Από τον Μανώλη Κατζουρό Στη Αμερικανική θεωρία «Περί σύγκρουσης των πολιτισμών» η Ελλάδα κατατάσσεται στην ανατολική πλευρά των πολιτισ...
Από τον Μανώλη Κατζουρό
Στη Αμερικανική θεωρία «Περί σύγκρουσης των πολιτισμών» η Ελλάδα κατατάσσεται στην ανατολική πλευρά των πολιτιστικών συνόρων της Ευρώπης, σελ. 159 του Χάντινγκτον. Αναφέρει για αυτό ένα σωρό δυτικές αξίες που οι ορθόδοξοι, το ισλάμ κ.α. αρνούνται: αναγνώριση της αξίας του ατόμου (individualism), χωρισμός εκκλησίας και κράτους, κλπ.
Η μεγάλη ασθένεια της σύγχρονης Ελλάδας είναι η πολιτισμική της σχιζοφρένεια. Το πρόβλημα με τους Έλληνες είναι ότι δεν ξέρουν οι ίδιοι τι θέλουν, που να κατατάξουν τον εαυτό τους. Είναι ένα πρόβλημα αυτοπροσδιορισμού. Αμφιταλαντεύονται ανάμεσα σε ένα τραγούδι απ τ’ Αλγέρι και rock’en’roll , ανάμεσα σε παστουρμά και σνίτσελ, ανάμεσα σε τσιφτετέλι και ντίσκο.
Στον Δυτικό τρόπο σκέψης και πολιτισμό της προόδου οι πολιτικές εξελίξεις καθορίζονται από...
τις λεγόμενες δημοκρατικές αποφάσεις. Πρόκειται για αποφάσεις που αποτελούν άθροισμα (aggregate) εξατομικευμένων αποφάσεων, δηλαδή βελτιστοποιήσεων ή μεγιστοποιήσεων της χρησιμότητας, που κάνει το κάθε άτομο στο πεδίο του «προϊόντος» χρόνου.
Για αυτό τον λόγο οι αξίες σε αυτές τις κοινωνίες είναι εγγενώς «εγχρονικές». Το άτομο εκλαμβάνεται ως ορθολογικό, ελεύθερο να αποφασίσει για το μέλλον του, αυτοδύναμο, αυτεξούσιο, προικισμένο τέλος πάντων με όλα τα «καλούδια» που αναδύθηκαν στην πρόοδο του Δυτικού Ευρωπαϊκού πολιτισμού.
Στον ανατολικό πιο παραδοσιακό τρόπο σκέψης αυτές οι εξελίξεις αυτές καθορίζονται βασικά από τις αξίες του γένους που είναι «άχρονες», ή τέλος πάντων πιο ανθεκτικές. Αυτό συμβαίνει γιατί γένος, φυλή, και ιδεολογία συγκροτούνται στην βάση κοσμοθεωρητικών αποφάσεων, και είναι γιαυτό το λόγο που η κατανόηση των εξελίξεων στον αραβικό κόσμο, στη Λιβύη για παράδειγμα, απαιτεί όπως ο τρόπος σκέψης μας κάνει την «μετάβαση» από τον χρόνο στο γένος, όπως ανάφερα σε άλλο μου άρθρο σε αυτό το μπλογκ [25-02-11].
Επειδή το πρόβλημα είναι δυσεπίλυτο, για να μην πω άλυτο, θα μας πάρει πολύ καιρό και μόνο το να το καταλάβουμε. Η δυσκολία υπάρχει και στο να το θέσουμε σωστά και δεν αφορά μόνο το παρόν. Ξεκινά τουλάχιστο από το 1821. Και λέω τουλάχιστο γιατί η μεσαιωνική βυζαντινή Εξάβιβλος που ξανατυπώθηκε το 1836 στο Ναύπλιο ακόμη μάχεται τους … Έλληνες.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα όμως –κατά την γνώμη μου- αφορά στο μέλλον. Όταν η Τουρκία εξελιχθεί φυσιολογικά και φτάσει ή ξεπεράσει το οικονομικό επίπεδο της Ελλάδας, όταν οι θρησκευτικές επιδράσεις θα έχουν αμβλυνθεί, ακολουθώντας την γενική τάση μετά τον Γαλιλαίο, όπως και κάθε λογής χλομά φαντάσματα του παρελθόντος, κλπ, θα φανεί ότι ανήκουμε στον ίδιο πολιτισμικό χώρο. Το una razza, una faccia που γράφει και η Σια Κοσιώνη στο άρθρο της στο aixmi.gr, για τους Ιταλούς, θα είναι μάλλον: Bir soy, bir surat.
