.. Του Αγίου . Ολοένα και περισσότερο , στις μέρες μας, συμπιέζεται η κοινωνική συνείδηση στις συμπληγάδες του λαϊκισμού και της αφοριστική...
Του Αγίου
.
Αυτή, ακριβώς, η δημοκρατική προσέγγιση, στο βαθμό που ερμηνεύεται ιδεολογικά, οδηγεί εξελικτικά στο σοσιαλισμό, ο οποίος, με αυτή την εκδοχή, δεν αποτελεί αυτοσκοπό και το τέλος του κοινωνικού μετασχηματισμού, αλλά απλώς μια νέα φάση, πολύ λιγότερο βάρβαρη, από τον καπιταλισμό.
Τούτη η δημοκρατική πορεία δεν εννοείται ιδανικά, δίχως συγκρούσεις, αίμα και χωρίς χαμένους. Η διαλεκτική της είναι συνυφασμένη με την πολιτική σύγκρουση και την διαρκή (ιδεολογική) ερμηνεία της πραγματικότητας. Ο αγώνας για τα ανθρώπινα, κοινωνικά και πολιτικά δικαιώματα, ενσωματώνει πλέον την αγωνία για το οικοσύστημα, προσεγγίζοντας την οικονομία με περιβαλλοντικά κριτήρια, σε τέτοιο βαθμό που ακόμη και η έννοια του κέρδους μεταβάλλεται.
Αυτή τη δημοκρατική δυναμική επιχειρεί να περιστείλει ο λαϊκισμός.
Σταματήστε να θεωρητικολογείτε, μας λένε, τα πράγματα είναι απλά, ο πολίτης γνωρίζει την πραγματικότητα και δεν χρειάζεται τη διανόηση.
Βέβαια, το ορθό είναι ότι ο λαϊκισμός απεχθάνεται τη διανόηση και κολακεύοντας τον πολίτη, τον οποίο αντιμετωπίζει σαν μάζα, επιχειρεί να υποβαθμίσει και να συκοφαντήσει την ανάγκη για ερμηνεία αυτού που συμβαίνει.
Δίχως αυτήν, η πραγματικότητα θα δομείται αποκλειστικά στο πλαίσιο της κατασκευής γεγονότων από τα ΜΜΕ, το οποίο συνδέεται αρμονικά με τον αφοριστικό λόγο ακροδεξιών και σταλινικών.
Οι λαϊκιστές προσδίδουν μυθική διάσταση στο λαό, ακριβώς για να αποφύγουν να αντιμετωπίσουν την πολιτική διαλεκτική που συνέχει την ύπαρξη του.
Ο πολίτης μετουσιώνεται σε (πραγματικά) πολιτικό όν, όχι μέσω της εθνικής ή ταξικής του συνείδησης, αλλά δια της ιστορικής συνείδησης. Δηλαδή, μέσω της διαλεκτικής προσέγγισης του καθημερινού συμβάντος, το οποίο ανάγεται σε γεγονός στη συνείδηση του μέσα από μια σύνθετη πολιτισμική διαδικασία, στην οποία καταλυτικό ρόλο παίζει η ιδεολογία του. Μόνον έτσι η κοινωνική δράση γίνεται συνειδητή διαδικασία και δεν αποτελεί κοινωνικό αυτοματισμό. Μόνον έτσι η πολιτική συναρτάται με την καθημερινότητα και αλληλοεπηρεάζονται, εμπλουτίζοντας το συνειδησιακό οικοδόμημα του ατόμου με κοινωνικότητα, η οποία εμπεριέχει την αλληλεγγύη.
Η ερμηνεία, λοιπόν, σε συνάρτηση με την ιδεολογική νοηματοδότηση του πραγματικού, είναι ίσως η μόνη αντίσταση στον ισοπεδωτικό λαϊκισμό, που κολακεύει το λαό με μυθικές ικανότητες και αλλόκοτες ιδιότητες, οι οποίες στον μόνο που είναι χρήσιμες είναι στον επίδοξο αυταρχικό εξουσιαστή του.
