Κακοποίηση του Αισχύλου στην Αρχαία Επίδαυρο! . Γράφει ο Γιώργος Αμβροσίου . Βρεθήκαμε οικογενειακώς το βράδυ της 31ης Ιουλίου στο Αρχαίο Θ...
Κακοποίηση του Αισχύλου στην Αρχαία Επίδαυρο!
.
Γράφει ο Γιώργος Αμβροσίου
.
Βρεθήκαμε οικογενειακώς το βράδυ της 31ης Ιουλίου στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου για να παρακολουθήσουμε μια παράσταση ενός αρχαίου έργου στον φυσικό του χώρο. Ήταν μια ευκαιρία μοναδική για να ζήσει και η 7χρονη κόρη μου μια μεγάλη εμπειρία, αλλά και να μυηθεί στο αρχαίο δράμα.
Ο σκηνοθέτης και σκηνή από το μοναδικό σκηνικό του έργου
Όμως, δεν ήταν αυτό που νομίζαμε, ούτε εμείς, αλλά ούτε και οι 6500 θεατές που βρέθηκαν στις κερκίδες του αρχαίου θεάτρου.
Το έργο, οι «Πέρσες» του Αισχύλου ήταν μια παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου, σε σκηνοθεσία του Ντίμιτερ Γκότσεφ με τους Αμ. Μουτούση, Μ. Χατζησάββα, Ν. Καραθάνο, Στ. Γουλιώτη, Ν. Κουρή κ.ά. Όμως, ο βουλγαρικής καταγωγής Ντιμίτερ Γκότσεφ, ένας από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες της γερμανικής σκηνής, στην κυριολεξία κακοποίησε τον Αισχύλο και...
άφησε σε όλους τους θεατές την πικρή γεύση ότι πήγαν να δουν αρχαίο θέατρο και είδαν το γιουσουρούμ στην ποιο κακή του μορφή.
Ξεκινάει το έργο και αντί να δούμε τους ηθοποιούς να φοράνε κοστούμια της εποχής, φορούσαν μπλουζάκια κόκκινα, πράσινα, μπλε και θαλασσί, λες και βρισκόμασταν σε παραλία. Ακόμη, ο Δαρείος Μηνάς Χατζησάββας εμφανίστηκε στη σκηνή με μαύρο παντελόνι, άσπρη πουκαμίσα και ξεκούμπωτες τιράντες. Αντί λοιπόν να δεις τον Πέρση βασιλιά Δαρείο με την μεγάλη του στολή, να θρηνεί οργισμένος για την καταστροφή του στρατού του στην ναυμαχία της Σαλαμίνας, έβλεπες έναν κακοντυμένο νεοέλληνα να χτυπιέται στο χώμα.
Ακόμη οι Πέρσες κατά τον Γκότσεφ είχαν και άλλες καινοτομίες.
Ενώ ο Αισχύλος παρουσιάζει ένα χορό από επτά Πέρσες στρατιώτες με τις στολές τους να μεταδίδουν τι έγινε στη Σαλαμίνα, ο Γκότσεφ τους έκανε Περσίδες γυναίκες ντυμένες στα μαύρα.
Επίσης, έβαλε έναν αφηγητή που δεν υπάρχει στο έργο. Ήταν, ένα άλλο πρόσωπο, η Λένα Κιτσοπούλου που με ρούχα αλλά Βίσση και με μια κόκκινη κάλτσα στο ένα πόδι και μια διάφανη στο άλλο, σκούζοντας και ουρλιάζοντας προσπαθούσε να μας μυήσει στο έργο.
Για να μην πολυλογώ, έπεσε το γέλιο της αρκούδας.
Μετά το πρώτο μισάωρο, έβλεπες τον κόσμο να φεύγει σωρηδόν. Κόσμος που έδειχνε να έχει παιδεία στο θέατρο έδειχνε οργισμένος.