Ο [μεγάλος θειος του μικρού] Κ. Καραμανλής είχε δηλώσει –εκτός από το απέραντο φρενοκομείο- το περίφημο: ανήκομεν εις την Δύσην. Ο ΑΓΠ εκφράζοντας την πικρία εκείνης της εποχής προς τους Αμερικανούς για την προδοσία της Κύπρου και όχι μόνο, το αρνήθηκε όσο πιο αόριστα μπορούσε, λέγοντας για σημεία του ορίζοντα και αυτονόητες ταυτολογίες.
Αν τότε απέφυγε ευφυώς ο ΑΓΠ να δεσμευθεί στην Δύση, το ίδιο και ο ΓΑΠ απέφυγε τώρα να θέσει το στίγμα του στον χάρτη των πολιτισμών του Χάντινγκτον. Αφήνοντας ανοικτή την πόρτα για Ρωσία – Κίνα, μέχρι και Ιαπωνία έφτασε, αλλά απέφυγε επιμελώς να αναφέρει την Τουρκία, που θεωρείται κατάλοιπο των Οθωμανών, ως κάτι δηλαδή «παρά- φύση».
Είπε ο Πρωθυπουργός στο λόγο του στην Βουλή για τον προϋπολογισμό: ότι οι Έλληνες και ειδικότερα νέοι που είναι και πιο δυναμικοί θα αναζητήσουν συνεργασίες προς ανατολάς από τα βαλκάνια και τη Ρωσία μέχρι και την Κίνα.
Έτσι να γίνουμε ένα με ό, τι ως τώρα νοιώθαμε ότι ήταν, στο ταξίδι μας αυτό προς τον μεγάλο ανατολικό, ο ατέρμων κόσμος και η ανεξάντλητος εκείνη ηδονή που ονομάζεται από τους αρχαίους Έλληνες «πλους κατ’ εμπορίαν καί θεωρίαν»!
Στη Αμερικανική θεωρία «Περί σύγκρουσης των πολιτισμών» η Ελλάδα κατατάσσεται στην ανατολική πλευρά των πολιτιστικών συνόρων της Ευρώπης, σελ. 159 του Χάντινγκτον. Αναφέρει για αυτό ένα σωρό δυτικές αξίες που οι ορθόδοξοι, το ισλάμ κ.α. αρνούνται: αναγνώριση της αξίας του ατόμου (individualism), χωρισμός εκκλησίας και κράτους, κλπ.
Η μεγάλη ασθένεια της σύγχρονης Ελλάδας είναι η πολιτισμική της σχιζοφρένεια. Το πρόβλημα με τους Έλληνες είναι ότι δεν ξέρουν οι ίδιοι τι θέλουν, που να κατατάξουν τον εαυτό τους. Είναι ένα πρόβλημα αυτοπροσδιορισμού. Αμφιταλαντεύονται ανάμεσα σε ένα τραγούδι απ τ’ Αλγέρι και rock’en’roll , ανάμεσα σε παστουρμά και σνίτσελ, ανάμεσα σε τσιφτετέλι και ντίσκο.
Στον Δυτικό τρόπο σκέψης και πολιτισμό της προόδου οι πολιτικές εξελίξεις καθορίζονται από...
τις λεγόμενες δημοκρατικές αποφάσεις. Πρόκειται για αποφάσεις που αποτελούν άθροισμα (aggregate) εξατομικευμένων αποφάσεων, δηλαδή βελτιστοποιήσεων ή μεγιστοποιήσεων της χρησιμότητας, που κάνει το κάθε άτομο στο πεδίο του «προϊόντος» χρόνου.
Για αυτό τον λόγο οι αξίες σε αυτές τις κοινωνίες είναι εγγενώς «εγχρονικές». Το άτομο εκλαμβάνεται ως ορθολογικό, ελεύθερο να αποφασίσει για το μέλλον του, αυτοδύναμο, αυτεξούσιο, προικισμένο τέλος πάντων με όλα τα «καλούδια» που αναδύθηκαν στην πρόοδο του Δυτικού Ευρωπαϊκού πολιτισμού.