Οι βαρβαρότητα του λαϊκισμού προσβάλλει στην ουσία την ιστορική ύπαρξη της ανθρωπότητας και αποτελεί προσβολή του δημοκρατικού πολιτισμού της. Είναι ο πιο ύπουλος εχθρός για την πρόοδο και την εξέλιξη των κοινωνιών.
---------------------------------------
.
Ολοένα και περισσότερο, στις μέρες μας, συμπιέζεται η κοινωνική συνείδηση στις συμπληγάδες του λαϊκισμού και της αφοριστικής σκέψης.
Ο λαϊκισμός εμφανίζεται σήμερα με δύο κύριες μορφές. Πρόκειται για τον δεξιό λαϊκισμό, που αντιμάχεται την ιδεολογία και τον αριστερό λαϊκισμό, ο οποίος ενστερνιζόμενος τη «θεωρία της κατάρρευσης», αυτό που στην πολιτική φιλοσοφία απαντάται ως Zusammenbruchstheorie, οικοδομεί την ιδεολογία πάνω στην (αναπόδραστη) βεβαιότητα της κατάρρευσης του καπιταλισμού.
Και στις δύο περιπτώσεις διακρίνουμε τη κυριαρχία της τελεολογίας και την υποχώρηση της αιτιότητας, στη διαμόρφωση της συνείδησης. Έτσι, ένας ιδιόμορφος φονταμενταλισμός ανατέλλει και απειλεί το οικοδόμημα της δημοκρατίας, το οποίο σχετικοποιώντας την αντίθεση ελευθερία-ισότητα παρήγαγε μια μορφή αιτιοκρατικής λογικής, ικανής να διαχειριστεί πολιτικά το κοινωνικό χάος.Αυτή, ακριβώς, η δημοκρατική προσέγγιση, στο βαθμό που ερμηνεύεται ιδεολογικά, οδηγεί εξελικτικά στο σοσιαλισμό, ο οποίος, με αυτή την εκδοχή, δεν αποτελεί αυτοσκοπό και το τέλος του κοινωνικού μετασχηματισμού, αλλά απλώς μια νέα φάση, πολύ λιγότερο βάρβαρη, από τον καπιταλισμό.
Τούτη η δημοκρατική πορεία δεν εννοείται ιδανικά, δίχως συγκρούσεις, αίμα και χωρίς χαμένους. Η διαλεκτική της είναι συνυφασμένη με την πολιτική σύγκρουση και την διαρκή (ιδεολογική) ερμηνεία της πραγματικότητας. Ο αγώνας για τα ανθρώπινα, κοινωνικά και πολιτικά δικαιώματα, ενσωματώνει πλέον την αγωνία για το οικοσύστημα, προσεγγίζοντας την οικονομία με περιβαλλοντικά κριτήρια, σε τέτοιο βαθμό που ακόμη και η έννοια του κέρδους μεταβάλλεται.
Αυτή τη δημοκρατική δυναμική επιχειρεί να περιστείλει ο λαϊκισμός.
Σταματήστε να θεωρητικολογείτε, μας λένε, τα πράγματα είναι απλά, ο πολίτης γνωρίζει την πραγματικότητα και δεν χρειάζεται τη διανόηση.
Βέβαια, το ορθό είναι ότι ο λαϊκισμός απεχθάνεται τη διανόηση και κολακεύοντας τον πολίτη, τον οποίο αντιμετωπίζει σαν μάζα, επιχειρεί να υποβαθμίσει και να συκοφαντήσει την ανάγκη για ερμηνεία αυτού που συμβαίνει.
Δίχως αυτήν, η πραγματικότητα θα δομείται αποκλειστικά στο πλαίσιο της κατασκευής γεγονότων από τα ΜΜΕ, το οποίο συνδέεται αρμονικά με τον αφοριστικό λόγο ακροδεξιών και σταλινικών.
Οι λαϊκιστές προσδίδουν μυθική διάσταση στο λαό, ακριβώς για να αποφύγουν να αντιμετωπίσουν την πολιτική διαλεκτική που συνέχει την ύπαρξη του.
