Του Ανδρέα Ανδριανόπουλου Στην κινεζική γλώσσα , με τα χαρακτηριστικά ιερογλυφικά που τη συνθέτουν, η λέξη «κρίση» συμβολίζεται με τους...
Του Ανδρέα Ανδριανόπουλου
Στην κινεζική γλώσσα, με τα χαρακτηριστικά ιερογλυφικά που τη συνθέτουν, η λέξη «κρίση» συμβολίζεται με τους χαρακτήρες των λέξεων «καταστροφή» κι «ευκαιρία». Με άλλα λόγια, η περιεκτική σοφία της βαθιάς ασιατικής παράδοσης παραδέχεται πως το καινούριο δεν έρχεται παρά μόνο μέσω ανατροπής –καταστρεπτικά βίαιης μερικές φορές– του παλιού. Το αντικρίζουμε αυτό σε κάθε απόπειρα ουσιαστικής μεταρρύθμισης. Όταν, δηλαδή, πρακτικές, συνήθειες και παραδόσεις εκθεμελιώνονται κάτω από σοβαρότατες συχνά αντιδράσεις. Όταν το καινούριο γεννιέται, το παλιό είναι φυσικό να αντιδρά. Ιδιαίτερα, μάλιστα, όταν οι εποχές είναι φορτισμένες από αντάρες και αναστατώσεις, με αποτέλεσμα ο ορίζοντας να είναι ομιχλώδης και οι προοπτικές ασαφείς. Όταν, δηλαδή, περνάμε τους πόνους του τοκετού, δίχως να...
είναι σίγουρο τι ακριβώς τελικά θα προκύψει – όταν, δηλαδή, το φύλο του παιδιού είναι ακόμη εντελώς άγνωστο.
Τέτοιες εποχές αγωνιώδους ασάφειας είναι εκείνες που προσδίδουν στα γεγονότα το χαρακτήρα της κρίσης. Ελάχιστοι όμως αμφισβητούν πως τέτοιες καταστάσεις εγκυμονούν την οικοδόμηση του καινούριου. Άσχετα αν πολλοί ενοχλούνται ή άλλοι εξεγείρονται, μια κι αυτό που πεθαίνει τους ήταν οικείο, παρά τις όποιες αδυναμίες του, βόλευε με γκρίζες πρακτικές και οριακές παρανομίες πολλών τις επιδιώξεις και τα συμφέροντα, κι άλλων χάιδευε, με ιστορικές ψευδαισθήσεις, τις πεποιθήσεις για μεγαλεία κι αψεγάδιαστες πορείες αδιαμφισβήτητων επιτευγμάτων.
Είναι επίσης σίγουρο πως η πορεία των όποιων καινούριων εξελίξεων δεν είναι ποτέ γραμμική. Ουδέποτε τα γεγονότα εξελίσσονται όπως κάποιος ακριβώς τα περιμένει. Είναι γνωστή η άποψη που λέει πως ο Θεός γλεντάει με τους ανθρώπους, όταν τους ακούει να κάνουν σχέδια για το μέλλον! Το παράδειγμα των τελευταίων εξελίξεων στην Αίγυπτο είναι χαρακτηριστικό. Δηλαδή, τι ακριβώς έγινε εκεί; Ο λαός κινητοποιήθηκε για να ανατρέψει τον Μουμπάρακ. Προφανώς για να απαλλαγεί από το ολοκληρωτικό καθεστώς που αυτός εκπροσωπούσε. Και τώρα ο κόσμος πανηγυρίζει, γιατί ανέλαβε ο στρατός. Που, βέβαια, είχε φέρει και στήριζε τον Νάσερ, τον Σαντάτ και, για τα τελευταία 30 χρόνια, τον Μουμπάρακ! Ξέχασα, βέβαια, πως ο στρατός στην Αίγυπτο είναι… σοσιαλιστικών τάσεων, ενώ, απλά, οι προηγούμενοι ήσαν μόνο μέλη της Σοσιαλιστικής Διεθνούς… Ο αγώνας τώρα φαίνεται πως αρχίζει να… δικαιώνεται!
