEI AKOMH NA BREI TO PRAGMATIKO Σπαθή THS, TO Σπαθή THS ANTHROPINHS EPISTHMHS, THS ANTHROPOKENTRIKHS FILOSOFEIAS KAI THS ZONTANHS SYNEIDHTHS ZOHS ! DIOTI ETSI THA KATALABOYN OLOI TO "NOHMA" THS "EPIPROSTHETHS AXIAS" TOYS, ESEIS TO LETAI LATHEMENA "YPERAXIA" ! SAYTO TO PLASIO EITANE H PARAKATATHKH TOY SPARTAKOY !
ΑπάντησηΔιαγραφή---------------------------------------
(Δε λυπάμαι τα γηρατειά που φεύγουν - τα μωράκια που έρχονται άθελά τους να ζήσουν σκλάβοι, να πεθάνουν σκλάβοι, σ' έναν κόσμο ελεύθερων αφεντάδων. Θα τους μαθαίνουν: η σκλαβιά τους χρέος εθνικόν και σοφία του Πανάγαθου!... Πότε θ' αναστηθούν οι σκοτωμένοι; ΚΩΣΤΑ ΒΑΡΝΑΛΗΣ, 20 Oκτώβρη 1973)
Ο ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΣ ΜΥΘΟΣ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ Ο ΘΕΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΕΒΡΑΙΚΟΣ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠοιος είναι βρε ανόητε, ο Δίας;
ΑπάντησηΔιαγραφήΠοιος καθηγητής ήταν το πρώτο νούμερο στο γυμνάσιο; Μπράβο το βρήκες. Σε εμάς, στη Μεσσήνη, ήταν και πούστης.
ΑπάντησηΔιαγραφήΞέρω για ποιον θεολόγο λες, γύρω στο '60. Αργότερα πήγε φυλακή γιατί είχε κλέψει δύο δωμάτια εικόνες από μοναστήρια. Όποιος θέλει λεπτομέρειες ας αφήσει ιμέιλ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ ΟΠΟΙΑ ΣΥΜΦΩΝΙΑ Η΄ ΔΙΑΦΩΝΙΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΟ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ ΟΤΑΝ ΑΝΑΦΕΡΟΜΑΣΤΕ ΣΕ ΤΕΤΟΙΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
ΝΑ ΜΗ ΓΡΑΦΟΥΝ ΑΡΛΟΥΜΠΕΣ ΟΙ ΑΣΧΕΤΟΙ