Στον ανατολικό πιο παραδοσιακό τρόπο σκέψης αυτές οι εξελίξεις αυτές καθορίζονται βασικά από τις αξίες του γένους που είναι «άχρονες», ή τέλος πάντων πιο ανθεκτικές. Αυτό συμβαίνει γιατί γένος, φυλή, και ιδεολογία συγκροτούνται στην βάση κοσμοθεωρητικών αποφάσεων, και είναι γιαυτό το λόγο που η κατανόηση των εξελίξεων στον αραβικό κόσμο, στη Λιβύη για παράδειγμα, απαιτεί όπως ο τρόπος σκέψης μας κάνει την «μετάβαση» από τον χρόνο στο γένος, όπως ανάφερα σε άλλο μου άρθρο σε αυτό το μπλογκ [25-02-11].
Επειδή το πρόβλημα είναι δυσεπίλυτο, για να μην πω άλυτο, θα μας πάρει πολύ καιρό και μόνο το να το καταλάβουμε. Η δυσκολία υπάρχει και στο να το θέσουμε σωστά και δεν αφορά μόνο το παρόν. Ξεκινά τουλάχιστο από το 1821. Και λέω τουλάχιστο γιατί η μεσαιωνική βυζαντινή Εξάβιβλος που ξανατυπώθηκε το 1836 στο Ναύπλιο ακόμη μάχεται τους … Έλληνες.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα όμως –κατά την γνώμη μου- αφορά στο μέλλον. Όταν η Τουρκία εξελιχθεί φυσιολογικά και φτάσει ή ξεπεράσει το οικονομικό επίπεδο της Ελλάδας, όταν οι θρησκευτικές επιδράσεις θα έχουν αμβλυνθεί, ακολουθώντας την γενική τάση μετά τον Γαλιλαίο, όπως και κάθε λογής χλομά φαντάσματα του παρελθόντος, κλπ, θα φανεί ότι ανήκουμε στον ίδιο πολιτισμικό χώρο. Το una razza, una faccia που γράφει και η Σια Κοσιώνη στο άρθρο της στο aixmi.gr, για τους Ιταλούς, θα είναι μάλλον: Bir soy, bir surat.
Ο [μεγάλος θειος του μικρού] Κ. Καραμανλής είχε δηλώσει –εκτός από το απέραντο φρενοκομείο- το περίφημο: ανήκομεν εις την Δύσην. Ο ΑΓΠ εκφράζοντας την πικρία εκείνης της εποχής προς τους Αμερικανούς για την προδοσία της Κύπρου και όχι μόνο, το αρνήθηκε όσο πιο αόριστα μπορούσε, λέγοντας για σημεία του ορίζοντα και αυτονόητες ταυτολογίες.
Αν τότε απέφυγε ευφυώς ο ΑΓΠ να δεσμευθεί στην Δύση, το ίδιο και ο ΓΑΠ απέφυγε τώρα να θέσει το στίγμα του στον χάρτη των πολιτισμών του Χάντινγκτον. Αφήνοντας ανοικτή την πόρτα για Ρωσία – Κίνα, μέχρι και Ιαπωνία έφτασε, αλλά απέφυγε επιμελώς να αναφέρει την Τουρκία, που θεωρείται κατάλοιπο των Οθωμανών, ως κάτι δηλαδή «παρά- φύση».
Είπε ο Πρωθυπουργός στο λόγο του στην Βουλή για τον προϋπολογισμό: ότι οι Έλληνες και ειδικότερα νέοι που είναι και πιο δυναμικοί θα αναζητήσουν συνεργασίες προς ανατολάς από τα βαλκάνια και τη Ρωσία μέχρι και την Κίνα.
Έτσι να γίνουμε ένα με ό, τι ως τώρα νοιώθαμε ότι ήταν, στο ταξίδι μας αυτό προς τον μεγάλο ανατολικό, ο ατέρμων κόσμος και η ανεξάντλητος εκείνη ηδονή που ονομάζεται από τους αρχαίους Έλληνες «πλους κατ’ εμπορίαν καί θεωρίαν»!
Σοβαρος προβληματισμος,αξιος συζητησης.Ας παμε επιτελους στη βαση των προβληματων μας
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ σεβασμός του νόμου και το κράτος δικαίου ανήκουν στα καμάρια της Δύσης σε αντίθεση με το ρουσφέτ της ανατολής.