Ο πολίτης μετουσιώνεται σε (πραγματικά) πολιτικό όν, όχι μέσω της εθνικής ή ταξικής του συνείδησης, αλλά δια της ιστορικής συνείδησης. Δηλαδή, μέσω της διαλεκτικής προσέγγισης του καθημερινού συμβάντος, το οποίο ανάγεται σε γεγονός στη συνείδηση του μέσα από μια σύνθετη πολιτισμική διαδικασία, στην οποία καταλυτικό ρόλο παίζει η ιδεολογία του. Μόνον έτσι η κοινωνική δράση γίνεται συνειδητή διαδικασία και δεν αποτελεί κοινωνικό αυτοματισμό. Μόνον έτσι η πολιτική συναρτάται με την καθημερινότητα και αλληλοεπηρεάζονται, εμπλουτίζοντας το συνειδησιακό οικοδόμημα του ατόμου με κοινωνικότητα, η οποία εμπεριέχει την αλληλεγγύη.
Η ερμηνεία, λοιπόν, σε συνάρτηση με την ιδεολογική νοηματοδότηση του πραγματικού, είναι ίσως η μόνη αντίσταση στον ισοπεδωτικό λαϊκισμό, που κολακεύει το λαό με μυθικές ικανότητες και αλλόκοτες ιδιότητες, οι οποίες στον μόνο που είναι χρήσιμες είναι στον επίδοξο αυταρχικό εξουσιαστή του.
Οι βαρβαρότητα του λαϊκισμού προσβάλλει στην ουσία την ιστορική ύπαρξη της ανθρωπότητας και αποτελεί προσβολή του δημοκρατικού πολιτισμού της. Είναι ο πιο ύπουλος εχθρός για την πρόοδο και την εξέλιξη των κοινωνιών.
"—Γιατί ο αυτοκράτωρ μας τόσο πρωί σηκώθη,
ΑπάντησηΔιαγραφήκαι κάθεται στης πόλεως την πιο μεγάλη πύλη
στον θρόνο επάνω, επίσημος, φορώντας την κορώνα;
— Γιατί οι δυο μας ύπατοι κ’ οι πραίτορες εβγήκαν
σήμερα με τες κόκκινες, τες κεντημένες τόγες·
γιατί βραχιόλια φόρεσαν με τόσους αμεθύστους,
και δαχτυλίδια με λαμπρά, γυαλιστερά σμαράγδια·
γιατί να πιάσουν σήμερα πολύτιμα μπαστούνια
μ’ ασήμια και μαλάματα έκτακτα σκαλιγμένα;
Γιατί οι βάρβαροι θα φθάσουν σήμερα·
και τέτοια πράγματα θαμπώνουν τους βαρβάρους.
— Γιατί ν’ αρχίσει μονομιάς αυτή η ανησυχία
κ’ η σύγχυσις. (Τα πρόσωπα τι σοβαρά που εγίναν).
Γιατί αδειάζουν γρήγορα οι δρόμοι κ’ η πλατέες,
κι όλοι γυρνούν στα σπίτια τους πολύ συλλογισμένοι;
Γιατί ενύχτωσε κ’ οι βάρβαροι δεν ήλθαν.
Και μερικοί έφθασαν απ’ τα σύνορα,
και είπανε πως βάρβαροι πια δεν υπάρχουν.
__
Και τώρα τι θα γένουμε χωρίς βαρβάρους.
Οι άνθρωποι αυτοί ήσαν μια κάποια λύσις."
K. Καβάφης
Αφιερωμένο εξαιρετικά σε θεωρητικολογούντες χαρτογιακάδες και επαναστάτες του καναπέ.