Φύγαμε δέκα λεπτά νωρίτερα για να γλιτώσουμε τον συνωστισμό. Στην έξοδο συναντούσες το μικρό μουσείο που φέτος φιλοξενεί κοστούμια από παραστάσεις των Περσών, από το 1930 μέχρι σήμερα. Περνώντας μπρος από το μουσείο, ο φύλακας μας ρώτησε γιατί φύγαμε νωρίτερα. Όταν άκουσε την απάντηση ξέσπασε. Πάει, την χάλασαν την Επίδαυρο, μας είπε. Αυτά και πολλά άλλα. Τα ίδια και όλοι οι υπάλληλοι του θεάτρου. Άνθρωποι που εργάζονται χρόνια εκεί. Μπήκαμε στο μουσείο και μείναμε έκθαμβοι. Βλέποντας κανείς τις στολές των ηρώων που φόρεσαν κάποτε ένας Μινωτής και μια Παξινού, βλέποντας τα κοστούμια του Τσαρούχη και των άλλων δημιουργών, καταλάβαινε το μέγεθος της κακοποίησης που είχε γίνει εκείνο το βράδυ στον Αισχύλο.
Δεν είμαι ειδικός στο αρχαίο θέατρο, αλλά αυτό που συνέβη δεν ήθελε να είσαι ειδικός να το καταλάβεις.
Συστήνω λοιπόν σε όσους είχαν σκοπό να δούνε την συγκεκριμένη παράσταση να μην κάνουν τον κόπο να πάνε. Και αυτό για δύο λόγους.
1ον διότι θα χάσουν τον χρόνο τους και θα οργιστούν.
2ον Διότι έτσι θα δώσουμε ένα ηχηρό μήνυμα σε όλους αυτούς ότι οι διασκευές τους στα έργα των αρχαίων συγγραφέων δεν είναι αποδεκτές και συνιστούν κακοποίηση.
Επίσης, αυτό που πρέπει όλοι μας να στηλιτεύσουμε είναι ότι αυτή η αηδία χρηματοδοτήθηκε από όλους εμάς, μιας και με χρήματα του Ελληνικού λαού επιδοτείται το Εθνικό Θέατρο.
Όμως, δεν ήταν αυτό που νομίζαμε, ούτε εμείς, αλλά ούτε και οι 6500 θεατές που βρέθηκαν στις κερκίδες του αρχαίου θεάτρου.
Το έργο, οι «Πέρσες» του Αισχύλου ήταν μια παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου, σε σκηνοθεσία του Ντίμιτερ Γκότσεφ με τους Αμ. Μουτούση, Μ. Χατζησάββα, Ν. Καραθάνο, Στ. Γουλιώτη, Ν. Κουρή κ.ά. Όμως, ο βουλγαρικής καταγωγής Ντιμίτερ Γκότσεφ, ένας από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες της γερμανικής σκηνής, στην κυριολεξία κακοποίησε τον Αισχύλο και...
άφησε σε όλους τους θεατές την πικρή γεύση ότι πήγαν να δουν αρχαίο θέατρο και είδαν το γιουσουρούμ στην ποιο κακή του μορφή.
Ξεκινάει το έργο και αντί να δούμε τους ηθοποιούς να φοράνε κοστούμια της εποχής, φορούσαν μπλουζάκια κόκκινα, πράσινα, μπλε και θαλασσί, λες και βρισκόμασταν σε παραλία. Ακόμη, ο Δαρείος Μηνάς Χατζησάββας εμφανίστηκε στη σκηνή με μαύρο παντελόνι, άσπρη πουκαμίσα και ξεκούμπωτες τιράντες. Αντί λοιπόν να δεις τον Πέρση βασιλιά Δαρείο με την μεγάλη του στολή, να θρηνεί οργισμένος για την καταστροφή του στρατού του στην ναυμαχία της Σαλαμίνας, έβλεπες έναν κακοντυμένο νεοέλληνα να χτυπιέται στο χώμα.
