GRID_STYLE

NONE

ΡΟΗ:

latest

Οι «Πέρσαι» και οι λάθος αποδέκται...

Του Αντώνη-Μάριου Παπαγιώτη . Παρασκευή, 17 Ιουλίου 2009, δώδεκα και κάτι μετά τα μεσάνυχτα. Επίδαυρος. Το κοινό διχασμένο. Πολλοί χειροκρο...

Του Αντώνη-Μάριου Παπαγιώτη
.
Παρασκευή, 17 Ιουλίου 2009, δώδεκα και κάτι μετά τα μεσάνυχτα. Επίδαυρος. Το κοινό διχασμένο. Πολλοί χειροκροτούν, άλλοι γιουχάρουν, πιστοποιώντας ότι διατηρούμε αναλλοίωτα τα κληρονομικά στοιχεία των βαρβάρων που μας κατέκτησαν, παρά των απογόνων που μας ανέδειξαν. Κόσμος όρθιος σφυρίζει και επευφημεί δυνατά, για να καλύψει τα γιουχαΐσματα και τις ρατσιστικές κραυγές των υπολοίπων. «Ο Βούλγαρος γελοιοποίησε τον Αισχύλο.. Ντροπή και αίσχος..!». Μετά την περίφημη παράσταση των Περσών στο Deutsches Theater του Βερολίνου, η οποία τιμήθηκε ως παράσταση της χρονιάς για το γερμανόφωνο θέατρο το 2006, ο Dimiter Gotscheff (βουλγαρικής καταγωγής, αλλά πολιτογραφημένος Γερμανός) σκηνοθέτησε στο αργολικό θέατρο τους «Πέρσες» του Αισχύλου, προτείνοντας μια νέα εκδοχή.
Η σύλληψη του και η σκηνοθετική του οπτική, φαντάζει αριστουργηματική στα ταπεινά μου μάτια. Μοίρασε τον ρόλο του Αγγελιαφόρου σε επτά, που μιλούσαν...

ταυτόχρονα, ρυθμικά και πολυτονικά, μετέτρεψε τον χορό των γερόντων σε χορό γυναικών, εισήγαγε ένα νέο πρόσωπο στη δράση, που είχε ρόλο αφηγηματικό και επεξηγηματικό, χρησιμοποίησε σύγχρονη ενδυματολογία (ψηλοτάκουνη γόβα, t-shirts, papillon, γραβάτες, τιράντες, πουκάμισα, γυναικείο παντελόνι), δανείστηκε το σαιξπηρικό τρελό για νʼ αποδώσει το ρόλο του Ξέρξη, του επιζώντα της τραγωδίας, του υπαίτιου της συμφοράς, του εξουθενωμένου, του αλαζόνα, του ευτελισμένου.
Η χρήση ενός μόνο σκηνικού βοηθήματος για την ανάδειξη του αξεπέραστου φυσικού κάλλους της περιοχής αποτέλεσε το σημείο εκείνο που αναδεικνύει την εμπνευσμένη και πεφωτισμένη σκηνοθεσία. Ένα μπλε φόντο, επηρεασμένο από τη ταινία σταθμό του Κιουμπρικ, «Η Οδύσσεια του διαστήματος», έρχεται να γεννήσει περισσότερα ερωτήματα παρά να απαντήσει σε απορίες, καταδηλώνοντας τη μάχη του ανθρώπου με το άγνωστο, τη καταλυτική δύναμη ή την αφοπλιστική αδυναμία του έναντι των θεών και της φύσης, τη πάλη με την άβυσσο της ίδιας της ύπαρξής του, την άγρια και ελεύθερη σκέψη που υπογραμμίζει το μπλε της θάλασσας, την αέναη κίνηση όλων που δηλώνεται με την κυκλική περιστροφή. Ίσως, οι ερμηνείες των ηθοποιών να μην βόηθησαν στην ανάδειξη της σκηνοθετικής ευφυΐας, ίσως να μην έγινε η υπέρβαση στην υποκριτική δεινότητα, αυτό όμως σε καμία περίπτωση δεν αποδυναμώνει τον Gotscheff.
Εξάλλου, ο ίδιος ο σκηνοθέτης «προειδοποιούσε» σε συνεντεύξεις του ότι δεν απευθύνεται στο μέσο θεατή. Και πράγματι, έτσι πιστεύω ότι πρέπει κάποιος να προσεγγίζει παραστάσεις στην Επίδαυρο. Μπορεί η κ. Μουτούση να επαναπαύτηκε στο παρουσιαστικό της που ήταν ωσάν ιδανικό για το ρόλο της Άτοσσας (της μητέρας του Δαρειογέννητου Ξέρξη), μπορεί το τρακ να κυρίευσε το κ. Χατζησάββα (Δαρείος) και να ήταν κατάδηλο στο ηχόχρωμα της φωνής του, μπορεί η ορθοφωνία του κ. Καραθάνου (Δαρείος) να είχε μια προβληματική, αλλά τίποτα δεν είναι ικανό να υποβαθμίσει τη Σκηνοθετική Άποψη. Εξαίρεση αποτελεί η Λένα Κιτσοπούλου, που η ερμηνεία της ως προσώπου-αφηγητή (ρόλος που δικαιολογεί τη χρήση του μικροφώνου ως προσώπου «εξωθεατρικού», για την οποία ακούστηκαν αρνητικά σχόλια) καθήλωνε.