Νέμεσις που είσαι βρε Νέμεσις να μεταφράσεις;
ΑπάντησηΔιαγραφή"Ο πολίτης μετουσιώνεται σε (πραγματικά) πολιτικό όν, όχι μέσω της εθνικής ή ταξικής του συνείδησης, αλλά δια της ιστορικής συνείδησης. Δηλαδή, μέσω της διαλεκτικής προσέγγισης του καθημερινού συμβάντος, το οποίο ανάγεται σε γεγονός στη συνείδηση του μέσα από μια σύνθετη πολιτισμική διαδικασία, στην οποία καταλυτικό ρόλο παίζει η ιδεολογία του. Μόνον έτσι η κοινωνική δράση γίνεται συνειδητή διαδικασία και δεν αποτελεί κοινωνικό αυτοματισμό. Μόνον έτσι η πολιτική συναρτάται με την καθημερινότητα και αλληλοεπηρεάζονται, εμπλουτίζοντας το συνειδησιακό οικοδόμημα του ατόμου με κοινωνικότητα, η οποία εμπεριέχει την αλληλεγγύη."
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπεξήγηση:
Η θεία μου η Θέκλα δηλαδή, μετουσιώνεται σε (πραγματικά) πολιτικό όν όχι μέσω της εθνικής ή ταξικής της συνείδησης (συνταξιούχα του ΙΚΑ με λιγότερα απο 500 ευρω το μήνα, αλλά δια της ιστορικής συνείδησης. Δηλαδή, μέσω της διαλεκτικής προσέγγισης του καθημερινού συμβάντος (όταν πάει στη λαϊκή και γυρίζει με σχεδόν άδειο καροτσάκι, όταν η σύνταξη τλειώνει το πρώτο δεκαπενθήμερο του μήνα κλπ)
Μόνον έτσι η κοινωνική δράση γίνεται συνειδητή διαδικασία και δεν αποτελεί κοινωνικό αυτοματισμό. Δηλαδή μόνον τότε τα καντήλια που κατεβάζει στους πολιτικούς (είναι και λίγο αθυρόστομη) θεωρούνται συνειδητή διαδικασία και όχι κοινωνικός αυτοματισμός.
Μόνον έτσι η πολιτική συναρτάται με την καθημερινότητα και αλληλοεπηρεάζονται, εμπλουτίζοντας το συνειδησιακό οικοδόμημα του ατόμου με κοινωνικότητα, η οποία εμπεριέχει την αλληλεγγύη.(Δηλαδή μόνον τότε η θεία Θέκλα εμπλουτίζει το συνειδησιακό της οικοδόμημα με κοινωνικότητα και εκφράζει την αλληλεγγύη της προς το Σάββα Ξηρό και τους κουκουλοφόρους που απαλλοτριώνουν τα σουπερμάρκετ)
Πωπωπω... ανάλυση ο μπαγάσας!!!
Υψηλού επιπέδου μπούρδες της κεντροαριστεράς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜόνο που τον λαικισμό στην Ελλάδα δεν τον εισήγαγε κανένας ακροδεξιός ή σταλινικός αλλά ένας ονοματι ΑΝΔΡΕΑΣ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ.
Τώρα που οι επίγονοι απεδείχθησαν ανεπαρκείς οι διανοούμενοι της "δημοκρατικής"(my ass) παράταξης αναπολούν τα περασμένα μεγαλεία με διατριβές "διμέτωπου αγώνα".
Ohhhh ti malakies the mou!
ΑπάντησηΔιαγραφήLAIKISMOS!!!
Eseis tis proodeutikis Aristeras...Stou kremasmenou to spiti den milane gia sxoinia!
10.18
ΑπάντησηΔιαγραφήείσαι τέλειος!
10.18
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίπα να μην το υπογράψω μήπως και επισύρω πάλι την μήνιν του Αγίου (βοήθειά μας) αλλα εσείς είστε μαρτυριάρηδες.
Νέμεσις
12.48
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίπα να μην το υπογράψω μήπως και επισύρω πάλι την μήνιν του Αγίου (βοήθειά μας) αλλα εσείς είστε μαρτυριάρηδες.
8.12,10.18 ή Νέμεσις
Για να μην μπερδεύεστε...
ΑπάντησηΔιαγραφήΤον δεξιό λαϊκισμό υπηρέτησε και ο Ανδρέας, μαθητές του οποίου δηλώνουν ο Καραμανλής και ο Καρατζαφέρης.
Πριν από αυτόν, όμως, υπήρξαν αρκετοί άλλοι, κάποιοι μάλιστα ικανότεροι λαοπλάνοι από αυτόν.