Ακόμη οι Πέρσες κατά τον Γκότσεφ είχαν και άλλες καινοτομίες.
Ενώ ο Αισχύλος παρουσιάζει ένα χορό από επτά Πέρσες στρατιώτες με τις στολές τους να μεταδίδουν τι έγινε στη Σαλαμίνα, ο Γκότσεφ τους έκανε Περσίδες γυναίκες ντυμένες στα μαύρα.
Επίσης, έβαλε έναν αφηγητή που δεν υπάρχει στο έργο. Ήταν, ένα άλλο πρόσωπο, η Λένα Κιτσοπούλου που με ρούχα αλλά Βίσση και με μια κόκκινη κάλτσα στο ένα πόδι και μια διάφανη στο άλλο, σκούζοντας και ουρλιάζοντας προσπαθούσε να μας μυήσει στο έργο.
Για να μην πολυλογώ, έπεσε το γέλιο της αρκούδας.
Μετά το πρώτο μισάωρο, έβλεπες τον κόσμο να φεύγει σωρηδόν. Κόσμος που έδειχνε να έχει παιδεία στο θέατρο έδειχνε οργισμένος.
Φύγαμε δέκα λεπτά νωρίτερα για να γλιτώσουμε τον συνωστισμό. Στην έξοδο συναντούσες το μικρό μουσείο που φέτος φιλοξενεί κοστούμια από παραστάσεις των Περσών, από το 1930 μέχρι σήμερα. Περνώντας μπρος από το μουσείο, ο φύλακας μας ρώτησε γιατί φύγαμε νωρίτερα. Όταν άκουσε την απάντηση ξέσπασε. Πάει, την χάλασαν την Επίδαυρο, μας είπε. Αυτά και πολλά άλλα. Τα ίδια και όλοι οι υπάλληλοι του θεάτρου. Άνθρωποι που εργάζονται χρόνια εκεί. Μπήκαμε στο μουσείο και μείναμε έκθαμβοι. Βλέποντας κανείς τις στολές των ηρώων που φόρεσαν κάποτε ένας Μινωτής και μια Παξινού, βλέποντας τα κοστούμια του Τσαρούχη και των άλλων δημιουργών, καταλάβαινε το μέγεθος της κακοποίησης που είχε γίνει εκείνο το βράδυ στον Αισχύλο.
Δεν είμαι ειδικός στο αρχαίο θέατρο, αλλά αυτό που συνέβη δεν ήθελε να είσαι ειδικός να το καταλάβεις.
Συστήνω λοιπόν σε όσους είχαν σκοπό να δούνε την συγκεκριμένη παράσταση να μην κάνουν τον κόπο να πάνε. Και αυτό για δύο λόγους.
1ον διότι θα χάσουν τον χρόνο τους και θα οργιστούν.
2ον Διότι έτσι θα δώσουμε ένα ηχηρό μήνυμα σε όλους αυτούς ότι οι διασκευές τους στα έργα των αρχαίων συγγραφέων δεν είναι αποδεκτές και συνιστούν κακοποίηση.
Επίσης, αυτό που πρέπει όλοι μας να στηλιτεύσουμε είναι ότι αυτή η αηδία χρηματοδοτήθηκε από όλους εμάς, μιας και με χρήματα του Ελληνικού λαού επιδοτείται το Εθνικό Θέατρο.
Δυστυχώς πολλοί "πρωτοποριακοί" και "νεωτεριστές" σκηνοθέτες κακοποιούν εδώ και πάρα πολλά χρόνια το αρχαίο δράμα. Ημιμάθεια ή ασέβεια στον αρχαίο λόγο μάλλον...
ΑπάντησηΔιαγραφήΌσο για τα συγχρονα "κοστούμια" είναι θέμα αισθητκής. Και ο Τσαρούχης στις θρυλικές παραστάσεις των Τρωάδων στο θέατρο-Parking της Καπλανών χρησιμοποίησε σύγχρονα κοστούμια, αλλά ήταν τόσο όμορφα και αισθητικά υψηλού επιπέδου που νόμιζες οτι ήταν απολύτως απαραίτητα για το ύφος της παράστασης.