Οι «Πέρσαι» αποτελούν τον απώτερο πρόγονο του παγκοσμίου θεάτρου. Είναι το παλαιότερο σωζόμενο θεατρικό έργο, η μοναδική τραγωδία που δεν αντλεί το θέμα της από τη μυθολογία αλλά επικεντρώνεται σε ένα ιστορικό γεγονός, στον αντίκτυπο που είχε στην περσική αυλή η συντριπτική ήττα των Περσών στη Ναυμαχία της Σαλαμίνας. Αποτελεί ένα από τα σπουδαιότερα αντιπολεμικά κείμενα της παγκόσμιας δραματουργίας, όπου ο Αισχύλος χειρίζεται το θέμα της ήττας των Περσών, μέσα από το πρίσμα της υπέρμετρης αλαζονείας, της ύβρης και της τιμωρίας από τους θεούς, χωρίς περιττούς κομπασμούς υπεροχής, αλλά με το μεγαλείο του άξιου νικητή.
Ανάμεσα στο κοινό του, ξεχώρισα τον Υπουργό Δικαιοσύνης, κ. Δένδια, τον πρώην Πρόεδρο του Συνασπισμού κ. Κωνσταντόπουλο (ο οποίος με έναν ιδιαιτέρα ένθερμο ασπασμό και μια μεγάλη αγκαλιά, χαιρέτησε τον Υπουργό, κερδίζοντας εκείνος το βραβείο της υποκριτικής), το γνωστό ποινικολόγο και μόνιμο «θαμώνα» της Επιδαύρου, κ. Λυκουρέζο, τον επιχειρηματία και αντιπρόεδρο του Ολυμπιακού, κ. Πέτρο Κόκκαλη, τους ηθοποιούς, Νικήτα Τσακίρογλου και την επιβλητικά όμορφη κ. Ματσούκα. Συγκράτησα για προσωπικό παραδειγματισμό και υπενθύμιση σε στιγμή αδυναμίας, τη φράση «η ύβρης αν ανθίσει, καρπίζει το στάχυ του ολέθρου» και θεωρώ ότι οι παρευρισκόμενοι δε διακρίνονται για την υπέρμετρη αλαζονεία τους και δε κινδυνεύουν απʼ αυτή. Σκέφτομαι όμως ότι εξέλειπαν εκείνοι που θα μπορούσαν να παραδειγματιστούν. Δε θα στους αναφέρω. Τους γνωρίζεις πια. Μένει εσύ, σε ρόλο «Δία», να «στέκεσαι κριτής σε κάθε υπεροψία και να τιμωρείς αμείλικτα το θράσος τους»...