Όλα αυτά δείχνουν τη ματαιότητα κινήσεων που δεν θεμελιώνονται σε στέρεες βάσεις και σε ορθολογικές επιλογές. Η κρίση είναι πάντοτε και εφαλτήριο νέων ευκαιριών. Μπορεί όμως εύκολα να γίνει και η ταφόπλακα των προσδοκιών και των ονείρων γενεών ολόκληρων. Η επανάσταση των μπολσεβίκων στη Ρωσία έριξε το λαό της χώρας αυτής, και μαζί του μερικές δεκάδες εκατομμύρια κατοίκων της Κεντρικής Ασίας και της Υπερκαυκασίας –λίγο αργότερα μάλιστα και τους λαούς της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης και του μεγαλύτερου μέρους της Βαλκανικής–, σε έναν ολοκληρωτικό εφιάλτη που κράτησε σχεδόν ογδόντα χρόνια! Τι θα γίνει αν τώρα κι εμείς κάνουμε τις λάθος επιλογές και βοηθήσουμε την κρίση να μας τσακίσει τη ραχοκοκαλιά και να μας ρίξει σε έναν κυκεώνα κοινωνικής διάλυσης και οικονομικής αποσύνθεσης;
Τα τελευταία γεγονότα με την τρόικα αλλά και η ανοχή της έξαρσης της ανομίας στη χώρα είναι σαφείς ενδείξεις πως τα πράγματα δεν πηγαίνουν καθόλου καλά. Πέρα από τις ενοχλητικές και συνάμα προσβλητικές για το λαό και τη χώρα δηλώσεις των οικονομικών μας επιτηρητών, αυτό που είναι κατά τη γνώμη μου φανερό είναι πως έχουν χάσει τον έλεγχο των εξελίξεων. Η πολιτική που έχουν προωθήσει –ιδίως η εμμονή των Ευρωπαίων κυρίως (ΕΕ και ΕΚΤ) σε αυξήσεις φόρων και στην ατελέσφορη και τυφλή πάταξη της φοροδιαφυγής– θα ήταν φανερό και στα μάτια πρωτοετούς των οικονομικών πως δεν θα οδηγούσε σε αυξήσεις των δημοσίων εσόδων, παρά μάλλον σε νέκρωση της αγοράς και σε κατάρρευση των δημοσίων εσόδων. Παράλληλα, η τρόικα αποσαφήνισε τον περασμένο Νοέμβριο τα μέτρα που όφειλε μέσα στο επόμενο τότε τρίμηνο να πάρει η κυβέρνηση για την ομαλή εκταμίευση της τέταρτης δόσης του δανείου – εκτεταμένες ιδιωτικοποιήσεις, απελευθέρωση επαγγελμάτων, εξορθολογισμός δαπανών νοσοκομείων, ανασυγκρότηση και μείωση δαπανών ΔΕΚΟ κ.λπ. Τίποτε από αυτά ουσιαστικά δεν έγινε. Κι όμως, η τρόικα δηλώνει σχετικά ικανοποιημένη! Η συνευθύνη της, λοιπόν, για τα αδιέξοδα της ελληνικής οικονομίας είναι αυταπόδεικτη.
Όσο για την εκτεταμένη ανομία που συνεπαίρνει τη χώρα, σύσσωμη η πολιτική ηγεσία του τόπου είναι συνυπεύθυνη. Άλλοι μεν διότι την ενθαρρύνουν κι άλλοι διότι την ανέχονται και συμβιώνουν μαζί της. Το εκρηκτικό κοινωνικό κοκτέιλ που έρχεται δεν ξέρω ποιος θα είναι αυτός που θα έχει την ατυχία να το σερβίρει. Το δράμα είναι πως τελικά θα υποχρεωθεί να το καταπιεί ολόκληρο η κοινωνία. Με άγνωστη κατάληξη. Όταν σπέρνουν ανέμους…
Στην κινεζική γλώσσα, με τα χαρακτηριστικά ιερογλυφικά που τη συνθέτουν, η λέξη «κρίση» συμβολίζεται με τους χαρακτήρες των λέξεων «καταστροφή» κι «ευκαιρία». Με άλλα λόγια, η περιεκτική σοφία της βαθιάς ασιατικής παράδοσης παραδέχεται πως το καινούριο δεν έρχεται παρά μόνο μέσω ανατροπής –καταστρεπτικά βίαιης μερικές φορές– του παλιού. Το αντικρίζουμε αυτό σε κάθε απόπειρα ουσιαστικής μεταρρύθμισης. Όταν, δηλαδή, πρακτικές, συνήθειες και παραδόσεις εκθεμελιώνονται κάτω από σοβαρότατες συχνά αντιδράσεις. Όταν το καινούριο γεννιέται, το παλιό είναι φυσικό να αντιδρά. Ιδιαίτερα, μάλιστα, όταν οι εποχές είναι φορτισμένες από αντάρες και αναστατώσεις, με αποτέλεσμα ο ορίζοντας να είναι ομιχλώδης και οι προοπτικές ασαφείς. Όταν, δηλαδή, περνάμε τους πόνους του τοκετού, δίχως να...