Αλλά ο Τσαρούχης ήταν μοναδικός...
Σήμερα επαινούνται (δημοσίως) "ενδυματολόγοι" που μετατρέπουν τους ανθρώπους σε τσούλες. Δες δηλώσεις της Αννας Βίση για την αμερικανίδα "ενδυματολόγο" της...
Δεν παραξενεύτηκα καθόλου διαβάζοντας τι έγινε επί σκηνής στους Πέρσες του Αισχύλου. Στη Γερμανία είναι της μόδας το λεγόμενο Regietheather, ελευθερα μεταφρασμένα το θέατρο του σκηνοθέτη και σημαίνει ότι το κείμενο ενός θεατρικού έργου είναι στην διάθεση του σκηνοθέτη, ομοιότητες με το πρωτότυπο κείμενο είναι τυχαίες και όχι αναγκαστικά ηθελημένες. Το παρήγορο είναι ότι θύματα του Regietheater είναι θεατρικά έργα κάθε είδους όλων των συγγραφέων/δημιουργών και ότι κανεις δεν αναφέρει στις παραστάσεις του είδους αυτού τον ορο εδιδάχθη για μια τραγωδία/κωμωδία όπως χρησιμοποιούνταν για τις θεατρικές παραστάσεις στην αρχαιότητα. Σε μια συνέντευξη του ο Peter Stein είπε πως εκτος Γερμανίας χλευάζουν με το Regietheater.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑσέβεια είναι κατ’ αρχάς να γενικεύεται την άποψή σας και να καλείτε τον κόσμο να απορρίψει μια παράσταση πριν καν την παρακολουθήσε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπορεί να μην είμαι ειδική στην αρχαία τραγωδία αλλά είναι αυτονόητο ότι ο καθένας πριν πάει να δει μια παράσταση έχει διαβάσει πέντε στοιχειώδη πράγματα για το έργο και τον σκηνοθέτη.
Ήταν γνωστό λοιπόν ότι επρόκειτο για διασκευή άρα δεν θα παρακολουθούσατε κλασσικό αρχαίο δράμα.
Δεν λέω ότι η παράσταση ήταν καταπληκτική αλλά σίγουρα δεν καταπάτησε ο Γκότσεφ τον Αισχύλο. Δηλαδή αν φορούσαν χιτώνες θα ήμαστε ευχαριστημένοι?
Ο Γκότσεφ εξηγεί σε συνεντεύξεις του τις αλλαγές αλλά κανείς δυστυχώς δεν ασχολείται μ αυτά. Κι αυτό γιατί είμαστε συντηρητικοί και νομίζουμε ότι το θέατρο είναι μουσείο. Περιμένουμε να δούμε αυτό που εμείς έχουμε στο μυαλό μας και αν δε γίνει αυτό αρχίζουμε να γιουχάρουμε. Είναι λογικό γιατί η Επίδαυρος έχει γίνει in. Ποιος ήξερε ποιος είναι ο γκότσεφ πριν την Επίδαυρο ή ποιος είχε ασχοληθεί να μάθει μεταγενέστερα?
Νομίζουμε ότι η δουλειά κάποιου είναι σα τα φασολάκια που αγοράζουμε από το super market, αν είναι χαλασμένα ζητάμε τα λεφτά μας πίσω…Εμείς είμαστε οι σύγχρονοι Πέρσες! Ντροπή μας!
Πάντως μην παρουσιάζεται μια ψεύτικη εικόνα. Ήταν πολλοίς ο κόσμος που χειροκρότησε το έργο και εξοργίστηκε με τους βάνδαλους νεοέλληνες που ούρλιαζαν στη μέση. Αν δεν κρατιόντουσαν θα μπορούσαν να φύγουν, να μην χειροκροτήσουν, ή και να γιουχάρουν στο τέλος σεβόμενοι αυτούς που κάθονταν δίπλα τους και ήθελαν να παρακολουθήσουν.