Κανείς τους όμως δεν μπόρεσε να φτάσει στα επίπεδα των χουντικών και των ομοϊδεατών τους.
Αν ο Ανδρέας κυριευμένος από τον λαϊκισμό ζημίωσε την όποια πολιτική του, οι δεξιοί απλώς υποκατέστησαν και υποκαθιστούν την πολιτική με τον λαϊκισμό.
Θυμίζω ότι στο λαϊκισμό του Ανδρέα δεν αντέδρασε έμπρακτα η δεξιά, αλλά μόνον μια μικρή ομάδα πολιτών και πολιτικών της προοδευτικής αριστεράς.
Χαιρετισμούς στη θεία Θέκλα και να μεταφέρετε την χαρά μου για την πρόοδό της.
Τώρα που κατάλαβε τη διαφορά αυτών που φοράνε συγκυριακά κουκούλες με τους πραγματικούς κουκουλοφόρους της πολιτικής, της αγοράς και του πολιτισμού (ΜΜΕ), φαντάζομαι ότι θα αρχίσει να συνειδητοποιεί και τον κίνδυνο από τον λαϊκισμό!
Φίλοι, δεν είναι η βαμβακερή ή συνθετική κουκούλα που κρύβει την απειλή για την κοινωνία, αλλά ο λαϊκισμός.
Αυτός αποτελεί την καλύτερη κουκούλα για την παραεξουσία και τούτος είναι που κρύβει την πραγματική φύση της εξουσίας.
Αν συνεχίζετε να κάνετε ότι δεν καταλαβαίνετε, αναρωτηθείτε που οδήγησε η κουκούλα (λαϊκισμός) της "σεμνότητας και ταπεινότητας" του Καραμανλή και πόσο εξευτέλισε και εξευτελίζει την δημοκρατική κουλτούρα μας.
Αγιε,
ΑπάντησηΔιαγραφήμια που θεωρεις οτι ο λαϊκισμός αποτελεί την κουκουλα της παραεξουσίας, και γι αυτό επικίνδυνος, θα πρέπει ως συνεπής αναλυτής - θεωρητικός να αναφέρεις και τα καλσον των διάφορων φιλολογούντων και αενάως αμπελοφιλοσοφούντων με κείμενα που βλέπουν την πραγματικότητα όπως η θεία μου η Θέκλα τη σύνοψη που πάντα παίρνει μαζί της στα δώδεκα ευαγγέλια ( η θεία Θέκλα είναι απόφοιτος Β' Δημοτικού) - επιχειρούντες (οι φιλολογούντες) να σκίσουν το καλσόν σε επίδειξη αγωνιστικού ύφους, αλλά εις μάτην...
Νέμεσις
Ως συνήθως τραγικά υπερβολικός άγιε...εγώ που νόμιζα ότι ο θεοκρατισμός είναι ο πιο ύπουλος εχθρός για την πρόοδο και την εξέλιξη των κοινωνιών...
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν θα ωφελούσε Νέμεσις 2.09…
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ ερμηνευτική διαδικασία αλλάζει πρώτα–πρώτα αυτόν που την επιχειρεί.
Αν αυτό, διαπιστωθεί (εμπειρικά φυσικά), ότι ΔΕΝ συμβαίνει , τότε δεν πρόκειται περί ερμηνείας της πραγματικότητας με ιδεολογικό προσανατολισμό, αλλά για κοινή σαχλαμάρα (αμπελοφιλοσοφία) ή για προσπάθεια δικαιολόγησης υποκρυπτόμενων σχέσεων, προθέσεων ή ιδιοτελών προσβλέψεων
- για κόντρα-λαϊκισμό, δηλαδή.
Στην καθημερινότητα είναι εκεί όπου διακρίνεται η πολιτική συμπεριφορά από τον λαϊκισμό και εκεί κρίνεται η ποιότητα του πολιτικού πολιτισμού μιας κοινωνίας.
Όμως, την σημασία στην καθημερινότητα δεν προσδίδουν οι πραγματικές σχέσεις, αλλά η σύγκρουση των αναφερόμενων ταυτοτήτων.