ΑπάντησηΔιαγραφή4 Ιουνίου – Βικιπαίδεια 97 - Με το βραβείο ελληνοτουρκικής φιλίας Ιπεκτσί τιμούνται, μεταξύ άλλων, ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης και ο αναπληρωτής ΥΠΕΞ Γιώργος Παπανδρέου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΛΕΦΤΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ, ΜΑΣ ΕΙΠΕ ΠΡΟΕΚΛΟΓΙΚΑ Ο ΠΙΝΟΚΙΟ.ΑΛΛΑ ΟΧΙ ΓΙΑ ΜΑΣ ,ΜΟΝΟ ΓΙ ΑΥΤΟΥΣ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚΑΙ ΕΠΕΙΔΗ ΚΑΙ ΤΑ ΔΙΚΑ ΤΟΥΣ ΛΕΦΤΑ ΔΕΝ ΤΟΥΣ ΦΤΑΝΟΥΝ,ΠΑΙΡΝΟΥΝ ΚΑΙ ΑΠ ΤΑ ΔΙΚΑ ΜΑΣ.ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΛΗΡΩΣΟΥΜΕ ΤΟ ΡΕΥΜΑ-ΝΕΡΟ-ΤΗΛΕΦΩΝΟ, ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΟΥΜΕ ΤΑ ΑΝΑΓΚΑΙΑ ΜΑΣ ΤΡΟΦΙΜΑ,ΤΑ ΛΕΦΤΑ ΑΠ ΤΑ ΦΡΟΝΤΗΣΤΗΡΙΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΑΣ, ΤΑ ΛΕΦΤΑ ΑΠ ΤΙΣ ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ,
ΤΑ ΛΕΦΤΑ ΑΠ ΤΙΣ ΠΕΡΙΚΟΠΕΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΚΑΝΕΙ ΠΑΝΤΟΥ.
ΤΑ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΛΕΦΤΑ ΑΠ ΤΑ ΚΑΙΝΟΥΡΙΑ ΔΥΣΒΑΣΤΑΧΤΑ ΜΕΤΡΑ ΠΟΥ ΕΤΟΙΜΑΖΟΥΝ ΜΕΤΑ ΤΗΝ 25Η ΜΑΡΤΙΟΥ.
ΑΥΤΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΛΕΦΤΑ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΙΝΟΚΙΟ.
ΑΥΤΟΙ, ΖΩΗ ΧΑΡΙΣΑΜΕΝΗ ΚΑΙ ΣΥ ΕΛΛΗΝΙΚΕ ΛΑΕ,ΣΤΗΝ ΠΕΙΝΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΞΑΘΛΙΩΣΗ ΜΕ ΤΑ ΧΡΩΣΤΟΥΜΕΝΑ ΝΑ ΤΡΕΧΟΥΝΕ.
ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΜΕΧΡΙ ΠΟΤΕ ΘΑ ΜΑΣ ΚΟΡΟΙΔΕΥΟΥΝ ΡΕ ΠΑΙΔΙΑ ;
ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΦΙΞΟΥΜΕ ΤΗ ΓΡΟΘΙΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ, ΝΑ ΤΟΥΣ ΠΕΤΑΞΟΥΜΕ ΑΠ ΤΗΝ ΕΞΟΥΣΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ.
ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΙ ΓΙΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΤΟΝ ΤΟΠΟ.
Ο ΓΑΠ ΠΟΥΛΑΕΙ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΑπάντησηΔιαγραφήΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΓΑΠ ΘΑ ΕΡΘΕΙΟ ΜΟΛΙΣ ΣΤΑΜΑΤΗΣΟΥΝ ΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ
ΟΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝ ΤΟΥΣ ΠΡΟΔΟΤΕΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΤΟΥΣ ΕΚΤΕΛΟΥΝ!
Δεύτερη νύχτα επιχειρήσεων στη Λιβύη, κατάπαυση πυρός κηρύσσει η κυβέρνηση
Στη δεύτερη νύχτα εισήλθε η επιχείρηση «Αυγή της Οδύσσειας» που εξαπέλυσαν δυτικές δυνάμεις κατά της αεράμυνας και θέσεων των λιβυκών δυνάμεων. Αντιαεροπορικά πυρά και εκρήξεις ήχησαν το βράδυ της Κυριακής στο κέντρο της Τρίπολης, «οχυρό» του Μουαμάρ Καντάφι. Γαλλικά μαχητικά περιπολούν στον εναέριο χώρο της Λιβύης· επίκειται εμπλοκή του Κατάρ, της πρώτης αραβικής χώρας. Η λιβυκή κυβέρνηση ανακοινώνει, εν τω μεταξύ, νέα κατάπαυση του πυρός και καλεί τους Λίβυους σε ειρηνική πορεία από την Τρίπολη στη Βεγγάζη. Επικρίνει τη Δύση για τη σφοδρότητα των βομβαρδισμών ο Αραβικός Σύνδεσμος και συγκαλεί έκτακτη διάσκεψη