είναι σίγουρο τι ακριβώς τελικά θα προκύψει – όταν, δηλαδή, το φύλο του παιδιού είναι ακόμη εντελώς άγνωστο.
Τέτοιες εποχές αγωνιώδους ασάφειας είναι εκείνες που προσδίδουν στα γεγονότα το χαρακτήρα της κρίσης. Ελάχιστοι όμως αμφισβητούν πως τέτοιες καταστάσεις εγκυμονούν την οικοδόμηση του καινούριου. Άσχετα αν πολλοί ενοχλούνται ή άλλοι εξεγείρονται, μια κι αυτό που πεθαίνει τους ήταν οικείο, παρά τις όποιες αδυναμίες του, βόλευε με γκρίζες πρακτικές και οριακές παρανομίες πολλών τις επιδιώξεις και τα συμφέροντα, κι άλλων χάιδευε, με ιστορικές ψευδαισθήσεις, τις πεποιθήσεις για μεγαλεία κι αψεγάδιαστες πορείες αδιαμφισβήτητων επιτευγμάτων.
Είναι επίσης σίγουρο πως η πορεία των όποιων καινούριων εξελίξεων δεν είναι ποτέ γραμμική. Ουδέποτε τα γεγονότα εξελίσσονται όπως κάποιος ακριβώς τα περιμένει. Είναι γνωστή η άποψη που λέει πως ο Θεός γλεντάει με τους ανθρώπους, όταν τους ακούει να κάνουν σχέδια για το μέλλον! Το παράδειγμα των τελευταίων εξελίξεων στην Αίγυπτο είναι χαρακτηριστικό. Δηλαδή, τι ακριβώς έγινε εκεί; Ο λαός κινητοποιήθηκε για να ανατρέψει τον Μουμπάρακ. Προφανώς για να απαλλαγεί από το ολοκληρωτικό καθεστώς που αυτός εκπροσωπούσε. Και τώρα ο κόσμος πανηγυρίζει, γιατί ανέλαβε ο στρατός. Που, βέβαια, είχε φέρει και στήριζε τον Νάσερ, τον Σαντάτ και, για τα τελευταία 30 χρόνια, τον Μουμπάρακ! Ξέχασα, βέβαια, πως ο στρατός στην Αίγυπτο είναι… σοσιαλιστικών τάσεων, ενώ, απλά, οι προηγούμενοι ήσαν μόνο μέλη της Σοσιαλιστικής Διεθνούς… Ο αγώνας τώρα φαίνεται πως αρχίζει να… δικαιώνεται!
Όλα αυτά δείχνουν τη ματαιότητα κινήσεων που δεν θεμελιώνονται σε στέρεες βάσεις και σε ορθολογικές επιλογές. Η κρίση είναι πάντοτε και εφαλτήριο νέων ευκαιριών. Μπορεί όμως εύκολα να γίνει και η ταφόπλακα των προσδοκιών και των ονείρων γενεών ολόκληρων. Η επανάσταση των μπολσεβίκων στη Ρωσία έριξε το λαό της χώρας αυτής, και μαζί του μερικές δεκάδες εκατομμύρια κατοίκων της Κεντρικής Ασίας και της Υπερκαυκασίας –λίγο αργότερα μάλιστα και τους λαούς της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης και του μεγαλύτερου μέρους της Βαλκανικής–, σε έναν ολοκληρωτικό εφιάλτη που κράτησε σχεδόν ογδόντα χρόνια! Τι θα γίνει αν τώρα κι εμείς κάνουμε τις λάθος επιλογές και βοηθήσουμε την κρίση να μας τσακίσει τη ραχοκοκαλιά και να μας ρίξει σε έναν κυκεώνα κοινωνικής διάλυσης και οικονομικής αποσύνθεσης;