Νομίζουμε ότι η δουλειά κάποιου είναι σα τα φασολάκια που αγοράζουμε από το super market, αν είναι χαλασμένα ζητάμε τα λεφτά μας πίσω…Εμείς είμαστε οι σύγχρονοι Πέρσες! Ντροπή μας!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠάντως μην παρουσιάζεται μια ψεύτικη εικόνα. Ήταν πολλοίς ο κόσμος που χειροκρότησε το έργο και εξοργίστηκε με τους βάνδαλους νεοέλληνες που ούρλιαζαν στη μέση.
------------------
Ηλίθια και μαλακισμένη γερμανίδα, να πας να γαμηθείς πουθενά αλλού!
Τα λάθη σου στην ελληνική γλώσσα δεν θα μας πειράξουν τόσο, μια και είσαι ξένη.
Αλλά η άθλια προσπαθειά σου 1) να υποστηρίξεις τον γερμανοβούλγαρο συμπατριώτη σου στο ξεκάρφωτο
2) να μας κατηγορήσεις κι από πάνω ευθέως για όσα ισχύουν για τους γερμανούς στην πραγματικότητα,
είναι δείγμα για το πόσα γερμανικά κωλόπαιδα έχουν μαζευτεί στην Ελλάδα από παντού.
Η αιτία είναι σαφής: αισθάνεσαι να βάλλεσαι κι εσύ, αφού όχι μόνο μοιάζεις με τους Πέρσες κατά έναν τρόπο, αλλά η φυλή σου έχει αποδειχτεί ότι είναι δεκάδες φορές βαρβαρότερη από κείνους.
Λοιπόν, Γοτθικό τσόκαρο... άδειασέ μας τη γωνιά, μην τα πάρουμε στο κρανίο!
Ηταν η σημαντικότερη Περσες που ειδαμε εδω και χρόνια. Εκπληκτικη καινοτομια, ακρος πολιτική προσέγγιση, εξαιρετες ερμηνειες, ειδικά της Αμαλίας Μουτουση, και ενα απιστευτης ομορφιάς σκηνικό του Μαρκ Λαμμερτ. Μερικοι αξεστοι αποχωρισαν ναι, αλλα ηταν εκείνοι που ηρθαν για να φυγουν. Αχ νεοελληνες, ειναι αργα πια..και το πρωι εχει πρωινάδικο στο Star Channel εεεε...
ΑπάντησηΔιαγραφήτο έργο τέχνης όταν φεύγει από τα χέρια του δημιουργού του αποκτά δική του υπόσταση, ημιμαθείς νεοέλληνες. πέφτετε το βράδυ για ύπνο και ονειρεύεστε να πάρετε την ισταμπούλ μέσα σε πόρσε καγιέν και να τη γεμίσετε ινβέρτερ αιρκοντίσιον.
ΑπάντησηΔιαγραφήανοίξτε την τηλεόραση στο σταρ και στην πετρούλα, γιατί αυτό σας ταιριάζει.
κι άλλη φορά να μην πατήσετε στο θέατρο, γιατί σας πέφτει πολύ για τον ατροφικό σας εγκέφαλο.
ιππίας
Δεν βλέπουμε όλοι την Πετρούλα, αλλά και δεν έχουμε καμία διάθεση να βλέπουμε την κακοποίηση των Αρχαίων Συγγραφέων.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπίσης, πολύ καλή η παρατήρηση ενός φίλου ότι πριν πάμε σε μια παράσταση πρέπει να ρωτάμε που πηγαίνουμε.