Εκεί την πατάει η θεία Θέκλα, αν δεν είναι πολύ προσεκτική.
Ο λαϊκισμός διαμορφώνει μια φαντασιακή κοινωνική υπόσταση που δεν έχει σχέση με την πραγματική. Η καημένη η θεία, εσωτερικεύοντας την λαϊκιστική προπαγάνδα που ενισχύεται από την εμπορική, πιστεύει ότι είναι κάτι άλλο από αυτό που πράγματι είναι.
Βγαίνοντας έξω από το σπίτι και ερχόμενη αντιμέτωπη με την κοινωνία και την αγορά, νοιώθει ότι θίγεται προσωπικά, διότι κανείς δεν σέβεται την ταυτότητα που εμφανίζει και επικαλείται... και έτσι, η καλή μας, μαζί με τα ψώνια …ψωνίζει και συμπλέγματα, τα οποία θα προστεθούν και αυτά στα κριτήρια της εκλογικής της συμπεριφοράς.
Αν όμως ερμήνευε την καθημερινότητα (της) ιδεολογικά, η αναφερόμενη ταυτότητα της θα ήταν πολιτικά προσδιορισμένη και η δράση της πολιτικότερη και ασφαλώς ηθικότερη. Κανείς σκοπός δεν θα αγίαζε τα μέσα που χρησιμοποιεί, αλλά ίσως να συνέβαινε το αντίθετο.
Για να μην κουράζω άλλο θα πω μόνο τούτο: με την ιδεολογία πετυχαίνεις να φέρεις την καθημερινότητα στα μέτρα σου, ενώ προκαλείσαι να την μεταβάλεις καθώς την ταυτίζεις με τις κοινωνικές δυνατότητες και τις κοινωνικές αδυναμίες σου.
Ο λαϊκισμός είτε διασκεδάζει αυτή την τάση, είτε σε αποκοιμίζει, μεταδίδοντας το μήνυμα ότι η καθημερινότητα αυτή θα αλλάξει αυτόματα όταν γκρεμιστεί ο καπιταλισμός.
3.24
ΑπάντησηΔιαγραφήΑγιε,
αν και χωρίς ιδιαίτερο ενθουσιασμό, πρέπει να σου μεταφέρω την αντίδραση της θείας Θέκλας αμέσως μόλις διάβασε την τελευταία σου παρέμβαση:
"Λες παιδί μου να είμαι κάτι άλλο απο αυτό που νομίζω οτι είμαι; Και κάθε φορά που πάω να ψωνίσω στη λαϊκή γίνομαι και πιό κομπλεξική;"
Στις περι του αντιθέτου διαβεβαιώσεις μου, η ίδια ανέκραξε:
"Άχου η κακομοίρα τώρα στα γεράματα μου κρεμάσανε και κουδούνια. Τι τόθελα η πουτάνα και μίλαγα, δεν έτρωγα καλύτερα σκατά που πήγα να τα βάλω με τους πολιτικούς;"
Πρέπει να προσθέσω οτι η ίδια επιμένει οτι λέγεται Θέκλα και όχι Γιάννα Αγγελοπούλου, Μητσοτάκης ή κάτι άλλο.
ΥΓ. Σε αφήνω γιατί τώρα προσπαθώ να τη συνεφέρω.
Νέμεσις
de leo mathimata eironias giati akougetai kakoproaireto alla sigoura mathimata ipsilou humor apo ti Nemesis.Nasai kala kai na grafeis/apantas!
ΑπάντησηΔιαγραφήKai esy to idio Agie,choris esena den tha elampe i Nemesis,ich hoffe es gibt ein nextes mal!Dita.
Επειδη μας ταχετε πρηξει μ αυτη την αριστερα, δε μας το κανετε λιανα, να δουμε κι εμεις, τι ακριβως εννοειτε με τον ορο, σημερα, το 2008 δηλαδη,μετα την καταρρευση της Σοβιετιας, δηλαδη;
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι μετα, εδω ειμαστε παλι, να τα ξαναπουμε.
nai alla den xero polla grammata
ΑπάντησηΔιαγραφή