6 σχόλια

  1. Κύριοι της κυβέρνησης, το μόνο που μπορεί να μας σώσει από την καταστροφή σε σχέση με τα οικονομικά, είναι να υποχρεώσετε να συνδεθούν στο INTERNET, όλα τα σημεία πωλήσεων, από περίπτερο μέχρι SUPER MARKET, με κάποια υπηρεσία του Υπουργείου Οικονομικών που θα βλέπει τις συναλλαγές τους, τις πωλήσεις τους., σε πραγματικό χρόνο, και αυτομάτως τον οφειλόμενο ΦΠΑ.
    Και για όποιον αρνηθεί την σύνδεση του στο Υπουργείο να του αφαιρείτε αμέσως η άδεια λειτουργίας.
    Σε όποιον αρέσει να δουλέψει έτσι ας δουλέψει, οι υπόλοιποι έτσι και αλλιώς είναι άχρηστοι και επιζήμιοι για τον Ελληνικό λαό.
    Παράλληλα θα βγάλετε στην αγορά ανθρώπους από την ΚΥΠ, από τον ΣΔΟΕ, που είναι Εθνική ανάγκη να τον αναστήσετε και με αυξημένη ισχύ, και να αφήσετε κατά μέρος τις σκέψεις όπως επειδή δημιουργήθηκε επί Πασόκ, και ανδρώθηκε, αλλά τα πήγε θαυμάσια, εσείς πρέπει να τον θάψετε επειδή κάποιοι ανεγκέφαλοι που υπάρχουν και σε εσάς και σε όλα τα κόμματα και τα σπίτια δεν βλέπουν πέρα από την μύτη τους, και αυτά είναι για κακομοίρηδες και αποτυχημένους, από την εφορία, και να κάνουν διαπιστώσεις εάν οι οπουδήποτε πωλητές, περνούν τις πωλήσεις και με πραγματικές ποσότητες και τιμές στο INTERNET, στο Υπουργείο Οικονομικών.
    Θα υπάρξουν βεβαίως αντιδράσεις, αλλά θα είναι από τους κλέφτες, και σαν κλέφτες θα τους αντιμετωπίσετε, και προπαντός όχι με το γάντι.
    Και φυσικά στο εγχείρημα αυτό θα ξεκινήσετε από δυο επαγγέλματα, από τα Φαρμακεία, και τα Βενζινάδικα.
    Έχετε σκεφτεί ποτέ πόσα δισεκατομμύρια περνούν από τα φαρμακεία;
    Πόσα δισεκατομμύρια περνούν από τα Βενζινάδικα;
    Εμπρός λοιπόν να σας πει ο Ελληνικός λαός ένα μπράβο με την καρδιά του, και όχι από κακομοιριά ή από συμφέρον!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ρε ηλίθιε Παπαγιώτη, ο Αισχύλος είναι διαχρονικός γιαυτά τα οποία έγραψε!
    Όχι για τις μαλακίες του κάθε τυχάρπαστου διασκευαστή του!
    Έχετε ξεφύγη από την θολοκουλτούρα και περάσατε στην βοθροκουλτούρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Η προσφορα του Gotscheff και άλλων σκηνοθετών αναλογου διαμετρήματος συνισταται στο ότι πολλοί θεατές θα στραφούν στα πρωτότυπα κείμενα από περιέργεια τουλάχιστον για το αν αυτά που τους παρουσιάζουν οι σκηνοθέτες αυτοί βρίσκονται και στο πρωτότυπο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΠΡΟΣΟΧΗ ΠΡΟΣΟΧΗ!!!! ΑΠΟΚΑΛΥΨΙΣ.

    Το εβραιοπουσταριο/Σαγιαν "Blooper" (με τη βουλα), "Καρατζαφυρερ", κλπ., κλπ., χειριζομενο και αλλα τινα τοπονυμια ειναι ο ιδιος ο Καψοκωλης!!

    Μην εκλπησεσθε λοιπον γιατι δεν ανεβαζει τα σχολια σας το μουνοπανο αυτο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ευριπιδης Στυλιανιδης Σκανδαλο

    Να συλληφθουν τωρα οι βασανιστες της ΕΘΕΛ

    Αυτη στη στιγμη 17.45 στην συμβολη Καναρη και Σκουφα τρεις ελεγκτες της ΕΘΕΛ Συυλιανιδη

    με υφος μπραβων της νυχτας κατεβασαν με την βια μια ηλικιωμενη ισπανοφωνη κυρια για

    την επιβαλουν προστιμο γιατι ΔΕΝ ειχε εισητηριο σε μια Αθηνα που ΔEΝ ΔΟΥΛΕΥΕΙ τιποτα ουτε τα εκδοτηρια εισητηριων

    Ποιος θα πληρωσει τα ψυχικα και σωματικα βασανιστηρια των τραμπουκων βασανιστων "ελεγκτων" της ΕΘΕΛ.

    Παρακαλειται η ασφαλεα Αθηνων και το 100 να συλλαβει τους βασανιστες "ελεγκτες" με αυτοφορες διαδικασιες

    Περαστικοι και περιοικοι γιουχαισαν τους νταηδες της ΕΘΕΛ

    Αυτοι κυριοι ειναι οι "νονοί" της δεξιας

    Αθηνα 4- 8-09

    Δημοκρατικοι Κατοικοι Κολωνακιου

    Παρακληση:

    να το κανετε πρωτοσελιδο για να συληφθουν και να δικαστουν οι νταηδες βασανιστες της ΕΘΕΛ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΠΡΟΣΟΧΗ! Την ευθύνη για το περιεχόμενο των σχολίων φέρει αποκλειστικά ο συγγραφέας τους και όχι το site. Η ανάρτηση των σχολίων μπορεί να έχει μια μικρή χρονική καθυστέρηση

Αρχειοθήκη ιστολογίου

ΦΟΡΜΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *