Του Καθηγητή ΓΙΩΡΓΟΥ ΠΙΠΕΡΟΠΟΥΛΟΥ Η υποχώρηση μπροστά σε κινδύνους που ξεπερνούν τις δυνάμεις μας είναι λογική πράξη και ψυχοσυναισθηματικ...
ΓΙΩΡΓΟΥ ΠΙΠΕΡΟΠΟΥΛΟΥ
Η υποχώρηση μπροστά σε κινδύνους που ξεπερνούν τις δυνάμεις μας είναι λογική πράξη και ψυχοσυναισθηματικά αιτιολογημένη.
Η τάση φυγής από ανεπιθύμητες καταστάσεις ή πρόσωπα αποτελούσε και αποτελεί μια αρχέγονη και συνάμα σωτήρια γνώση και ικανότητα του ανθρώπου από τις εποχές ακόμη που «γυμνός και αδύναμος» είχε να αντιμετωπίσει και ισχυρότερα, και ταχύτερα και πιο μεγαλόσωμα από αυτόν ζώα στην καθημερινή του πάλη για την επιβίωση στον πλανήτη μας.
Καθημερινά δημιουργούνται σε όλους μας καταστάσεις και...προκύπτουν σε μετωπική αντιπαράθεση απειλές και κίνδυνοι που επιλέγουμε να αποφύγουμε με τη φυγή. Το κλασικό δίλημμα ήταν και παραμένει σχεδόν αναλλοίωτα ταυτισμένο με το σύνδρομο «μάχης ή φυγής» (fight or flight). Πέρα, όμως, από συγκεκριμένες και αντικειμενικά επιβεβαιωμένες καταστάσεις ή πρόσωπα που μας απειλούν υπάρχουν και συμβολικές καταστάσεις, ψυχολογικές και ψυχοσυναισθηματικές που αναγκάζουν το άτομο να επιλέξει όχι τη λύση της αντιπαράθεσης, της εμπλοκής ή συμπλοκής αλλά τη λύση της φυγής...
Ένα θεμελιακό ψυχολογικό ερώτημα που διαφοροποιεί την υγιή από την παθολογική «τάση φυγής» σχετίζεται τόσο με τη σοβαρότητα του κινδύνου όσο και με τη συχνότητα με την οποία ένα συγκεκριμένο άτομο διαλέγει τη φυγή από ανεπιθύμητα πρόσωπα και ανεπιθύμητες καταστάσεις. Οι σύγχρονες συνθήκες ζωής, χωρίς να θυμίζουν την ωμή πρόκληση της ζούγκλας, ενέχουν σημαντικά στοιχεία κινδύνου, δημιουργούν σωρεία συμβολικών συγκρούσεων μεταξύ ατόμων και ομάδων, φορολογούν αδιάκοπα την προσωπικότητα και την ψυχική μας ισορροπία. Φυσικά ο σύγχρονος άνθρωπος παράγωγο της βιομηχανικής και καταναλωτικής κοινωνίας διαθέτει τους απαραίτητους μηχανισμούς άμυνας για λειτουργία και επιβίωση στις απαιτήσεις των ψυχολογικών-κοινωνιολογικών-οικονομικών δομών μέσα στις οποίες ζει και εργάζεται.
Προσωπικές εμπειρίες
Με λίγη καλή προσπάθεια πιστεύω ότι ο καθένας και η καθεμιά μας μπορεί να απαριθμήσει αμέτρητες περιπτώσεις στις οποίες αντιμετωπίζοντας συμβολικούς κινδύνους ή και ψυχολογικά προβλήματα προτιμήσαμε να μην εμπλακούμε σε μετωπική αντιπαράθεση αλλά να ξεφύγουμε με τη φυγή...
Και όμως, υπάρχουν άτομα για τα οποία η τάση φυγής από τις καθημερινές απαιτήσεις της ζωής αποτελεί τον μοναδικό τρόπο αντιμετώπισης της πραγματικότητας και των κάθε λογής ψυχοσυναισθηματικών τους δυσκολιών. Το αποτέλεσμα μιας τέτοιας συμπεριφοράς είναι, φυσικά, η άντληση συναισθημάτων μοναξιάς, απομόνωσης και αποκοπής από τη ζωή, τις χαρές αλλά και τις πίκρες από τους προβληματισμούς της, πράγμα που στοιχειοθετεί ψυχοπαθολογική κατάσταση.
Το άτομο που διαλέγει τη φυγή από την πραγματικότητα διαλέγει, ουσιαστικά, να μη παλέψει, να μη αγωνισθεί. Σίγουρα η καθημερινή ζωή δημιουργεί εντάσεις με τις απαιτήσεις για επιβίωση, για επιτυχία, για αρμονικές διαπροσωπικές σχέσεις. Η αποτυχία κοστίζει σε όλους μας, αλλά για ορισμένα άτομα η αντιμετώπιση και αποδοχή της αίσθησης της αποτυχίας είναι τόσο οδυνηρή ώστε να τους είναι προτιμότερο να αποσυρθούν από τον αγώνα χωρίς καν να προσπαθήσουν να αγωνισθούν.
Στην διαταραγμένη ψυχοσυναισθηματική αξιολόγηση της πραγματικότητάς τους τα άτομα αυτά διαπιστώνουν, δυστυχώς, ότι εφόσον δεν αγωνισθείς μπορεί μεν να μην κερδίσεις αλλά ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ δεν θα φορτωθείς με την ψυχική φθορά που φέρνει η αίσθηση της αποτυχίας. Σε ορισμένες περιπτώσεις η τάση φυγής του ατόμου από τον στίβο της ζωής, η αίσθηση της ηττοπάθειας και της ευθυνοφοβίας, εκδηλώνεται εναλλακτικά με μια αναιτιολόγητη για τους μη ειδικούς έντονη επιθετικότητα που επιδείχνουν συγκεκριμένα πρόσωπα. Όσο παράδοξο και αν ακούγεται αυτό αποτελεί εμπειρικό δεδομένο στις επιστήμες της συμπεριφοράς και θεωρείται ως περίπτωση επίδειξης των δύο επιφανειών του ίδιου νομίσματος.
Συγκεκριμένα, καθώς προβληματιζόμαστε με τη συμπεριφορά του ίδιου προσώπου το οποίο σε μερικές περιπτώσεις επιδείχνει συμπεριφορά συνεσταλμένου ανθρώπου, υποχωρητικού, που προτιμάει να αποφύγει τις ψυχοσυναισθηματικές εντάσεις παρά να αγωνισθεί, ενώ σε άλλες παρουσιάζεται ιδιαίτερα εκρηκτικό, πρέπει να γνωρίζουμε ότι και τα δύο αυτά σύνδρομα συμπεριφοράς αποκαλύπτουν άτομο που δεν αισθάνεται άνετα με τον εαυτό του, άτομο που διακατέχεται από συμπλέγματα ανασφάλειας και κατωτερότητας που βρίσκεται, εάν θέλετε να το δούμε πιο λυρικά, έρμαιο του άγχους της προσαρμογής στις πολύπλοκες απαιτήσεις της σύγχρονης ζωής μας σε πολυσύνθετα αστικοβιομηχανικά κοινωνικά πλέγματα.
Πιθανή η ψυχοπαθολογία
Η τάση φυγής, έμφυτο κομμάτι του κλασικού συνδρόμου φυγής ή μάχης (flight or fight syndrome) που υπάρχει σε κάθε άνθρωπο ορίζεται ως ψυχοπαθολογική, ως προβληματική, όταν αποτελεί τον "μοναδικό τρόπο" αντιμετώπισης των απαιτήσεων της καθημερινής ζωής του ατόμου.
Ψυχολογικές και κοινωνιολογικές έρευνες σε χώρες της Ευρώπης και Αμερικής απέδειξαν ότι τα υπερβολικά συνεσταλμένα, αποτραβηγμένα από τις παρέες και τα παιχνίδια παιδιά έχουν ζήσει και έχουν ανατραφεί σε οικογένειες όπου αδέξιοι, ίσως και ανεύθυνοι, γονείς ξεσπούσαν ανελέητα πάνω στα παιδιά τους κάθε φορά που οι ίδιοι αντιμετώπιζαν δυσκολίες στις διαπροσωπικές, συζυγικές ή ευρύτερες ανθρώπινες σχέσεις τους.
Μεγαλώνοντας στο σπίτι με συνεχές το συναίσθημα του φόβου, με τιμωρίες και κυκλοθυμική γονική συμπεριφορά το παιδί κλείνεται στον εαυτό του, "κλείνεται στο καβούκι του" όπως έλεγαν οι παλιοί και εσωτερικεύει την συμπεριφορά της απομόνωσης ως τον ενδεδειγμένο τρόπο επιβίωσής του. Συχνά μάλιστα αυτά είναι τα παιδιά που “το σκάνε” από το σπίτι τους και τα ψάχνουν απεγνωσμένα γονείς, συγγενείς και αστυνομικές αρχές…
Φυσικά στην μετέπειτα ζωή αυτού του παιδιού κάθε έντονη διαπροσωπική σύγκρουση που θα την ακολουθεί και ψυχοσυναισθηματική ένταση θα το οδηγήσει αναπόφευκτα πια στην απομόνωση, στο κλείσιμο στον εαυτό του στην φυγή από την πραγματικότητα...
Πέρα από την επώδυνη αλλά ψυχοπαθολογικά ήπια μορφή φυγής από ανεπιθύμητα πρόσωπα και καταστάσεις υπάρχουν οι πιο έντονες μορφές όπως η δημιουργία της «αγοραφοβίας» (πρόκειται για τις περιπτώσεις όπου το άτομο αποφεύγει δρόμους, πλατείες, κινηματογράφους, λεωφορεία κλπ) ή ακόμη και την καθολική φυγή από την πραγματικότητα που χαρακτηρίζει τα ψυχωτικά άτομα όπως για παράδειγμα η φυγή που κάνει «στον κόσμο του πουθενά» ένα σχιζοφρενικό άτομο ή η φυγή που κάνει από το δικό του κοινωνικό σύστημα ο ναρκομανής, ο αλκοολικός και, η τραγικά αμετάκλητη περίπτωση «φυγής» του αυτόχειρα..