Τα τελευταία γεγονότα με την τρόικα αλλά και η ανοχή της έξαρσης της ανομίας στη χώρα είναι σαφείς ενδείξεις πως τα πράγματα δεν πηγαίνουν καθόλου καλά. Πέρα από τις ενοχλητικές και συνάμα προσβλητικές για το λαό και τη χώρα δηλώσεις των οικονομικών μας επιτηρητών, αυτό που είναι κατά τη γνώμη μου φανερό είναι πως έχουν χάσει τον έλεγχο των εξελίξεων. Η πολιτική που έχουν προωθήσει –ιδίως η εμμονή των Ευρωπαίων κυρίως (ΕΕ και ΕΚΤ) σε αυξήσεις φόρων και στην ατελέσφορη και τυφλή πάταξη της φοροδιαφυγής– θα ήταν φανερό και στα μάτια πρωτοετούς των οικονομικών πως δεν θα οδηγούσε σε αυξήσεις των δημοσίων εσόδων, παρά μάλλον σε νέκρωση της αγοράς και σε κατάρρευση των δημοσίων εσόδων. Παράλληλα, η τρόικα αποσαφήνισε τον περασμένο Νοέμβριο τα μέτρα που όφειλε μέσα στο επόμενο τότε τρίμηνο να πάρει η κυβέρνηση για την ομαλή εκταμίευση της τέταρτης δόσης του δανείου – εκτεταμένες ιδιωτικοποιήσεις, απελευθέρωση επαγγελμάτων, εξορθολογισμός δαπανών νοσοκομείων, ανασυγκρότηση και μείωση δαπανών ΔΕΚΟ κ.λπ. Τίποτε από αυτά ουσιαστικά δεν έγινε. Κι όμως, η τρόικα δηλώνει σχετικά ικανοποιημένη! Η συνευθύνη της, λοιπόν, για τα αδιέξοδα της ελληνικής οικονομίας είναι αυταπόδεικτη.
Όσο για την εκτεταμένη ανομία που συνεπαίρνει τη χώρα, σύσσωμη η πολιτική ηγεσία του τόπου είναι συνυπεύθυνη. Άλλοι μεν διότι την ενθαρρύνουν κι άλλοι διότι την ανέχονται και συμβιώνουν μαζί της. Το εκρηκτικό κοινωνικό κοκτέιλ που έρχεται δεν ξέρω ποιος θα είναι αυτός που θα έχει την ατυχία να το σερβίρει. Το δράμα είναι πως τελικά θα υποχρεωθεί να το καταπιεί ολόκληρο η κοινωνία. Με άγνωστη κατάληξη. Όταν σπέρνουν ανέμους…
Το τι θα θερίσει το πολιτικό σύστημα στην Ελλάδα, ΕΙΝΑΙ ΓΝΩΣΤΟ ΕΔΩ ΚΑΙ ΚΑΙΡΟ...
ΑπάντησηΔιαγραφήτο εκρηκτικό κοινωνικό κοκτειλ δεν ξερω ποιος θα το σερβίρει αλλα ενα ειναι σίγουρο θα το πιείς εσύ και οι όμοιοί σου!τι διαφορά ιδεολογική και πολιτική έχεις εσυ με τους τροικανούς??καμμία!!δεν εχεις ευθύνη εσύ για το κατάντημα αυτού του τόπου οταν κυβερνούσες μαζί με μια ομάδα ανεπάγγελτων, λαμογιών και κομπραδόρων??και τώρα καθε λίγο έρχεσαι και μας κάνεις τον καμπόσο και αραδιάζεις οκάδες μπούρδες και αμπελοφιλοσοφίες. Οσο για τα 80 χρόνια ολοκληρωτισμού εκεί τουλάχιστον ειχαν να κοιμηθούν δεν πεινούσαν ουτε αυτοκτονούσαν. απλά δεν μπορούσαν να καταναλώσουν ουτε ειχαν την ποικιλία της δύσης! το προβλημα ειναι οτι ο πλούτος και οι παραγωγικοί συντελεστές βρίσκεται στα χέρια λίγων και οι πολλοί ψάχνονται!!και αυτό το προβλημα λύνεται μόνο οταν οι πολλοί κάνουν κουμάντο και μετριάσουν τις απαιτήσεις τους. Για να φάει ολος ο πλανήτης πρέπει κάποιοι να πάψουν να τρώνε συνέχεια χαβιάρι και αστακό ανδριανόπουλε!!ε δε θα πάθουν και τιποτε κακό. Αυτά και κοψε επιτέλους τα μαθήματα οικονομίας δυτικού τύπου!!καλό το παραμύθι αλλά δεν έχει δράκο!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΈχεις πλάκα ρε κωλομάγουλε!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίσαι πρώτος στην κριτική για προβλήματα στην δημιουργία των οποίων έχεις συμβάλει και συ όσο και οι υπόλοιποι πολιτικάντηδες.