Διαβάστε όμως κυρίες και κύριοι τι λέει στην ιστοσελίδα του το Ελληνικό Φεστιβάλ. ΠΕΡΣΕΣ ΤΟΥ ΑΙΣΧΥΛΟΥ και όχι διασκευή του έργου από τον τάδε σκηνοθέτη. Ακόμη, δεν υπήρχε ούτε μια φωτογραφία της παράστασης για να δούμε τα κόκκινα και πράσινα μπλουζάκια, αλλά και τις τιράντες του Χατζησσάβα. Από που θα ενημερωθούμε; Και για όσους λένε πως όλα έγιναν καλά, σας μεταφέρω κάτι που μου είπε ένας εργαζόμενος επί 30 χρόνια στην Επίδαυρο. Εδώ δεν κυβερνάει η Επίδαυρος αλλά η Αθήνα. Αυτός είναι ο λόγος που βλέπουμε τόσες αηδίες.
Και φυσικά, αν ήθελε ο σκηνοθέτης να κάνει την υπέρβασή του, ας την έκανε με δικά του έξοδα και όχι εις βάρος του Ελληνικού λαού.
Ας ανέβαζε την παράσταση μόνος τους και ας περίμενε να τα κονομήσει από τα εισιτήρια.
Όμως, βρήκαν όλοι τον εύκολο δρόμο. Πληρώνει το κράτος και όλα καλά και ωραία.
Κατά τα άλλα οι άνεργοι ζουν με επίδομα ανεργία 410 ευρώ.
Αυτά και αν χρειαστεί θα επανέλθω, με όνομα και επώνυμο.
Γιώργος Αμβροσίου
Ηλίθια ζώα, και το Star γερμανικό είναι, όπως και τα πρωινάδικά του, όπως και τα περισσότερα τσόκαρα εκεί μέσα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠοιόν χλευάζετε επομένως, ηλίθιοι γερμανοί; Τους εαυτούς σας!
Βλήτα!
Έξω από τη χώρα. Ραους!
Γότθοι, όταν θελήσουμε να δούμε γερμανικά θεατρικά, θα σας φωνάξουμε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚάτω τα ξερά σας από ελληνικά έργα.
Δεν είναι καλλιτεχνία να ντύνεις 12
ηθοποιούς σαν καραγκιόζηδες - αυτό είναι πανεύκολο και μπορεί να το κάνει ο καθένας.
Επίσης, όταν θέλετε να κάνετε δωρεαν διακοπές στην Ελλάδα, και ταυτόχρονα να ματσωθείτε, να μας το λέτε πιο μπροστά. Μπορεί να σας εκπληρώσουμε την επιθυμία.
Αλλά δεν χρειάζεται να νοικιάζετε την Επίδαυρο και να παίζετε «θέατρο» ότι ΔΗΘΕΝ παρουσιάζετε αρχαιοσύγχρονο ελληνικό Θέατρο!
Μαγκιές να πάτε να πουλήσετε αλλού!
Γερμανοί, πάτε καλύτερα στην Άγκυρα στα φιλαράκια σας, να παίξετε τουρκικά έργα. Θα έχετε μεγάλη επιτυχία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑλλά ξέχασα ότι εκεί δεν έχει θάλασσα για να κάνετε τα μπάνια σας.
Μπορείτε τότε να πάτε στη Μάλτα.
Εδώ δεν έχετε δουλειά.
Λεον Καπακης και ιππίας
ΑπάντησηΔιαγραφήΔύο μόνον παρατηρήσεις για εσάς και το σκηνοθέτη της παράστασης:
"Κρείττον το σιγάν"
"Μέτρον άριστον"
Καλή χώνεψη...
Προς Ο/Η Ανώνυμους κοπρίτες:
ΑπάντησηΔιαγραφήΟταν έχετε σκουπίσει τους αφρούς απ΄ τα βρομόστομά σας- οταν σταματήσετε για λίγο να επιδεικνύετε την εγκυκλοπαιδική σας μόρφωση αφοδεύοντας δημοσίως και βγάλετε την καταϊδρωμένη σημαιούλα απο πάνω σας, πιάσ απ΄ του ντουλάπ το Χρυσό Οδηγό και ψάξ το γράμμα ΄Ψ. Και η Παναγιά μαζί σας.