Κύριε καθηγητά κατορθώνετε πάντα να κάνετε απλές πολύ σύνθετες έννοιες, αλλά στην προκείμενη περίπτωση θα ήθελα να προσθέσω ότι σε χώρες και κοινωνίες όπως η δική μας σήμερα αναρωτιέται κανείς εάν αξίζει τον κόπο να πολεμήσει, να κάνει μάχη για κάποιες αξίες ή να τα παρατήσει και να…φύγει για άλλες πατρίδες όπου τους μαχητές τους τιμούν και τους αναγνωρίζουν...
ΑπάντησηΔιαγραφήΤα έμαθες τα νέα πατέρα; Oι μαλάκες οι Έλληνες με έκαναν Πρωθυπουργό.
ΑπάντησηΔιαγραφή1. Στο υπουργικό συμβούλιο έχουμε λαπτοπ και προτζέκτορα.
2. Τον προυπολογισμό του κράτους τον κατέθεσα σε τσιπάκι.
3. Το Εθνικής Παιδείας το έκανα σκέτο παιδείας.
4. Το Μακεδονίας το κατήργησα.
5. Το Ναυτιλίας το κατήργησα.
6. Το Τουρισμού το κατήργησα.
7. Το Αιγαίου το κατήργησα.
8. Τα Σκόπια τα προωθώ για Μακεδονία.
9. Την Κύπρο την κανονίζω για τους Τούρκους.
10.Στο Αιγαίο θα τα βρούμε.
11.Τον Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη τον σταμάτησα.
12.Ο κακομοίρης ο Άκης έχει μόνο 25 σπίτια.
13.Ο Μαντέλης εχει μπλεξίματα για κάτι 450.000 μάρκα.
14.Ο Τσουκάτος έφερε στο ταμείο 2.000.000 αλλά ψάχνω και δεν τα βρίσκω.
15.Κάτι ακούγεται για Γιάννο, ρε μπαμπά αυτοί που αγωνίστηκαν γαι το σοσιαλισμό, πληρώθηκαν καλά η να τους κόψω και κάποιο τσεκ ακόμα;
16.Οι ντόπιοι και ξένοι παράγοντες με στηρίζουν καλά.
17.Την Ελλάδα την έβαλα στο Δ.Ν.Τ.
18.Τους Έλληνες τους γυρίζω στην λίθινη εποχή.
19.Απο Φθινόπωρο επιστρέφω πατρίδα, μάλλον Φλόριντα ή Βοστώνη.
Γι΄αυτό: (Π)ατέρα
(Α)ναπαύσου
(Σ)υνεχίζω
(Ο)λοκληρωτική
(Κ)αταστροφή
Ρίξτε μια ματιά στη Βουλή των Ελλήνων και πείτε μου, με την ειλικρίνεια που έχω διαπιστώσει ότι σας διακρίνει, κύριε καθηγητά, οι άνδρες και οι γυναίκες που κατέχουν το βουλευτικό αξίωμα και μαζί την περιβόητη ΑΣΥΛΙΑ, πέρα πό τις μεγαλοστομίες που μας διαβάζουν (φρονώ ότι άλλοι γράφουν τα κείμενά τους και αυτοί/αυτές απλά τα διαβάζουν) πότε επέλεξαν την ΜΑΧΗ και όχι την ΦΥΓΗ στις ανέσεις και τα προνόμια που τους προσφέρουν οι θέσεις τους στο Κοινοβούλιο;
ΑπάντησηΔιαγραφήΤί να παλαίψει κανείς όταν η ΔΙΑΦΘΟΡΑ έγινε Λεραναία Ύδρα και όταν επιλέγοντας να δείξεις το άδικο, παράνομο και ανήθικο θα βρείς το μπελά σου εσύ και όχι αυτός ή αυτή που παρανομούν...
ΚΥΡΙΕ ΚΑΘΗΓΗΤΑ
ΑπάντησηΔιαγραφήΔΕΝ ΜΠΟΡΕΣΑ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΩ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟΓΕΝΗ ΛΟΓΟ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΟΥ
ΑΛΛΑ ΔΕΥΤΕΡΟΓΕΝΩΣ ΜΟΥ ΜΥΡΙΖΕΙ ΕΚΛΟΓΕΣ
ΕΥΧΟΜΑΙ ΝΑ ΚΑΝΩ ΛΑΘΟΣ ΚΑΙ ΝΑ ΔΙΑΨΕΥΣΘΩ ΣΕ ΔΥΟ ΜΗΝΕΣ .