Λοιπόν για να τελειώνουμε μαζύ σου, πες μας:
1)Με ποια ιδιότητα υπηρέτησες στα μέσα της δεκαετίας του ’90 στο ΔΝΤ ;
(2)Ποια σχέση εξακολουθείς να διατηρείς με αυτούς και αν εξακολουθείς να πρακτορεύεις τα συμφέροντά τους στην Ελλάδα; μέρες που είναι . . .
3)Ανήκεις ακόμη στο πασοκ; ή που ανήκεις τέλος πάντων;
4)Τι περιουσιακά στοιχεία απέκτησες ως πολιτικός και αν μπορείς να αποδείξεις τη νόμιμη απόκτησή τους.
5)Διεφώνησες και πότε όταν όντας υπουργός έβλεπες να μη εφαρμόζονται οι όποιες προεκλογικές εξαγγελίες του κόμματος με το οποίο είχες καθέκαστα εκλεγεί;
6)Τι ποσοστό ευθύνης αποδίδεις στον εαυτό σου για την σημερινή κατάντια της Πατρίδας;
Όταν και αν αποφασίσεις να απαντήσεις σε ερωτήματα σαν και αυτά, τότε εμείς θα πάψουμε να σε αποκάλουμε ΚΩΛΟΜΑΓΟΥΛΟ και θα σε ονομάζουμε κ. Ανδριανόπουλο.-
Επειδη εισαι φιλομαθης και διαβαστερος θα σου συστησω να διαβασεις την μεγαλη συνεντευξη Τσουκατου στο Crash που κυκλοφορει να δεις τι λεει για τις τεραστιες μιζες που περνανε τα κομματα και την σαπιλα και την βρωμια,και να καταλαβεις οτι αν δεν ξεκουμπιστουν απο την χωρα ολοι οσοι εκλεψαν εφαγαν και οχι μονο αυτοι αλλα και οσοι τουςκαλυπταν τοτε τιποτα δεν μπορει να γινει,οι κρεμαλες οταν χρεοκποπησουμε ειναι ετοιμες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑΓΕΤ ΗΡΑΚΛΗΣ
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτο τελευταίο τευχος του μηνιαιου περιοδικύ The Books' Journal υπάρχει ενα εξαιρετικό αρθρο για τα bloggs. Διαβάζοντας το καταλαβαινει κανείς γιατι ο Ανδριανόπουλος δεν κανει τον κόπο να απαντησει στους σχολιαστές -υβριστές των κειμένων του.Η ουσια του άρθρου είναι πως στο Ιντερνέτ υπάρχει μοναχά η ψευδαισθηση του ελεύθερου διαλόγου. Στην ουσία αυτο που συμβαίνει είναι πως δίδεται η ευκαιρία σε ένα χουλιγκανικο, αγράμματο και καφενειακο κοινωνικό βυθό να αναδυθει στη επιφάνεια και να ανοιξει διάλογο με ανθρωπους με τους οποιους δεν εχει τίποτε το κοινό (δεν έχουν τις ίδιες γνώσεις,ευαισθησίες,εμπειρίες και αντίληψη του κόσμου) εκχυδαιζοντας την υποτιθέμενη συζήτηση και σερνοντας το συνολο των ανταλλαγών απόψεων στη λάσπη. Γιαυτό, ισχυρίζεται ο σχετικόκείμενο, ήταν λάθος του συγγραφέα Π. Τατσόπουλου που άνοιξε διάλογο μεσα από το Facebook με τους επικριτές του για τη εκποπή του Σκάι 1821. Γι αυτό κι ο Ανδριανόπουλος θα έχανε μεγάλο μερος της σοβαρτητας του αν απαντουσε στις αλήτικες ύβρεις πολλών σχολιαστών. Ας παρέμβουν οισοβαρότεροι ώστε τα bloggs να γίνουν χώρος σοβαρών συζητήσεων. Και να έχουμε την ευκαιρία να ανταλλάξουμε απόψεις μεξεχωριστούς ανθρώπους.
ΑπάντησηΔιαγραφή